Zakken door achterpoten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NicKIMoN

Zakken door achterpoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-11 15:57

Mijn paard in de les zakt door haar achterpoten bij galop en draf/stap soms ook.

Weet iemand hoe dit komt? Ze is 20 jaar, dus nog niet heel oud.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 16:08

Achterbenen ;), misschien een rugprobleem, zwakte, zenuwbeknellig etc. het kan door heel veel dingen komen.

harmony12

Re: Zakken door achterpoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 16:26

mijn paard had dit dus ook! misschien er even naar laten kijken? meestal zit het dan niet goed hoor.

NicKIMoN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-11 16:28

Oke, ja het is niet mijn paard maar een boerderij paard. Maar op die boerderij wordt er les gegeven waar ik ook bij zit. Soms rij ik op dat paard.. maar ze zakt best vaak er door heen. De boer daar wilt daar niks tegen doen. Die zegt gaat vanzelf goed, veel schopjes geven, ondersteuning.

harmony12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 16:36

nee, ik zou hem toch proberen over te halen, mn paard bleek ook helemaal vast te zitten.

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 17:38

Niet oud!?! Ik vind 20 jaar toch al een aardige leeftijd, daarnaast denk ik dat je paard niet echt doorgereden/getraind is op de achterhand, waardoor het paard ook niet zo sterk zal zijn.
Hoe vaak wordt het paard gereden, waar bestaat het rijden uit, staat hij op stal of in het land.

Voor een ouder paard is het belangrijk regelmatig te bewegen, liever elke dag een half uurtje rijden/longeren dan 3x in de week een uur. Daarnaast is het belangrijk de achterhand te trainen, dit doe je door veel overgangen te rijden stap, draf en terug, hierbij wel het paard 'gedragen' houden. Wanneer het paard in het weiland loopt of overdag in de bak oid is dit ook goed voor hem.
Veearts zou ik nog even mee wachten, denk dat er met trainen best wel wat aan te doen is.
Laat je paard ook ff warm draaien, rustig instappen/draven.

Succes!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 19:42

waarom wil je in vredesnaam op een paard rijden die door de benen zakt????

NicKIMoN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-11 10:29

Wij mogen niet zelf kiezen op wie we willen rijden. Ik MOET dus soms gewoon op deze.

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 10:31

Je kan toch ook weigeren op dat paard te gaan zitten?. Een paard die door zijn achterbenen zakt doet dat niet voor de gein.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 10:31

Je hebt toch een mond? Dan zeg je gewoon dat je niet wilt rijden op een paard wat door de benen zakt.

NicKIMoN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-11 10:32

Maroesjka schreef:
Niet oud!?! Ik vind 20 jaar toch al een aardige leeftijd, daarnaast denk ik dat je paard niet echt doorgereden/getraind is op de achterhand, waardoor het paard ook niet zo sterk zal zijn.
Hoe vaak wordt het paard gereden, waar bestaat het rijden uit, staat hij op stal of in het land.

Voor een ouder paard is het belangrijk regelmatig te bewegen, liever elke dag een half uurtje rijden/longeren dan 3x in de week een uur. Daarnaast is het belangrijk de achterhand te trainen, dit doe je door veel overgangen te rijden stap, draf en terug, hierbij wel het paard 'gedragen' houden. Wanneer het paard in het weiland loopt of overdag in de bak oid is dit ook goed voor hem.
Veearts zou ik nog even mee wachten, denk dat er met trainen best wel wat aan te doen is.
Laat je paard ook ff warm draaien, rustig instappen/draven.

Succes!

Dit paard rijdt 1x per week - 3 OF 2 lessen van 45 minuten per les.. Veelste weinig vind ik, maar het paard word verder door niemand anders bereden. En ik mag hem niet berijden de week. Hierbij komt dus het verhaal die ik echt een keer aan jullie ga vertellen. (zie: Voorstellen)

In ieder geval.. ik ga vanmiddag weer rijden.

NicKIMoN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-11 10:32

Ja ik heb een mond ja, maar er zijn te weinig paarden voor de les, dat als ik niet op deze rij, ik helemaal niet meer mag rijden.

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 10:36

Moeilijk, maar de eigenaar bepaalt. Helaas zul je meer paarden en pony's tegen komen, die niet florisant lopen, of er uit zien. Jij kunt ervoor kiezen er niet op te rijden, of je accepteert het. Zolang het niet jouw paard is, kun je niet veel meer doen.

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 10:37

Als jij niet wilt stoppen met het paard bereiden en de boer niks aan het probleem wilt doen. Snap ik niet zo goed wat je nog van ons wilt horen eigelijk :o .

NicKIMoN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-11 10:38

Daarom, ik vind het verder niet erg om er op te rijden maar wel raar dat ze er niks aan doen verders. Ja ik rij ook op een paard (Fiona) die heeft een niet zo'n mooie bouw volgens vele, maar toch is het mijn lievelingetje. :)

NicKIMoN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-11 10:39

Axel_Clauw schreef:
Als jij niet wilt stoppen met het paard bereiden en de boer niks aan het probleem wilt doen. Snap ik niet zo goed wat je nog van ons wilt horen eigelijk :o .

Nou ik dacht misschien wisten jullie hoe dit kwam, of wat ik kan doen tijdens het rijden dat het minder word, snap je?

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 10:41

Oke. Nou ik denk dat het paard ergens last van heeft (rugwervels/achterbenen/gebek aan juiste bespiering of iets anders).
Hoe is de bespiering van het paard bij de achterhand? Is het paard goed bespierd?

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 10:42

Nou wij zijn geen dierenartsen geloof ik. Het kan zoveel zijn, ataxie, artrose, rugproblemen, vast zittende spieren enzovoor! Waarschijnlijk heeft ze het al langer en tegen sommige dingen zoals artrose en ataxie kan je heel weinig doen, meeste paarden gaan dan met pensioen of met veel pijn waar echt niks meer tegen te doen is, inslapen. Het enige wat je dus kan doen is een dierenarts erbij halen en het laten onderzoeken of het paard rust gunnen.

NicKIMoN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-11 10:44

Afbeelding

Dit is haar.

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 10:49

Heb je ook een foto waar ze stilstaat van de zijkant genomen?
Tilt ze tijdens het rijden haar benen goed op?

We kunnen allemaal natuurlijk niet kijken hoe ze er van binnen uitziet en ik weet dat jij daar ook bar weinig aan kan doen.

NicKIMoN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-11 10:50

Nee helaas hebben we niet zo'n foto, ze tilt der benen op sommige momenten goed op, vooral als ze moe word/is, wordt dat een probleem en zakt ze soms er door heen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 11:02

Tja, bedenk wel dat jij dit in stand houdt als je erop blijft rijden.

NicKIMoN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-11 11:32

Het is niet mijn schuld hoor. Ik rij er niet als enigste op in de les.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 11:41

Tja, als ze er allemaal zo over denken gaat er niets veranderen voor dat paard. }:0

NicKIMoN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-11 11:44

Dus je wilt zeggen dat het mijn schuld is???