paard loopt niet goed

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

yvet31

paard loopt niet goed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-11 19:12

ik heb nu een fjord van 5 jaar. Hij loopt op dit moment voor mijn gevoel niet echt goed. Loopt meestal met zijn hoofd te bungelen, zijn nek is heel stijf en loopt niet goed over zijn rug. Ik vroeg me af of iemand nog advies heeft wat dit een beetje verhelpt. Ik zat zelf een beetje te denken aan passoatuig, heeft iemand hier nog ervaring mee? ik weet niet of dit er al bij stond maar ben nieuw en kon het niet vinden. elk advies is welkom! :)

mika11

Re: paard loopt niet goed

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 19:14

Ik zag dat hij 2 jaar manegepaard is geweest.
Hij is misschien niet goed doorgereden in die 2 jaren en zal wel op een paar plekken vastzitten in z'n lijf.
Misschien kun je hem eens goed na laten kijken, om te zien waar hij vast zit.

yvet31

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-11 19:29

mika11 schreef:
Ik zag dat hij 2 jaar manegepaard is geweest.
Hij is misschien niet goed doorgereden in die 2 jaren en zal wel op een paar plekken vastzitten in z'n lijf.
Misschien kun je hem eens goed na laten kijken, om te zien waar hij vast zit.

ja dat is hij ook, heb hem toen al gereden maar werd ook vrij vaak door beginnelingen gereden.
hij heeft op dit moment gelukkig meer energie, maar denk ook daardoor dat hij vast zit door slecht rijgedrag.

op dit moment heb ik gekregen te horen dat het vooral bij zijn rug en nek ligt,
als iemand daar goede oefeningen, technieken voor eheft?

sterre49

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 19:39

zou er een osteopaat bij halen, die kan je ook vertellen wat voor oefeningen je later met hem kunt doen :-)

MickeyenVici

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 19:40

Ik zou ook een osteopaat laten komen, daar kun je veel baat bij hebben!

yvet31

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-11 20:14

Mmm. Denk dat het op dit moment nog niet zo erg is dus daarom ga ik er nu heel erg op letten. Heb hem ook pas vanaf vorige week dindsdag ;)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 12:27

Wat de vorige bokkers al schreven: laat een chiropractor komen, die kan precies aanvoelen waar het beestje vast zit. Soms is dat op een heel andere plaats dan dat het iets laat zien. De chiropractor laat je tevens zien wat je kunt doen om hem fijner te laten lopen. Ga in ieder geval niet zelf klungelen, want daar kun je het alleen maar erger mee maken. ;) Zelf heb ik goede ervaringen met Karianne Ruth van Lodash (www.lodash.nl).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 12:34

yvet31 schreef:
Mmm. Denk dat het op dit moment nog niet zo erg is dus daarom ga ik er nu heel erg op letten. Heb hem ook pas vanaf vorige week dindsdag ;)

Met andere woorden, je hebt er dus geen geld voor? Als je een osteo laat komen kan die de problemen aanpakken en verhelpen en jou helpen met oefeningen, zelf aanklooien maakt het niet veel beter.

Tinker11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 12:38

Kan hier ook niet zo goed tegen.
Blijkbaar heeft je paard pijn en dan snap ik niet dat je gewoon vrolijk door blijft rijden.
Laat je paardje nakijken door een osteopaat en begin dan opnieuw met rijden.
Het duurt wat langer voordat je dan alles met je beestje kan maar het eindresultaat is een stuk beter.

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 13:58

Lekker makkelijk, iedereen altijd maar doorsturen naar fysio's, zadelmakers, tandartsen enzovoort.

Loopt je paard nageeflijk?
Probeer een constante verbinding met de paardenmond te houden. Ga eens op de grote volte rijden en vraag wat extra stelling naar binnen. Hou dat een rondje of een half rondje vol en vraag dan eens stelling naar buiten op de volte. (lastig!) Dan weer een rondje stelling naar binnen en daarna weer recht stellen. Probeer dan eens op de volte te wijken, dus met de voorhand wat naar binnen en de achterhand naar buiten zodat je paard "pootje over" moet doen. Dan stel je weer recht en doe je hetzelfde op de andere hand. Je kunt deze oefeningen in stap, draf of galop doen, probeer maar eens uit wat het fijnste is en wat het beste werkt. Dan kun je ook eens op de lange zijden stelling naar binnen en naar buiten rijden. Met die stelling kun je ook tempowisselingen rijden. Hou in je achterhoofd dat je altijd de buitenkant aan het rekken bent als je stelling of buiging rijdt en hou contact, met name met de buitenteugel.
Deze oefeningen helpen ook als je paard nog niet zo goed na wil geven. Let er dan op dat je je hand ontspant als je paard ook maar iets nageeft, maar dat je niet het contact verliest.
Deze oefeningen hebben mij ook heel erg geholpen mijn stijve paard los te krijgen.
Veel succes! _O-

yvet31

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-11 12:10

niet bij alles moet je een osteopaat inroepen vind ik,
ik denk dat met veel oefeningen en goede begeleiding die ik straks krijg lukt het me wel,
daarom zijn tips ook welkom

bedankt voor de laatste tip, ik ga daar maar eens mee aan de gang ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 20:44

yvet31 schreef:
niet bij alles moet je een osteopaat inroepen vind ik,
ik denk dat met veel oefeningen en goede begeleiding die ik straks krijg lukt het me wel,
daarom zijn tips ook welkom

bedankt voor de laatste tip, ik ga daar maar eens mee aan de gang ;)

Als jij denkt dat je het daarmee gaat redden hoop ik dat, maar het zal niet meevallen.

Wammus5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 19:54

Je overweegt gelijk passoatuig? niet doen meid, en luister naar de adviezen hier.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 10:08

Aangezien TS zelf overweegt dit op te lossen met een pessoatuig verplaats ik dit topic naar RT

OPG-->RT-P

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 10:21

Ik wil hier niemand mee aanvallen, maar als het paard vanaf zijn derde al manegepaard is geweest (lees terug dat het paard 5 jaar is en ga er dus vanuit dat hij sinds die tijd in de manege heeft gestaan), zou ik toch zeker ook een chiropractor naar het paard laten kijken. Al is het maar uit voorzorg. Ik wil niet zeggen dat hij per definitie slecht gereden is in de manege, maar niet iedereen die op zijn rug heeft gezeten is gelijk natuurlijk. Ik rijd mijn paard ook niet slecht maar toch heeft de chiropractor het een en ander aan blokkades weggewerkt. Paard heeft arthrose in de voorbenen en heeft zich mogelijk daardoor toch enige tijd verhouden waardoor hij zich vast zet(te).
Het pessoatuig (om te longeren neem ik aan?) vind ik prettig in gebruik en ik zet hem vooral op standje lang en laag. Kan het paard lekker over de rug komen en daarin onbelast ontspannen. Daar zou ik mee beginnen. Voor de rest denk ik dat er wel al een aantal topics zijn over het pessoatuig, waar je veel info weg kan halen.

Okaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 10:28

Vooraleer je verder rijdt, zou ik inderdaad even een ostheopaat naar je paardje laten kijken, beter voorkomen dan genezen. Verder zet ik mijn paardje 1 à 2 keer in de week aan de pessoateugel werken, zo werk je ze echt goed los en laat je ook de achterhand werken.

Royal45

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 17:50

Shenavallie schreef:
Wat de vorige bokkers al schreven: laat een chiropractor komen, die kan precies aanvoelen waar het beestje vast zit. Soms is dat op een heel andere plaats dan dat het iets laat zien. De chiropractor laat je tevens zien wat je kunt doen om hem fijner te laten lopen. Ga in ieder geval niet zelf klungelen, want daar kun je het alleen maar erger mee maken. ;) Zelf heb ik goede ervaringen met Karianne Ruth van Lodash (http://www.lodash.nl).

Ik heb een hele slechte ervaring met Karianne van Ruth. Haar behandeling heeft niks geholpen! Ik zie geen resultaat!
Mijn paard was tijdens de behandeling ook helemaal niet rustig en gaperig of kauwend.

Ik raad je osteopaat FranK Dirckx aan! Super goed!

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 20:48

Royal45 schreef:
Shenavallie schreef:
Wat de vorige bokkers al schreven: laat een chiropractor komen, die kan precies aanvoelen waar het beestje vast zit. Soms is dat op een heel andere plaats dan dat het iets laat zien. De chiropractor laat je tevens zien wat je kunt doen om hem fijner te laten lopen. Ga in ieder geval niet zelf klungelen, want daar kun je het alleen maar erger mee maken. ;) Zelf heb ik goede ervaringen met Karianne Ruth van Lodash (http://www.lodash.nl).

Ik heb een hele slechte ervaring met Karianne van Ruth. Haar behandeling heeft niks geholpen! Ik zie geen resultaat!
Mijn paard was tijdens de behandeling ook helemaal niet rustig en gaperig of kauwend.

Ik raad je osteopaat FranK Dirckx aan! Super goed!

Jammer dat het bij jouw paardje niet heeft mogen helpen, maar dat maakt haar nog geen slechte chiropractor. Er zijn voldoende ruiters/menners die wel goede ervaringen met haar hebben. Het is net als met hoefsmeden: de een is enthousiast over een bepaalde hoefsmid, de ander terughoudend. Ik heb Karianne Ruth alleen genoemd, omdat ik er zelf goede ervaringen mee heb (en nog een aantal enthousiaste mensen ken). Misschien dat er meer bokkers verschillende namen/ervaringen kunnen melden, zodat de TS zelf een keuze kan maken. ;)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 20:55

Oke je hebt paard nu zeg maar 1 week.
Paard is manege paard geweest.
Hoe zijn jouw eigen rijkunsten?
Heb je goede instructeur, dan bedoel ik dus iemand die zelf ook aardig stukje kan rijden en eventueel voor je kan voelen
waar het probleem zit en jou kan begeleiden in het oplossen van het probleem.

Er van uitgaand dat ie niets mankeerd en gewoon totaal verreden is, zou je hem met rijden en longeren kunnen gymnastiseren.
Echter met beleid en mate, niet ineens in de krul zetten met een pessoa en gaan met die banaan,
maar onder gedegen begeleiding.
Anders sterft ie dag later van de spierpijn, dat is ook niet eerlijk.
Overigens valt het vaak niet mee, verreden paard weer in fatsoen te rijden.
Goed instructie zou echter betekenen, dat je paard vrij snel langzaam verbetering gaat geven.

Andere optie is, paard is niet verreden, maar mankeert wat.
Niemand die dat over de computer kan zien.
Zou als je instr. hier op korte termijn niet al wat verbetering in krijgt of er brood in ziet, zeker naar laten kijken door een DIERENARTS.
En als je paard nu week hebt is nalaten vlooien door een dierenarts zowiezo wel goed idee, voor het geval het een aankoops kwestie zou gaan worden.
(Ik denk even paar stappen vooruit.)

Succes in ieder geval met je nieuwe paardje.
Maar even wat anders, was je dit niet al opgevallen bij het rijden bij voor de aankoop van het paard?

Edit, zie net dat je de fjord al 2 jaar rijdt, snap nu waarom je hem gekocht hebt, ondanks dat ie niet zo soepeltjes is, liefde.... <3
Blijf verder wel bij mijn verhaal.
Hoe vaak reed je hem per week die 2 jaar? (gezien je leeftijd begon je met hem met 12 jaar oud)
En reden er ook wel eens ervaren mensen op en hoe liep hij dan?

marenmar85

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 10:38

je kan hem goed longeren aan de touwtjes lang en laag zodat hij meer over zijn rug kan lopen
met rijden zelf veel wendingen en buiging doen om het losser te krijgen

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 13:22

Je schrijft dat er op de manege ook vaak beginners op reden..
Wat is voor jou een beginner?
Persoonlijk vind ik dat ook slecht van de manege zelf, aangezien ze een jong paard door onervaren kinderen laten rijden. Maargoed, het is nu JOU paard dus jij bent er nu verantwoordelijk voor.
Ik vind het ook echt nergens op slaan dat mensen gelijk met een osteopaat komen en al die dergelijke dingen.
Je paardje is waarschijnlijk nooit op de juiste manier gereden. Wat doe jij zelf met je paardje om hem los te krijgen?
Veel mensen (vooral als je van een manege afkomt) zien onder losrijden, stappen, en wat figuren rijden.
Ik zelf rijd nu 10 jaar paard, en ik rijd ook nogsteeds op een manege (inmiddels ook eigen paarden) en met de jaren mee heb ik geleerd dat het losrijden van je paard niet alleen uit stappen en figuren rijden bestaat. Geef hem stelling naar binnen en naar buiten, niet alleen op de hoefslag maar ook op een volte. Zet hem een pas je opzij. Zo rijd je namelijk je paard los. Dan nog een vraagje.
Hoe lang rijd je zelf paard?
Als dit namelijk een jaar of 2/3 is, zou ik je paardje laten rijden door iemand met meer ervaring. Dan heb je namelijk nog niet genoeg ervaring om het allemaal zelf op de juiste manier te doen.
En dan nog 1 tip. Neem les. Een osteopaat is nog nergens voor nodig, je hebt een jong paard, dat nog alle wendingen in zn leven kan nemen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 13:26

Motje11 schreef:
Lekker makkelijk, iedereen altijd maar doorsturen naar fysio's, zadelmakers, tandartsen enzovoort.

Beter dan vanaf een beeldscherm advies gaan lopen geven terwijl je geen idee hebt van het paard.

Ik ben er niet voor direct te schreeuwen "naar de osteopaat!!". Maar in dit geval zou ik daar zeker ook wat geld aan uitgeven. Doet je paard goed op dat moment, en deze persoon kan je vertellen welke oefeningen je kunt doen om het beter te laten worden. Waar je dan dus zelf mee aan de slag kunt.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 13:45

GamblersCup schreef:
Motje11 schreef:

Beter dan vanaf een beeldscherm advies gaan lopen geven terwijl je geen idee hebt van het paard.

Ik ben er niet voor direct te schreeuwen "naar de osteopaat!!". Maar in dit geval zou ik daar zeker ook wat geld aan uitgeven. Doet je paard goed op dat moment, en deze persoon kan je vertellen welke oefeningen je kunt doen om het beter te laten worden. Waar je dan dus zelf mee aan de slag kunt.

Ik wilde net reageren op een voorgaande bokker die zegt dat je niet direct naar een osteopaat moet gaan, maar zie dat jij al een reactie hebt gegeven. Toch wil ik daar nog wat op aanvullen:

Ongeacht de leeftijd van het paard (maar in dit geval juist omdat het nog zo'n jong dier is dat nog een heel leven voor zich heeft) is het juist van belang om niet zelf te gaan lopen klungelen met touwtjes en figuurtjes, zeker niet als je er nog niet zoveel ervaring mee hebt. De kans op overvragen of juist verkeerd belasten van spieren en gewrichten is hierbij erg groot. Je kunt het dan (zowel met die touwtjes (verkeerd/ongelijk bevestigen) als rijtechnisch) alleen maar verergeren. Een Osteopaat of chiropractor kan precies voelen waar de knelpunten zitten en je advies geven hoe dit op te lossen. Zij het rijtechnisch, zij het met longeren. ;)

luuklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 15:27

Heel veel stelling oefenen ofzo??Succes er mee!!!!:D

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 18:38

luuklover schreef:
Heel veel stelling oefenen ofzo??Succes er mee!!!!:D

Ja, maar onervaren ruiter trekt dan zijn kop, sorry... hoofd de bocht om en dan buigt het lieve dier hoogstens zijn hals
en doet nog geen enkele poging om zijn lijf te buigen.
Dus toch maar ergens goede instructie vandaan toveren en aangezien het paard op de manege verpest is,
is het het handigst om niet iemand van daar te nemen, want dan hadden ze handige ruiters ook jouw paard wel
kunnen laten bijbrengen wat correct lopen is.