bokken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lana_89

bokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-11 16:46

Ik ben hier nieuw op het forum...
Ik heb sinds 01/09 een verzorg & bijrijdpaardje... Een haflinger...
Ben 4x met haar in het bos geweest...
Vandaag kroop ik op haar en ineens begon ze haar rug bol te maken en te bokken...
Ik schrok, maar heb niet opgegeven en ben naar het bos vertrokken, maar alweer bokken enzo...
Ze heeft me er helemaal af gebokt en sloeg dan op hol... (mn vriend kon haar gelukkig vangen :(:) )...
Heb onmiddellijk de eigenaar gebeld... Hij is afgekomen...
Hij dacht dat het misschien aan de singel lag... Dat haar vel te gespannen zat, maar ik heb net net gedaan als die andere 4 keren...
Ik weet het niet... Wat denken jullie? Ik heb nu wel even een schrik gepakt ;(

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 16:49

problemen aan haar rug misschien? Ligt het zadel verder goed?

Barbulet

Re: bokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 16:51

Ik snap niet zo goed waarom je er gewoon weer op bent gaan zitten. Dat je haar de baas wilt zijn oké, en dat je dat laat weten, ook oké. Maar als ze inderdaad iets aan haar rug heeft en vergaat van de pijn? Ik zou het even met de eigenaresse overleggen. Bijv. kijken want ze doet zonder zadel, etc etc.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 16:52

Het eerste wat ik denk is brede haf en zadel. Dat is bij een haf vaak een probleem. En jij gaat ook bokken als ze je vragen om met te nauwe schoenen te gaan hardlopen hè? Zie het als een signaal, niet als veroordeling.

Lana_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-11 17:39

Ja ze is inderdaad een beetje buiten proportie...
Ze heeft (volgens wat ik net gezien heb) een 18" zadel en haar singel is 130cm...
Is dat te klein denken jullie? Hier heb ik zo geen benul van...
Bedankt voor de tips...

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 18:29

Kan van een afstand niet zeggen of een singel te klein is dat zie je zelf het beste als je het zadel op doet. Of je moet even een foto neerzetten? Gebeurde het in stap? Kan aan veel dingen liggen zadel, vrolijkheid, misschien zit ze vast heeft ze pijn. Ben wel benieuwd naar een foto met zadel op

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 18:35

Inderdaad, een foto zal fijn zijn :D

123djeby

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 12:46

het kan vrolijkheid en jodeligheid zijn maar het kan ook zijn dat hij last heeft van zijn rug of uitproberen

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 14:18

Even iets veel simpelers...als jij aangesingeld hebt, laat je haar dan eerst een rondje aan de hand stappen of stap je meteen op?

Daarnaast zegt 18 inch niets over de breedte van je zadel, maar over de lengte van het zitvlak (inchmaat is vooral de maat die de ruiter moet passen namelijk, al moet het zadel natuurlijk ook niet te ver naar achter op de rug komen) Singellengte heeft er al helemaal niets mee te maken.
Als je op de pony zit en je hand tussen de schoft en de voorboom steekt, is er dan genoeg ruimte omte bewegen of klemt het zadel om de schoft heen? Of drukt het zelfs vanboven op de schoft? In die gevallen past het zeker niet namelijk.

AnoukLizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 15:55

misschien iemand naar de rug laten kijken? :)

SammieJo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 12:45

Staat ze altijd met een maatje en rijd je haar alleen?
Dit was een probleem bij ons op stal.

Is ze voor die tijd al fris? Doe je van te voren wat longeerwerk?
Het lijkt mij een probleem te zijn met de rug/zadel.
Het beste is om iemand er naar te laten kijken!

Lana_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-11 12:17

SammieJo schreef:
Staat ze altijd met een maatje en rijd je haar alleen?
Dit was een probleem bij ons op stal.

Is ze voor die tijd al fris? Doe je van te voren wat longeerwerk?
Het lijkt mij een probleem te zijn met de rug/zadel.
Het beste is om iemand er naar te laten kijken!

Nee, ze staat alleen op de weide..
Ben 3x met haar gaan rijden en dan was er geen probleem...
En de 4de keer ineens wel...
Ik ga eens kijken wat ze volgende keer doet, ik zal ook wat foto's posten...

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 17:32

Ga eens nog een keer naar het bos, en dan foto's maken, het kan aan alles liggen:
-aan het voer
-hij kon schrikken
-het zadel of hoofdstel kon irri zitten
-Of... Hij probeerde je eens uit

:) succes!

Lana_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-11 20:30

Lieshorses schreef:
Ga eens nog een keer naar het bos, en dan foto's maken, het kan aan alles liggen:
-aan het voer
-hij kon schrikken
-het zadel of hoofdstel kon irri zitten
-Of... Hij probeerde je eens uit

:) succes!

Ja ik denk het ook, vermits het 3x goed ging, en dan ineens zoiets...
Zaterdag ga ik rijden en dus nog eens proberen... Ik hou jullie op de hoogte! ;)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 21:21

_Esther_87_ schreef:
Even iets veel simpelers...als jij aangesingeld hebt, laat je haar dan eerst een rondje aan de hand stappen of stap je meteen op?

Ik herhaal mezelf maar even....ben je die ene keer toevallig direct na het aansingelen (zonder een rondje aan de hand te stappen) opgestapt?? Doen veel mensen hoor, singelen en hup erop, en veel paarden pikken het, maar regelmatig gaat het ook mis en krijgt paard de schuld. Het is niet fijn voor een paard om direct op te stappen, even lopen, adem laten halen scheelt een hoop stress en ergernis!

Lana_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-11 07:24

_Esther_87_ schreef:
_Esther_87_ schreef:

Ik herhaal mezelf maar even....ben je die ene keer toevallig direct na het aansingelen (zonder een rondje aan de hand te stappen) opgestapt?? Doen veel mensen hoor, singelen en hup erop, en veel paarden pikken het, maar regelmatig gaat het ook mis en krijgt paard de schuld. Het is niet fijn voor een paard om direct op te stappen, even lopen, adem laten halen scheelt een hoop stress en ergernis!

Ja ik laat haar meestal enkele pasjes doen, en dan erop..
Dan zal ik volgende keer, helemaal naar het einde van de weide lopen, het hek openen (en weer dicht doen vermits we naar het bos gaan). En dan opstappen... Dat scheelt toch al een heel stuk... Ja oke, een fout van mij! Bedankt voor de tip! :o

Rosita719

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 08:42

Ik vind persoonlijk 18" wel erg lang voor een haf.. Ik heb een nrps van 1.67 en daar past echt niet groter dan een 17" op.. Ik hoop niet dat het zadel op z'n zwevende / blinde rib ligt.. Want dat doet echt veel pijn voor je paardje en je rijd z'n rug daardoor echt helemaal kapot denk ik...

Lana_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-11 14:30

Rosita719 schreef:
Ik vind persoonlijk 18" wel erg lang voor een haf.. Ik heb een nrps van 1.67 en daar past echt niet groter dan een 17" op.. Ik hoop niet dat het zadel op z'n zwevende / blinde rib ligt.. Want dat doet echt veel pijn voor je paardje en je rijd z'n rug daardoor echt helemaal kapot denk ik...

Doet het er dan toch toe?
Hierboven werd gezegd dat dat er niets mee te maken had...
Het zadel lijkt eigenlijk niet zo groot hoor :?

Lana_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 16:28

Bedankt voor de tips..
Ik denk dat het mijn schuld was, dat ik te snel had aangesingeld, en te snel erop gekropen...
Ik had het nu stillekes aan gedaan.. Eerst in't eerste gaatje, dat getjes aan gedaan.. Dan tweede gaatje..
Dan paar rondjes gestapt, dan derde gaatje, en dan naar het bospas gestapt (100m ofzo), en dan erop gekropen.. Ze was nu heel braaf!!!
Alle ja, een beetje fris (uit haarzelf beginnen draven en galoperen), maar verder alles oké!!! *\o/*