Paard draaft / loopt direct weg bij opstappen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Blabla1980

Paard draaft / loopt direct weg bij opstappen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-11 11:03

Hoi :)

Hoe kunt je een paard het beste corrigeren als hij direct wegloopt of zelfs draaft als je opstapt.
Het is niet zo dat ik in het zadel plof en dat het een reactie daarop is.

Hij is gewoon niet zo netjes opgevoed heb ik het idee, dus daar ben ik mee bezig. Dus als hij al begint te draaien en te lopen voordat ik mijn been over hem heen heb zet ik hem terug op de plaats waar hij stond.
Maar als ik al in het zadel zit maar mijn voet nog niet in de beugel heb wil ik dat hij op mijn teken wacht.

En hij doet het ook niet altijd, soms blijft ie wel netjes staan.

fjordjes

Re: Paard draaft / loopt direct weg bij opstappen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 11:05

Veel geduld hebben, iedere keer dat hij loopt weer terug zetten op de plaats waar die stond. Net zolang tot die stil staat.

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-11 11:09

dus ook als ik erop zit weer eraf stappen en weer opnieuw opstappen, net zolang tot hij stil blijft staan?
Maar snapt het paard dat ik day doe omdat hij wegliep vpordat ik een teken gaf.

Ik denk dat het in elk geval een goed begin is om het steeds te belonen als hij wel blijft staan als ik opstap of niet

xMaritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 11:14

Ik had precies hetzelfde probleem, paard begon al te draaien en moeilijk te doen als ik een stap richting het zadel zetten. Dat bedoel je toch dat die van jou ook doet?

Ik heb het opgelost met veel geduld en veel tijd voor het opstijgen. Ik begon met enkel naast het zadel staan, dan wachten tot ie stil stond. Belonen en even een rondje lopen. Dan weer opnieuw beginnen. Zodra dat goed gaat stijgbeugel riem vasthouden en evt iets druk op zetten. Staat ie stil, weer belonen en een rondje lopen of gewoon even iets anders doen. Als dat allemaal goed gaat even aan het zadel hangen. Als dat goed gaat voet in de beugel. Als dat goed gaat een beetje springen met de voet in de beugel, alsof je op gaat stijgen. And last but not least, opstijgen. De eerste 2x heeft het veel tijd gekost, maar na 5x rijden was het al voorbij en stond ie prachtig stil! Dat wilt natuurlijk niet zeggen dat jouw paard ook zo snel opgeeft :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 11:18

Idd net zo lang stilzetten ook al zit je half op je paard. Wat ook kan helpen is de teugels scheef op maat maken zodat hij met zijn hoofd een kant op kijkt.

AnneJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 11:20

Ik volg dit even, mijn paard begint al te lopen als ik mijn been eroverheen sla...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 11:21

Renslover schreef:
Ik volg dit even, mijn paard begint al te lopen als ik mijn been eroverheen sla...

Dan hetzelfde, afstappen, stilzetten, en weer erop. Net zolang totdat hij stilstaat. Kijk hierbij goed naar de lichaamstaal van een paard.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 11:21

---
Laatst bijgewerkt door Nikass op 23-10-23 11:57, in het totaal 1 keer bewerkt

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 11:25

Dat heb ik met mijn oude bijrijdpaardje ook gehad. Als er iemand in de buurt was hield diegene haar even vast. Daarna alleen erbij staan, vervolgens alleen proberen... lukte echt niet.....
Paardje opgezadeld, halstertouw aan de stal vast met panieksluiting aan het hoofdstel (neusriem) , dan opstappen, losklikken en weg was ze. vaststaan was nooit een probleem en dat losklikken kan heel snel. Er zijn vast mensen die het niks vinden maar het werkte wel! na een tijdje kon het gewoon op dezelfde plek maar zonder touw. en nog later midden in de bak. Maar zodra ik zat stapte ze altijd een paar passen erg snel weg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 11:26

suuzepuus schreef:
Dat heb ik met mijn oude bijrijdpaardje ook gehad. Als er iemand in de buurt was hield diegene haar even vast. Daarna alleen erbij staan, vervolgens alleen proberen... lukte echt niet.....
Paardje opgezadeld, halstertouw aan de stal vast met panieksluiting aan het hoofdstel (neusriem) , dan opstappen, losklikken en weg was ze. vaststaan was nooit een probleem en dat losklikken kan heel snel. Er zijn vast mensen die het niks vinden maar het werkte wel! na een tijdje kon het gewoon op dezelfde plek maar zonder touw. en nog later midden in de bak. Maar zodra ik zat stapte ze altijd een paar passen erg snel weg!

Levensgevaarlijk :n

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 11:27

Stap je op met een opstapje?

Het kan zijn dat hij last heeft van zijn rug omdat het opstappen een enorme belasting is.

Rahf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 11:27

Idd gewoon weer afstappen en opnieuw beginnen :-) totdat hij/zij stil blijft staan bij het opstappen, stil blijft staan wanneer jij je voeten in de beugels doet en pas gaat wanneer jij dat aangeeft.

Ik ben weleens anderhalf uur bezig geweest met alleen het oefenen van dit ritueel! En zo elke keer duurde het oefenen wat minder lang. Nu weet ze het donders goed. Verzet ze ook maar 1 stapje, dan stap ik zo weer af, en ze weet dat ik de tijd daarvoor neem :D

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 11:28

Joolien schreef:
suuzepuus schreef:

Levensgevaarlijk :n

Dat dacht ik al dat er zo'n reactie zou komen... maar het was voor ons De manier om het te leren en ging prima!

AnneJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 11:36

Joolien schreef:
Renslover schreef:

Dan hetzelfde, afstappen, stilzetten, en weer erop. Net zolang totdat hij stilstaat. Kijk hierbij goed naar de lichaamstaal van een paard.

Oke, dankjewel :) is het niet zo dat er dan teveel tijd tussen gaat zitten?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 11:44

Ik deed het net zo als suuzepuus, werkt voor mij heel goed. Hij legde de link uiteindelijk tussen opstappen en stilstaan (let wel, dit was een rustig dier die absoluut niet snel in paniek raakt). Nu kan ik gewoon rustig opstappen. Want de andere methoden werkten voor hem totaal niet, t is sowieso een vreemd geval haha :P
Maar bij andere paarden werkte voor mij voet in de beugel, rustig wat omhoog komen en weer naar beneden gaan terwijl ie stil staat goed. Steeds wat verder en maar stil zetten en er weer af. Hoe snel/langzaam dat moet hangt af van het paard. Bij de zenuwpees deed ik het rustiger aan (dus niet in 1 keer gaan zitten maar fases opbouwen) dan bij de rustige, ongeduldige waarbij ik wel direct opstapte en stil laten staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 11:52

Vaak gaan paarden dit doen wanneer het zadel niet meer goed past, en dus ergens drukt, knelt of wringt.
Laat dus sowieso een goede zadelmaker komen om het zadel na te kijken en eventueel aan te passen.

Morganya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 12:00

Ik deed het ook door vast te zetten met halstertouw :=
Niet de goede manier, maar idd werkt het wel :+ Maar na 5 jaar afstappen en weer opstappen als ze stil stond was ik het toch goed zat. :=

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-11 12:15

Het is niet mijn paard, dus kan er niet zomaar mensen bij halen.
En ik verwacht ook dat het paard het dan altijd zou doen.

Het paard vastzetten zou ik nooit doen, lijkt me dat het hele gevaarlijke situaties kan opleveren.

Ik ga er maar eens de tijd voor nemen om het te oefenen zoals hierboven wordt beschreven :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 12:17

Renslover schreef:
Joolien schreef:

Oke, dankjewel :) is het niet zo dat er dan teveel tijd tussen gaat zitten?

Je moet het ook voor zijn door goed te kijken naar zijn lichaamstaal. En ja het gaat lang duren, maar geduld hierin is belangrijk. Je moet ook niet gaan straffen, een paard weet niet dat hij fout zit.

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-11 20:53

Nou vandaag moest ik het paard in de bak opzadelen en dat vondt hij helemaaal niet leuk, toen ik de singel onder zijn buik door wou halen "schrok" hij, maakte een rare sprong, zadel viel van zijn rug, daar schrok hij dus nog harder van en weg was ie :\

Nouja, weer te pakken gekregen, opgezadel en door iemand laten vasthouden bij het opstappen, toen ontspande hij weer snel.
Hij raakt duidelijk gespannen van iets, maar vraag me dus echt af wat het is.

Ook de keren dat hij al opgezadeld is als ik de bak inloop is hij daar wat zenuwachtig (zowel binnenn als buitenbak), terwijl hij buiten het opstappen enzo echt nergens bang voor lijkt en het een paard is waar je zowat iedereen alleen mee op pad kan sturen.
Nu is hij bakwerk niet echtgewend omdat hij normaal alleen het bos in gaat, maar het is ook geen totaal vreemd terrein voor hem.

toch vreemd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 21:19

Blabla1980 schreef:
Het is niet mijn paard, dus kan er niet zomaar mensen bij halen.

Dan kun je het dus aan de eigenaar van het paard voorleggen dat het zadel wellicht niet (meer) goed past.
Jij rijdt het paard, dan heb je imo ook een stukje verantwoordelijkheid om dit soort zaken te bespreken en er op aan te dringen dat er naar het paard en het zadel gekeken wordt.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 21:37

Zeker dit even overleggen met de eigenaar. Een goeie eigenaar luistert naar de bijrijder. Het klinkt mij in de oren als een slecht passend zadel,... zolang dat niet verholpen is kun jij oefenen wat je wilt, maar gaat je paard echt niet stilstaan hoor :n

Rideltje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 21:46

mijn paard loopt ook zo dra me voeten van de grond zijn weg... hoe vaak is het dan een teken van dat het zadel niet past? heb er verschillende stal genoten na laten kijken en die zeiden dat tie goed zit(en ja ook iemand met ervaring)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 06:39

Dit is opvoeding. Elk paard kun je leren stil te staan.
Dus consequent zijn en ho is ho. Gaat wel enige tijd inzitten. En je moet soms besluiten om de rem erop te zetten als je half over je paard hangt. Maar het is te leren. Staat paard stil belonen.
Begin met opstappen in hoek van bak, met neus tegen bakrand. En ga steeds stapje verder. Mijn paard staat gewoon overal stil nu, zelfs mijn jonge ruin die pas zadelmak was kon dat.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 06:59

Zet hem een paar passen in zijn achteruit zodra hij een pas verzet. Dit vinden ze vervelend en na een tijdje valt het kwartje wel dat ze beter stil kunnen blijven staan. In een hoek opstappen als het paard nerveus is bij het opstappen vind ik persoonlijk niets. Het paard is al gespannen en voelt zich ook nog opgesloten.
Vraag ook aan de eigenaar of het zadel nagekeken mag worden, het kan best zijn dat hij daar last van heeft. Als dat het geval is, is het ook raadzaam om de rug na te laten kijken omdat er problemen in de rug kunnen ontstaan door een niet passend zadel.
Succes!