problemen bij opstijgen bij +60kg

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

beautytje37

problemen bij opstijgen bij +60kg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 10:54

Hallo,

Ik heb een paard die we als veulen al gekocht hadden, die hebben we dan zadelmak laten worden (door iemand professioneel), dat is allemaal goed verlopen. Het is een Appaloosa en is momenteel al 7 jaar. Ze heeft geen rugproblemen en is sterk gebouwd. Ze rijdt heel goed met mij erop en iedereen onder de 55 kg. Maar vanaf er iemand op wilt stijgen vanaf 60+kg begint ze te steigeren en laat ze haal letterlijk achterwaarts op de grond vallen en begint ze te rollen.
Als ik er dan weer eens probeer op te stijgen laat ze het weer probleemloos doen.
heeft er nog iemand zo'n probleem? of weet er iemand wat ik eventueel zou kunnen doen?

chrisje_83

Re: problemen bij opstijgen bij +60kg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 10:56

Ligt je zadel wel helemaal 100% goed?
En wordt er vanaf de grond of vanaf een krukje opgestegen?

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 10:56

Stijgen jullie op vanaf de grond of met een opstapje? Mijn paard liep vaak weg tijdens het opstijgen, maar sinds ik met een trapje opstap blijft ze netjes staan. Heeft toch iets met het evenwicht te maken :)

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 10:59

@ Yessy, en met de druk die je op je beugel, dus zadel brengt met van de grond of van een krukje opstijgen. Volgens diverse onderzoeken is de druk dusdanig minder wanneer je vanaf een krukje opstijgt dat veel paarden hier alleen al positief op reageren. Je hangt daarnaast met een krukje minder lang aan het lijf wat paarden ook als prettiger ervaren.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 10:59

Geen mensen van 60+ erop laten rijden?

Of anders voor de zekerheid iedereen die iets zwaarder toont op laten stijgen via een opstapblok of krukje. Sowieso beter voor de rug van het paard. Zou eigenlijk iedereen moeten doen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 11:40

Het kan zijn dat degene van 60+ kg te zwaar aan 1 kant van het zadel gaan hangen, en dat je paard dit niet pikt. Gewoon met een krukje en goed in balans opstijgen in dat geval dus.

Okaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 12:52

Zoals gezegd, opstappen met een krukje.
Dit zouden trouwens meer mensen moeten doen, want dat is veel beter voor de paardenrug

beautytje37

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 13:34

ik stap altijd op met een krukje omdat zoals de meesten hier al zeggen minder belastend is voor de rug van het paard, maar dan ook nog laat ze het niet toe, ze is zeer koppig :).
aan het zadel kan het ook niet liggen want als we iemand die iets zwaarder is op haar proberen te zetten, zonder zadel doet ze het zelfde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 13:35

Mag ik vragen WAAROM er zwaardere mensen op dat paard moeten rijden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 13:38

Sonja schreef:
Mag ik vragen WAAROM er zwaardere mensen op dat paard moeten rijden?

Waarom het ook is, normaal lijkt het me niet. Uitgaande van een normaal gezond paard (en geen kleine pony) moet iemand van 65 kilo oid echt geen probleem zijn qua gewicht. Ik zou dan ook verder gaan zoeken :j
Ik zou je paard toch eens na laten kijken, zulk protest komt meestal toch voort uit pijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 13:41

Niet elk paard is een goede gewichtsdrager. Kan een bouwtechnisch 'probleem' zijn, of door bv spierontwikkeling.

Just_Natural

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 13:43

Is het steeds dezelfde 60+ persoon waarbij het misgaat met opstappen of zijn het meerdere?
Als het steeds dezelfde is stapt deze persoon misschien niet zo soepel op.
Ben het ermee eens dat opstappen vanaf een krukje sowieso minder belastend en dus beter voor de rug is

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 13:46

Als ze het zo duidelijk aangeeft, zal het niet onder 'koppig' vallen. Een paard denkt niet; "goh, 60+ gewicht, haha ze bekijken het maar :') "
Alles wat een paard doet, doen ze met een reden. Dit is dus waarschijnlijk protest omdat ze het voelt aan haar spieren, het ergens pijn doet oid. Ze zal het echt niet voor de lol doen :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 13:46

Sonja schreef:
Niet elk paard is een goede gewichtsdrager. Kan een bouwtechnisch 'probleem' zijn, of door bv spierontwikkeling.

Dat is zeker waar, maar daar kom je pas achter als je je paard laat onderzoeken :j
Als je er nu alleen maar ruiters onder de 60 kilo op zou zetten haal je alleen de trigger weg ipv de werkelijke oorzaak, en kan je het ook niet oplossen (er van uitgaande dat er bv door beter spieropbouw iets aan te doen is)

beautytje37

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 13:54

we hebben het al met verschillende personen 60+ geprobeerd en steeds hetzelfde, we zijn ook al met haar naar de manege geweest om het te proberen daar en het lukte ook niet, het meisje die erop zat had ze er in 10sec. afgesmeten en daardoor heeft ze haar voet verstuikt. niet zo leuk dus. misschien is er toch iets mis met de spieren, we zullen het eens laten onderzoeken.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 13:59

Ik vind overigens de verklaring dat het aan het zadel niet kan liggen omdat ze zonder zadel ook zo reageert een beetje vreemd. Als je zadel al lange tijd niet goed ligt kan ze hier best flink wat klachten door ontwikkelen en kan het dus zeker zo zijn dat ze zonder zadel ook op die specifieke plaats belast wordt wat haar pijn doet.
Ik zou dan ook aanraden je zadel te laten controleren en daarnaast door een dierenarts, fysiotherapeut of osteopaat de rug/schoft/schouders van je paard.

beautytje37

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 14:21

ik rij maar af en toe op haar omdat ik ook nog andere paarden en pony's heb. dus overbelasting van het zadel is het ook niet denk ik. maar we zullen wel eens zien als er een dierenarts geweest is.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 06:52

het kan zijn dat bij opstijgen de boom van het zadel tegen de schoft drukt, dat het paard dat niet pikt.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 09:47

Leer je zelf aan om op te stappen via een opstapje , beter voor het paard zijn rug .
Ik zou ook alles even na laten kijken , rug,zadel,gebit .
Bedenk ook dat een paard niet zomaar (flauw)valt
Ga stapje voor stapje te werk en stop als je voelt dat het paard spant, star blijft kijken, leer zijn signalen kennen want die zijn er echt .

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 11:26

---
Laatst bijgewerkt door Nikass op 23-10-23 11:56, in het totaal 1 keer bewerkt

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 13:24

het kan best zijn dat het zadel ondanks niet vaak gebruik, toch niet goed is.
ken een paard wat met een verkeerd zadel beleerd is en nu bij de druk van een elastieke singeltje om haar heen al ontploft.
ondanks dat er na onderzoek niet veel uitkwam, ja vast in de nek wervels.
en dat met ontwikkeling van spieren is het een onprettig gevoel.
kan best zijn dat jou paard toch ergens last van heeft en met name bij 60+ uit hasr vel schiet.
die paar kilo kan soms toch een groot verschil maken.
is het alleen met opstappen? wij hadden op de manege altijd een hele grote opstap dat je bij sommige paarden alleen je been er nog maar over hoefde te doen en te gaan zitten geen druk van het opstappen van 1 kant.
of eens iemand aan de andere kant laten opstappen met 60+.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 13:26

Mijn paard reageert ook fel als ik zonder opstap, ik parkeer hem nu langs het hek en dan gaat het prima.
Lijkt ook vervelend als je zo een kant opgetrokken word.

Chris_Fire

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 14:57

NeverGiveUp schreef:
Mijn paard reageert ook fel als ik zonder opstap, ik parkeer hem nu langs het hek en dan gaat het prima.
Lijkt ook vervelend als je zo een kant opgetrokken word.

Er staat duidelijk dat ze altijd met krukje opstapt :)

beautytje37

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-11 15:06

allemaal bedankt voor jullie reacties ik heb er iets aan gehad!
ik zal nog wat verder proberen te zoeken

CChanell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 17:03

Grappig om te lezen dat nu iedereen een krukje om op te stappen helemaal geweldig vind :o
al heel mijn "paardenleven" stap ik op met een krukje, en toen lachte ze me nog uit, omdat ik dat deed :P
en nu is iedereen er helemaal weg van :D

iniedergeval, het beste is dus om met krukje op te stappen, veel beter voor de rug, staan veel beter stil en het zadel gaat ook nog is niet naar een kant hangen, al heb je hem nog zo goed aangesingeld ^^