Niet normaal met paard kunnen rijden.

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Mossel

Niet normaal met paard kunnen rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-11 20:47

Hallo,
Ik heb een hele leuke 4 jarige Friese merrie, ze is nu ongeveer een jaar onder het zadel (wordt niet intensief gereden) en ze staat vanaf afgelopen Mei voor de kar.
Maar nu, ik ben eigenlijk al 4 jaar met haar in gevecht over het leiderschap, daar begint nu wel een einde aan te komen gelukkig, ik kan lekker met haar grondwerken, en ook lekker met haar mennen, dat accepteert ze allemaal gewoon van me. Maar nu, zodra ik er op zit is ze totaal anders, het stappen gaat nog goed, maar zodra ik haar aan het werk wil zetten gaat het verkeerd, dan lijkt ze het niet te snappen of gewoon niet te willen snappen, het lijkt net of ze dan gewoon niet voor me wil werken, terwijl ze dat met het mennen etc wel wil. We hebben een week geleden ook al samen het zand in de bak van dichtbij bekeken het lag er allemaal nog heel mooi bij, maar goed dat is natuurlijk niet de bedoeling. En ik wil dus gewoon met haar in de bak aan het werk kunnen zonder elke keer een gevecht aan te moeten gaan. Buiten rijden gaat overigens ook gewoon prima, het gaat hier dus alleen om het bakwerk. Ik vraag me echt af wat haar dwars zit, wat ze niet aan mij snapt wat ze wel snapt met mennen en grondwerken. Misschien een beetje warrig verhaal, maar ik ben niet zo goed in dingen verwoorden.
Ik hoop hiermee tips te krijgen.

Mossel

Re: Niet normaal met paard kunnen rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-11 20:50

Oja, het rijden is niet altijd geweest wat het nu is, we konden eerst wel in de bak rijden..

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 20:57

Een paard is doorgaans of werkwillig, of niet. Een paard wat normaal wel wil werken, en op een bepaald punt niet meer heeft daar altijd een reden voor...als ze dus met mennen wel vrolijk, actief en meewerkend is en onder het zadel niet, ligt dat ergens aan. De truc is alleen om uit te vinden waaraan...uitproberen dus. Probeer eens een ander bit, ander zadel, andere bak, andere manier van loswerken, andere manier van belonen, nouja je snapt me wel ;)
Systematisch alles uitsluiten waar ze last van kan hebben en wat ze niet leuk kan vinden. Denk trouwens ook aan de tanden, 4 jaar is nog in de wisselperiode...en vergis je niet in hoe moeilijk sommige dingen nog kunnen zijn voor een vierjarige en hoeveel ze soms nog niet snappen. Ook een laat groeispurtje is nog een optie, kan zomaar dat ze ineens minder balans heeft oid. Gewoon zoeken, probeer overal aan te denken en verander één ding tegelijk.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-11 21:00

Ander zadel is geen optie :) zadel past gewoon en m,n ouders gaan geen andere aanschaffen :)
Andere bak is ook geen mogelijkheid, dit is de enige in de buurt :)
Aan het wisselen is ze ook niet meer, dat heeft ze al gehad, toen ging ze namelijk enorm in protest en is ze dus gelijk gecheckt door de VA. Groeispurt zou kunnen, ze heeft wel wat achterstand opgelopen, maar dan zou ze buiten ook in protest moeten gaan? evenals een ander bit..

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 21:04

Nouja ze is nu pas 4, dus dat is heel jong natuurlijk..
Voor haar leeftijd doe je er dus al best wat aardig mee.

Misschien begint ze nu te 'puberen' en zou wat les een goede oplossing zijn,
maar misschien is haar bespiering veranderd en ligt je zadel niet zo goed meer.
Misschien kan je wat tips van de mensen uit de omgeving vragen, die hebben er
vaak een beter zicht op. (kennen de combinatie)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 21:05

Mossel schreef:
Ander zadel is geen optie :) zadel past gewoon en m,n ouders gaan geen andere aanschaffen :)
Andere bak is ook geen mogelijkheid, dit is de enige in de buurt :)
Aan het wisselen is ze ook niet meer, dat heeft ze al gehad, toen ging ze namelijk enorm in protest en is ze dus gelijk gecheckt door de VA. Groeispurt zou kunnen, ze heeft wel wat achterstand opgelopen, maar dan zou ze buiten ook in protest moeten gaan? evenals een ander bit..

Tja, maar er is dus wel iets dat haar irriteert...dus je zal ergens moeten beginnen. Als tip kan ik je wel meegeven dat je alleen dingen uit moet sluiten waarvan je zeker bent dat ze het niet zijn...voorbeeldje, zou het kunnen dat het zadel klemt omdat ze breder is geworden in bespiering? Hoeft absoluut niet zo te zijn hoor, ik noem nu maar wat. Maar er is iets, en dat kan in onze ogen heel klein en totaal niet relevant zijn, maar zij heeft er last van. En vinden wat dat iets is, is stap één richting oplossing.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-11 21:09

Ik doe echt niet veel met haar ;) ze loopt 1x in de week voor de kar en ze loopt vaak niet eens 1x in de week onder het zadel, voor de rest doe ik grondwerk of helemaal niks, ze heeft juist een lui lekker leven in vergelijking tot menig ander paard ;)

Ik heb geen mensen in mijn omgeving die mij en haar als combi kennen ;)
En les heb ik met mijn andere paard, meer kan ik niet betalen.

Zadel is aangepast dus ik weet zeker dat die niet knelt :)

Shettepret

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 21:27

Toch wil dat niet altijd zeggen dat een zadel dan ook echt goed ligt.
Ook vraag ik me af of bovenstaande tot de oplossing gaan komen.
Tenslotte loopt ze buiten wel goed.
Is er verschil in rijden in de bak of buiten? Dan bedoel ik dus, rij je in de bak intensiever?
Zo ja, wissel eens om. Probeer haar in het bos aan het werk te zetten en in de bak ontspannen hobbelen.
Blijft ze bij intensiever rijden 'opstandig' dan zou ik echt gaan kijken naar bovenstaande vragen.

Al vind ik echt de vraag over het zadel niet vreemd! Je kan er altijd eens een andere zadelmaker naar laten kijken. Second opinion kan echt geen kwaad!

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-11 21:29

Is ook geen vreemde vraag, maar dan zou ze het bij m,n zus ook moeten doen, en dat doet ze niet (sorry vergeten te melden) de ene keer is het gewoon lekker hobbelen en de andere keer is het wat meer werken, net zoals buiten de ene keer gewoon lekker niks en de andere keer wat meer vragen, maar goed voor de kar moet ze ook werken en dat is ook buiten de bak.

Shettepret

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 21:42

Okay, andere vraag en dat bedoel ik echt niet verkeerd, eerlijk waar.
Zit jij haar dan misschien op de een of andere manier in de weg zonder dat je het door hebt?
Misschien een keer een lesje met haar pakken ipv je andere paard?

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-11 21:45

Misschien zou kunnen? Maar zou ze het dan niet al eerder aangegeven moeten hebben? En dan zou ze er buiten toch ook last van moeten hebben? Maar goed als ik het niet door heb, kan ik het natuurlijk ook niet veranderen.

Heb ik aan zitten denken, maar mijn moeder vindt dat ik me moet richten op het paard waar ik nu al les mee heb.

Ankje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 15:22

Als er geen ander zadel gekocht gaat worden, kun je misschien eens kijken hoe het zonder zadel gaat. En je zus rijd er ook op, en die heeft geen problemen met het paard? Dan toch eens laten observeren wat het verschil is in rijstijl e.d?

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-11 15:34

Verschil in rijstijl is er sowieso :) zij doet meet met de teugels, en ik wil meer op zit en benen. Zonder zadel kan ik niet ja enkel stappen, ze spant zich nog teveel aan in de draf en dan kan ik niet blijven zitten. Oefent puntje ik weet het, maar alles op z,n tijd. Stap gaat trouwens zowel met als zonder zadel goed, zolang ze maar niks hoeft te doen

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-11 15:53

Vandaag zonder zadel enkel stappen door de bak, begin was iets gespannen (2de keer zonder zadel en flinke woei) ik denk dat ik gewoon weer onder aan móet beginnen? Maar hoe laat ik haar weten dat been hulp niet alleen is om vooruit te schieten.

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 16:00

Wat voor gedrag vertoont ze precies wanneer je haar echt aan het werk wil zetten?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 16:09

al eerste wil ik melden dat een paard niet met 4 jr klaar is met wisselen,er gebeurd nog van alles in die mond.
en ik vind t moeilijk om te reageren op iets dat je niet ziet, ik heb als eerte reactie dat je paard misschien schrikt van het been dat er in ene aankomt, meer proberen je been aan te laten sluiten en kijken hoe ze daarop reageerd, en je kan toch het lessen omwisselen? de ene x het ene paard de andere x deze.. zo doen meer mensen dat hoor.
zo ook hoe je zadel ligt, je paard is volop in ontwikkeling, het zal het eerste paard niet zijn dat binnen twee maanden een boommaatje groeit..

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-11 17:59

Ik heb een wintec dus het enige wat er nu gedaan wordt is een andere boom er in en dat is al gebeurd, maar ik ben er vrijwel zeker van dat het het zadel niet is omdat ze het zelfde reageert buiten en zonder zadel ook als ze te veel móet doen. En ik geloof de va dat ze klaar is met wisselen, ze is daarbij ook tandarts en paard wordt in februari 5

Shettepret

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 18:03

Rijdt je zus ook met dat zadel?

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-11 18:05

Ja en hetzelfde bit. En kennen met een liverpool dan geeft ze ook geen kick

hasufel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 18:17

het is al genoemd, maar misschien toch goed om je les een of een paar keer met haar ipv je andere paard te doen? Je moeder zegt concentreren op 1, maar als je 1x per week les hebt mis je maar 1x met hem/haar. Het zou best kunnen dat je daarmee het hele probleem kunt oplossen. Of misschien dat je 1 of 2x ook met dit paard bij dezelfde instructeur een lesje volgt? Dan zijn de extra kosten niet zo groot. Ik zou vooral niet gaan aanmodderen,als je niet weet wat de oorzaak is weet je ook niet wat je allemaal kunt verpesten... zou toch zonde zijn.
Succes.

Shettepret

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 18:24

Dan zou je idd zeggen dat dat het niet is.
Vind advies van hasufel denk ik het beste.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-11 18:39

Extra lessen kan ik echt niet betalen, ik kan krap aan 1x in de maand betalen :). Ik hou het voorlopig op rondjes stappen en dan langzaam opbouwen. Rondjes stappen accepteert ze namelijk wel. En dan beslist ik of ik met haar ook af en toe ga lessen

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 18:40

Paard wisselt tot minimaal het 5 de jaar!
Ga les nemen in het africhten onder het zadel!Ga eens boeken lezen over de ontwikkeling van een paard.Als jij al 4 jaar bezig bent met het leiderschap en paard is 4 jaar............ moet ik meer zeggen dan zoek hulp?
Ergens zit er dan iets totaal verkeerd in jou aanpak met paarden en moet je geen mens met paarden worden, maar een paardenmens!

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-11 18:43

Als ik iets fout doe, waarom heb ik dan een enorme band met m,n andere paard, waarom heb ik die dan wel door kunnen rijden? Er zal best een deel bij mij liggen, maar aan mijn aanpak ligt het niet en ik ben zeker geen mens met paarden, beetje misselijke opmerking

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-11 18:51

Oja en dan vraag ik me ook af, waarom mensen van buiten af zeggen (die mij niet kennen) dat het paard goed opgevoed is, dus dat paardlief de grens op blijft zoeken van het leiderschap wil niet zeggen dat ik iets fout doe of heb gedaan :)