loslaten van je hand

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

frensje

loslaten van je hand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-11 18:38

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Mijn paard loopt na een half uur veel overgangen, voltes enzo te hebben gereden redelijk nagevelijk en ontspannen. Toch heeft hij ook wel de neiging zijn hoofd weer omhoog te doen. Ik ben dan weleens te streng met mijn hand maar als ik echt loslaat gaat hij weer omhoog met zijn hoofd. Volgens mijn instructrice moet ik dit snel opvangen met mijn hand maar dan wordt ik meteen weer streng met mijn hand en dat werkt ook weer averechts.

Hoe kan ik mijzelf hierin verbeteren dus hoe te oefenen? Als ik echt ontspan gaat zijn hoofd vaak weer omhoog en ben ik dus niet snel genoeg maar als ik snel wil zijn, word ik ook streng met mijn hand (ik herhaal mezelf maar hoop dat het voor jullie duidelijk is :o )Ik denk er trouwens over een andere instructrice te nemen omdat ik deze vaak niet echt begrijp. Daar heb ik het met haar over gehad maar ze weet ook niet hoe ze het beter uit moet leggen (of zou ik zo moeilijk zijn ;) )

Ik hoor graag tips van jullie!

Yvonne1313

Re: loslaten van je hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 18:49

ik herken het probleem en lees even mee.... hoewel ik niet echt streng in mijn hand word dus dat is bij mij anders, maar herken het wel dat als je echt ontspanning geeft zeg maar dat zijn hoofd weer omhoog komt.
Ik plaats mijn binnenhand altijd iets naar binnen zet hem op de volgte en rijd hem door middel van halve ophoudingen en been te geven weer rustig naar beneden.... maar als ik dan weer te veel ontspan kan ik weer van voor af aan beginnen. mijn instructrice zegt, belonen belonen als hij even braaf op zichzelf in ontspanning loopt, de stukjes worden dan vanzelf lange einden met rust.....

Ik hoop het haha wellicht heb je er nog wat aan

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 19:23

Je moet ontspannen zijn in je hand, maar je moet wel contact blijven houden. Als je merkt dat hij omhoog wilt komen, gewoon iets meer opsluiten tussen je hand, maar daarna gelijk wel weer ontspannen.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 19:25

als je echt een keer wilt voelen hoe dat werkt, zou je eens op een western paard moeten gaan.
Als je dan vast blijft houden krijg je een heel ander effect :')
Ik ben zelf het afgelopen jaar overgestapt op western en daarin werd mij heel veel duidelijk over de dressuur.
Zo veel schelen ze n.l. niet van elkaar

Flaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 19:46

Niet het antwoord op je probleem, maar als je je eigen instructrice niet begrijpt, is het een goed plan een andere te zoeken. Ik heb veel verschillende gehad en bij de een klikte het enorm en ik snapte alles, bij anderen moest ik elke keer om extra uitleg vragen.

mellen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 19:49

Ik moet mijn handen dan een klein beetje uit elkaar doen als dat gebeurd, en been geven.
(opzij dus)
Ik heb er veel baat bij.

Finnean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 05:33

Wat quartel zegt ben ik het wel mee eens. Ik rijd sinds kort ook western en had voorheen hetzelfde probleem als ts. Nu nooit last meer van.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 05:42

(tijdelijk) een andere instructrice kan idd helpen. Ik kamp al 5 jaar met dit probleem en heb nu eindelijk een instructrice die het samen met me op aan het lossen is!

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 09:56

Het hoofd weer omhoog gooien is een teken dat je paard toch nog net niet helemaal ontspannen nageeflijk loopt. Ik weet niet hoe je ontspant maar je teugels laten vieren is niet de bedoeling, je behoud wel contact. Dus als je ontspant (met contact) en je paard trekt met z'n hoofd weg of slaat omhoog dan is er simpelweg nog niet helemaal doorheen.

Probeer eens tijdens het rijden, als je denkt dat ie ontspannen en nageeflijk loopt met je binnenhand over de hals te aaien. Het naar voren steken van die binnehand is voor jou een controle middel om te zien of je paard echt helemaal nageeflijk is. Als hij namelijk niet nageeflijk is dan trekt hij weg met z'n hoofd of slaat omhoog, dat is dus voor jou het signaal om verder te werken om 'm beter over de rug te laten lopen. Paard moet namelijk bij het naar voren steken van je binnenhand gewoon hetzelfde blijven lopen. Op een rechte lijn is dit in het begin veel te moeilijk dus doe je dit op een volte omdat je op de volte je paard al mooi met buiging aan je buitenteugel hebt lopen.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 10:00

Eens met Dressuurgek, wil eraan toevoegen dat je niet alleen moet focussen op die voorkant mbt het nagaven. Druk je kuit aan, biedt weerstand met je hand en net zolang totdat hij z'n hoofd laat zakken en nageeft en dan ontspan je met je hand. En dat is idd niet helemaal loslaten maar gewoon een vriendelijke verbinding behouden.
Hij moet leren vanuit een kuit + weerstand biedende hand na te geven. Niet enkel de handen.

Begin eens met halthouden en als hij daar echt nageeft, dan stap je weg en dan in draf etc.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 10:04

Ik mis in je verhaal je beenhulp en daar zit vrijwel altijd de oplossing.
Niet in de mond.
Het is altijd van achter naar voren rijden.
Dus van je been naar je hand.

Als je paard van achter actief is, dan hoef je van voren nog maar weinig te doen.
Opvangen met je hand is dan vaak voldoende en dat is eigenlijk alleen maar je handen stil houden met elastische verbinding.
Dat wil zeggen dat je dus wel mee gaat in de beweging, maar niet het contact verbreekt of vast gaat houden in het contact.

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 10:10

Mooie aanvulling smeetjoew, ik vind de benen zo logisch/vanzelfsprekend dat ik dat vergeet te vertellen :o

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 13:39

Het zit in de beweging van je schouder en elleboog, deze moeten los zijn en mee gaan in de zelfde beweging als je paard, wanneer het paard dus druk opbouwt kan je van uit de beweging weerstand bieden zonder je elleboog vast te zetten en zo streng word in de hand, wanneer het paard dan weer afstoot van het bit is de hand gelijk weer weg en ontspannen het vergt wat oefening en begeleiding maar werkt goed, dit noemt men de weerstand biedende hand.

frensje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-11 20:30

Bedankt voor jullie tips, ga ermee aan de slag. Het klinkt allemaal logisch en vwb het western rijden.... zal eens kijken of ik hier in de buurt eens een paard mag proberen.

melliedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 12:49

ga voor jezelf na dat je los ben in je lijf ( vooral je armen en polsen ). als je daar een blokkade opzet ( onbewust ) stoot je paard hier tegenaan en voel jij minder of helemaal niet wat er in de mond gebeurt. zorg eerst dat je paard voorwaarst is en goed op je been reageert. wanneer hij dat doet kan je weerstand gaan bieden met je handen, zo druk je hem als het ware naar je handen toe. dan kom hij vanzelf. wanneer het paard nageeflijk is kan je ontspannen maar hou je contact op je teugels. pak iets hogere tempo dan arbeidsdraf, paard moet dan ook meer nadenken over waar hij zijn benen zet en heeft dus minder tijd om te bedenken wanneer hij zijn hoofd omhoog kan gooien.

succes!