niet op de hoefslag willen lopen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sanne140

niet op de hoefslag willen lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-11 16:37

mijn paard wil op een lange zijde op de linkerhand gewoon niet op de hoefslag lopen dan gaat ze op de binnenhoefslag lopen en helemaal met haar hoofd naar buiten kijken.
weten jullie misschien wat ik hier tegen kan doen.
als ik naar rechts stuur(met beide teugels) gaat ze alleen maar die kant op kijken en mijn binnenbeen erbij gebruiken helpt ook niet, dan gaat ze alleen nog maar meer naar binnen.

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 17:13

lastig. misschien eens proberen om met een volte in het midden te beginnen en dan steeds verder naar de hoefslag toe laten lopen. tot je paard uiteindelijk op de hoef slag loopt.

succes!

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 17:19

Dit paard is overduidelijk scheef! Zie onderschrift hoe je het rijtechnisch kunt oplossen
Ik zie dat je uit Drachten komt, Steef Geelen (www.rechtpaard.nl) zou je hiermee ook heel goed kunnen helpen.
Hij komt om de week in jouw omgeving. Na enkele lessen heb je dan al resultaat :j

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 19:18

Dit is inderdaad een classic voorbeeld van een paard dat helemaal niet rechtgericht is. "Zo scheef als een hoepel" zeggen ze bij ons :). Bovenstaande link is inderdaad een goeie. Als je hier op bokt de zoekfunctie gebruikt en zoekt op 'rechtrichten' zal je ook heel wat tips vinden.
Succes ermee!

beautytje37

Re: niet op de hoefslag willen lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 14:01

misschien kan je eens van op de grond met hem proberen te werken, lange teugels dat je achter hem loopt, en zo met de teugels die langs zijn benen lopen een beetje beter kan bijsturen?

AnoukLizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 15:50

dat was ook een leuk trucje van mij pony :P na veel trainen doet ze het nu erg goed

NicKIMoN

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 15:53

haha het paard (fiona) met wie ik rij in de les heeft hetzelfde.. ook altijd wilt ze niet op de hoefslag lopen vooral met galop niet.. en draf ook niet bdw.. ze wilt bij de andere paarden in het midden lopen dan.

xSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 21:50

Je paard is gewoon superscheef, neem goed les in rechtrichten, daarna zal het stukken beter gaan!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 22:06

Ik ga mee met de anderen: je paard is echt heel erg scheef. Neem lessen die hier specifiek over gaan. Dat is echt de enige manier om het op te lossen.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 22:14

Mijn paard had precies het zelfde, ik heb les gezocht in het rechtrichten en nu is het over. Als ze een slechte bui heeft wil ze nog wel eens scheef gaan lopen, maar dat is als ze goed warm is ook weer over.

m_smeets

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 17:08

Het kan zijn dat je paard scheef is, maar het kan ook dat je er gewoon scheef op zit. Controleer tijdens het rijden steeds of je rechtuit over de oortjes heen kijkt.
Mijn instructrice betrapte me erop dat ik erg naar binnen kijk, hierdoor viel mijn paard steeds naar binnen (en niet meer op de hoefslag te krijgen). Nu controleer ik mezelf steeds, als je over de oortjes kijkt, dan zit je goed.

En verder les in het rechtrichten is erg nuttig!

Succes.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 19:59

M-smeets, dat zegt niets als het hoofd er recht voor zit. Dan nog kan je paard naar binnen vallen omdat paard zijn lichaam (schouders) scheef gedragen worden. Je moet het vooral kunnen voelen als je paard scheef onder je loopt.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 20:05

Het kan zowel aan het paard als aan de ruiter liggen. Wanneer de ruiter de verkeerde hulpen geeft om het paard op de hoefslag te krijgen (scheef zitten, alleen met de teugel sturen) gaat het probleem niet opgelost worden. Het kan ook aan het paard liggen: misschien is deze scheef of 'gewoon' niet aan het been (omdat hij niet op het binnenbeen reageert). Kortom: vanaf het scherm is het moeilijk te zeggen waar aan het ligt. Er zijn enkel suggesties te noemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 20:07

Hoe doet hij het als je 'm longeert met een touwtje? :)

sanne140

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-11 21:16

Bedankt voor de tips, ik denk dat ze idd wat scheef is en daar ga ik zeker aan werken, zo maar even een forum over rechtrichten opzoeken.