(Manege)Paard word sterk na galop.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo

(Manege)Paard word sterk na galop.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-11 15:13

Hoihoi!

Vandaag heb ik een wedstrijd gereden met Wylie. Een manegepaard die ik vaak in de les ook rijd. Ik ben helemaal gek op hem, want het is zo'n onwijs fijn paard. Hij heeft heerlijke gangen en als hij eenmaal lekker los is, dan loopt hij ook super.
Ik heb al eerder 2 rijtopics geopend op Bokt over Wylie:
[RT-HAW] Manegepaard Wylie @ Les
[RT-HAW] Manegepaard Wylie @Vrijrijden

Wylie was in het begin echt een paard waar geen rem op zat. Je hoefde maar aan doorzitten te denken en hij galoppeerde bij wijze van spreken al aan. Dit is heel erg veranderd. Het is echt een manegepaard geworden, die niet meer zo supersoepel in zijn lijf is als voorheen.
Wylie loopt normaal gesproken met een Thiedemann teugel, maar omdat deze kapot was gegaan, liep hij even zonder hulpteugels.

Nu had ik vandaag een wedstrijd, mijn eerste F9 proefje, en nu ik mijn protocol teruglees denk ik dat ik een hoop werk aan de winkel heb! Mijn volgende dressuurwedstrijd is 22 oktober, weet niet of ik dan ook op Wylie zit, maar dat hoop ik wel!

De proef ging opsich heel goed, Wylie was alleen totaal niet aan de teugel helaas. Bij het inrijden solliciteerde hij voor Giraffe volgens mij!! Tijdens de proef dus een stiekje (in overleg met de instructrice) omgedaan, en dat ging beter. Hij liep niet helemaal 100 maar iig niet met zijn hoofd als giraffe.

Na de galop werd hij alleen heel sterk, en dat zie je ook echt terug in de punten. Na de eerste galop moest ik een linksomkeert rijden, en daarin was hij zo sterk dat de wending echt niet netjes is, daarom ook een terechte 5. De galop die daar achteraan kwam was netjes, maar dan moet je bij de F in draf en doorzitten en bij E 4 sec. stilstaan. Dat was een ramp :') Voor de overgang naar de draf had ik een 5, hij viel gewoon heel erg uit elkaar helaas. Stilstaan deed hij bijna niet. Uiteindelijk stond hij scheef op de binnenhoefslag 3,75 seconden stil. Daar dus helaas een 4 voor gekregen.

Dat waren eigenlijk de minpuntjes. Heb goede punten om aan te werken:
*Wendingen netter uitrijden
*Galop meer opvangen (Even in de les aan werken, zodat hij niet zo sterk uit die galop komt)
*Stilstaan oefenen (al denk ik dat hij niet helemaal wist wat hij moest doen vanwege het stiek)
*Zelf meer terugzitten

Daartegenover staat wel een 8 voor de mniddendraf, zevens voor de overgangen draf-galop, stap-draf en draf-stap.

Hebben jullie tips voor mij? Hoe kan ik Wylie zo opvangen uit de galop, zodat hij onder me blijft en niet uit elkaar valt? De instructrice adviseerde om buitenstelling aan te vragen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 20:47

Ik zou juist eerder denken aan ietsje binnenstelling ipv buitenstelling omdat hij anders als een plank door de hoek gaat. Bovendien wordt het dan ook lastiger om een wending netjes in te rijden. Ik heb altijd als tip gekregen om langzamer te gaan lichtrijden als een paard loperig wordt na het galopperen, en een ophouding geven (of zoveel als nodig is om hem weer terug te krijgen). In de les kan je hem ook even op de volte zetten, dat gaat in een proefje natuurlijk niet maar je kan wel met losrijden proberen de rem er zo goed mogelijk op te zetten.

Marjo

Re: (Manege)Paard word sterk na galop.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-11 22:02

Dat word lichtelijk problematisch, aangezien ik volgens de proef moet doorzitten :P
Helaas mogen we met inrijden niet galopperen

filoutje

Re: (Manege)Paard word sterk na galop.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 00:55

probeer misschien om beter te begrenzen als je moet stilstaan.. zo gaat hij minder scheef staan.. verder oefen je daar best vaak op. maar zorg dat hij altijd recht blijft. je kunt proberen eerst met 2 seconden mooi recht en helemaal stil.. en zo bouw je op.. op de duur dan je daar een poosje staan zonder je paard verloopt.

groetjes en ik wens je nog heel veel succes!!