Problemen met rijden op een andere locatie dan thuis

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

RanjaRietje

Problemen met rijden op een andere locatie dan thuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-11 12:45

Heey, ;)

ik heb een kwpn merrie van 5 jaar, ik heb haar nu 4 maandjes ongeveer..

Ik train thuis altijd, ik ga met een verzorgpaard naar de les toe in de buurt. maar zo nu en dan ga ik ook met mijn Kwpn naar de les. ik ben laatst voor de 2e keer geweest. ook ga ik wel eens voor mezelf rijden in de binnenbak daar. alleen is er nu een probleem. ze doet niet wat ik wel wil.

Als we gaan draven gaat het eerst nog wel goed. maar op gegeven moment gaat ze scheef lopen en wil ze niet meer op de hoefslag en gaat ze alleen maar rondjes. ik kan wel met de zweep tikjes geven maar dat helpt niet. ook geef ik been, (heb geen sporen) helpt ook niet om haar naar buiten te drukken. maja, het gaat al iets beter dus ik ga galloperen maar ze zet geen stap en gaat alleen maar bokken dus ik geef haar een tik met de zweep om haar in galop te krijgen maar ze gaat gewoon niet. ze is ook niet altijd de makkelijkste aan het been soms luisterd ze er niet eens na en gaat ze gewoon door met waar ze mee bezig is. we hadden laatst een inval instruktrice en die zij dat ik beter wel met spoortjes kan rijden. maar ik heb daar geen ervarig mee, maar miss moet ik het toch eens doen alles is een eerse keer.
ze zecht ook dat ik een beetje, ja hoe zeg je dat.. ja lief ben voor haar, ik durf haar opzich wel aan te pakken maar ik ben te lief snap je..

ik wou graag eff van jullie weten wat jullie hiervan vinden. thuis doet ze het altijd heel goed!!

Alvast bedankt :)
Laatst bijgewerkt door Elles op 08-09-11 13:11, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Onduidelijke topictitel aangepast.

Avalon_

Re: Problemen met rijden op een andere locatie dan thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 13:19

Hallo!

Allereerst begrijp ik uit je verhaal dat je eigenlijk weinig op ander terrein komt met de paard. Het trainen thuis gaat prima, maar op ander terrein valt ze erg naar binnen en kan de hoefslag niet meer volgen?

Ik kan jullie niet zien rijden, maar afgaand op je verhaal ga ik er vanuit dat je paard gewoon afgeleid is. Een nieuwe omgeving, met een boel nieuwe bezienswaardigheden, een boel nieuwe geluiden. Je paard gaat rondkijken en zich bezighouden met nieuwe geluiden.
Het wil vaak wel helpen om je paard goed aan het werk te zetten. Veel tempowisselingen, figuren, van hand veranderen, volte. Laat in het begin geen bakrondje hetzelfde zijn. Hierdoor zal je paard meer met jou bezig zijn en denk ik dat het al een stuk beter zal gaan!

carolinex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 08:36

Hallo,

Ik heb eigenlijk eenzelfde soort probleem. Thuis krijg ik mijn paard prima aan het werk, maar op een nieuwe, voor haar onbekende plek is het een compleet drama. Ze is op haar manier overal bang voor, ze gaat stil staan, geef ik haar een tik met de zweep gaat ze bokken! Op het laatst is ze gewoon helemaal in de staak. Mijn instructrice krijgt haar er met veel pijn en moeite wel doorheen, maar mij lukt dat niet. Rijd ik tussendoor op de volte loopt ze echt heel mooi hoor! Dus aan de ene kant het ideale paard, aan de andere kant heeft ze te veel karakter voor mij. Ik wil het nog wel even aanzien, haar toch meenemen naar andere locaties, maar het moet uiteindelijk wel beter gaan. Mijn doel is de wedstrijden in.

Misschien wel een tip wat ik dan doe: paard eerst longeren, daarna rijden, met het hoofd dieper instellen (dan zien ze minder) en inderdaad zoals Avalon zegt: veel figuren rijden en tempowisselingen.

femkemaats

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 08:40

Paard veel mee nemen! Iedere week clubles niet federatie wedstrijden in buurt meedoen, mee op buitenrit samen met een ander paard. Hierdoor went het paard aan het reizen en vreemde plekken. Zorg altijd dat je iemand bij je heb die je goed kan helpen. Stap eerst wat rondjes op het vreemde terrein aan de hand en desnoods daarna eerst longeren, goede instructie helpt je verder opweg met het rijtechinische deel.Succes

RanjaRietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-11 14:27

Tis niet dat ze bang is de eerse ronde kijk ze even want hu? maar daarna gaat ze gewoon tegen mij in zeg maar,

Okaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 15:57

Hoi,

Ik had met mijn merrie in het begin dezelfde problemen. Op les was het soms net alsof ik er niet op zat, mevrouw deed gewoon haar eigen zin.
Ik zou zeggen, probeer ze vooral vaker mee te nemen op verplaatsing.
Mijn lesgeefster zei ook dat ik vooral veel met mijn binnenbeen moest drukken om ze terug naar de hoefslag te laten gaan.
Misschien kan je eens aan je lesgeefster vragen of ze er een keertje wil op rijden, dan kan je zien of ze het bij haar ook doet. Die van mij deed het bij de lesgeefster niet, dus het lag aan mezelf.
Zelf gaf mijn lesgeefster mij de raad om wel met sporen te rijden.
Omdat ik zelf vind dat ik mijn benen niet voldoende kan stilhouden, wissel ik af. Ik rijd de ene dag wel met sporen en de andere dag niet. De dag dat ik met sporen rijdt, oefen ik dan ook meer specifieke oefeningen zoals wijken en schouderbinnenwaarts

Evi_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 12:23

Vooral VAKER op verplaatsing proberen te rijden. En ze er goed vooruit rijden (kan ook zonder sporen) dat ze niet te veel kan nadenken. En inderdaad niet TE lief zijn. Je moet inderdaad respect hebben voor je paardje, maar je paardje ook voor jou. Dus laat je vooral niet doen!

carolinex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 15:35

Ze proberen je dan ook gewoon uit... pfff valt niet mee soms hoor.