Bokt om elke tik, en totaal niet voorwaarts what to do?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kimberly828

Bokt om elke tik, en totaal niet voorwaarts what to do?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 21:47

Ik heb paar weekjes geleden een 3 jarige friese ruin mak onder het zadel gekregen ik heb met hem veel gelongeerd en alle gangen doorgenomen en dat bleek hij aardig goed te snappen, op het moment dat ik op hem ga rijden wil ik hem in draf krijgen later, dat doet hij maar hij draaft alleen tot de uitgang van de bak en dan begint hij tegentewerken en gaat stappen als ik voel dat hij dan weer ophoud geef ik hem de sporen wat niet helpt en dan een tik met de zweep waarbij hij een bok geeft des te vaker ik tik des te hoger hij bokt! Wie weet hier een oplossing voor? (ik rijd hem nu ook met sporen omdat hij amper naar mijn been hulp reageerde en ik hem meer met mijn benen wil rijden ipv mijn zweep.)

corina21

Re: Bokt om elke tik, en totaal niet voorwaarts what to do?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 21:52

ik zou hem wee terug aan de long pakken goed op stemhulp trainen daarna iemant laten vasthouden aan de long en dan eerst het paard duidelijke stem comando s geven plus de hulpen,en zeer goed belonen zodat het paard snapt wat je wilt.sporen weggooien word die straks alleen maar trager voor het been.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 21:55

Sporen eraf en springzweepje (met slagje) erbij.
Normaal been geven, geen reactie is fors been geven, geen reactie is een stevige klap met de zweep op zijn billen. Hoe hard dat moet weet je zelf het beste, iig zo hard dat hij te verbaasd is om terug te bokken.
Als je het goed timed heb je binnen 2 dagen een paard wat keurig de bak rond gaat.

K_W_P_N_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 21:57

Ik zou aller eerst vanuit de ogen van het paard het probleem bekijken.
Is het een goed passend zadel?
Heeft het paard vastzittende spieren?
Zit het paard geestelijk misschien even door heen en heeft hij even een pauze nodig?
Misschien het paard wat meer plezier geven waardoor het vertrouwen nog verder groeit?

Met de zweep en sporen vind ik persoonlijk niet de oplossing. Het paard wil graag voor je werken maar daarvoor moet er nog iets anders gebeuren en ik denk dat hij dat hierdoor laat blijken. Hij is nog jong, geef hem een kans om het op een andere manier te laten zien dat hij het wel kan en dat het ook leuk kan zijn. Door bijvoorbeeld elke keer als je rijd en hij doe het goed overdreven enthousiast te reageren dat hij het goed doet, daar krijgt hij ook meer zelfvertrouwen in zichzelf en zal hij jou meer waarderen. Een zweep en sporen maken hem juist warrig en onzeker.

Ik hoop dat je hier wat mee kunt, schakel anders een professionele instructeur/ paardenfluisteraar in.

Succes iig!

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 21:57

In elk geval niet je sporen gebruiken om hem voorwaards te rijden. Op die manier reageert hij later helemaal niet meer op een lichte beenhulp. Mijn Haf had dit probleem ook. Die vond het rijden in de bak gewoon niets aan. Ik gebruik nu brokjes om haar wat meer te motiveren. Als ze netjes doorloopt kan ze een brokje verdienen. Dat gaat heel goed. Zeg niet dat het een goede methode is, maar voor Mone en mij werkt het prima.
Een zweep is trouwens, net als je sporen, geen middel om een paard door te laten lopen. Je hoort ze te gebruiken ter verduidelijking van je hulp.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 21:58

ik denk dat je met flinke tikken niks bereikt,
zoals ik het lees of het paard is niet goed aangereden of het paard begrijp ts niet je moet dan beginnen bij het grondwerk en dan erop met iemant ernaast die hem vasthoud aan de long,en dan met stem en hulpen het paard laten begrijpen wat je bedoelt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 23:16

Of het is gewoon een slim paard wat liever niet werkt en misbruik maakt van de voorzichtigheid van TS.
Als hij braaf loopt totdat hij bij de uitgang komt lijkt me niet dat hij het niet snapt.

Kimberly828 schreef:
ik heb met hem veel gelongeerd en alle gangen doorgenomen en dat bleek hij aardig goed te snappen

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 06:53

In ieder geval sporen eraf. Sporen zijn niet om "aan te sporen" (voorwaarts), maar om verder in de opleiding subtiele hulpen te kunnen geven. Daar zijn jullie duidelijk niet aan toe. Paard aan de longe met jou erop. Laat degene op de grond je helpen met de longeerzweep door op hetzelfde moment daar een hulp te geven als jij op het paard een hulp geeft. Zorg dat je ook zelf nog een zweepje hebt om ook daar duidelijk te maken wat je van het paard wilt. Vergeet niet om tijdig (alles voorwaarts) te belonen.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 06:55

een tik combineren met een hele duidelijke BRAAF!!!!!!
Raken ze van in de war, snappen het niet en lopen dan meestal maar denkend verder

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 07:01

misschien associeert paard de rijbaan niet met ''leuk! Werken!!''

Die van mij wou in het begin liever de rijbak niet in, en als ze in de bak naar de uitgang wandelde en ik gaf haar een schop dat t nu klaar moest zijn wou paard de dag erna nieteens meer uit stal.

Toen we leuk werk gingen doen (belonen om kleinste dingen en bij de uitgang wegblijven) en ernaast lopen en truukjes doen met snoepjes en midden in de bak uitgebreid kriebelen toen ging het al veel beter.

Inmiddels loopt mevrouw met en zonder tuigage braaf mee naar de bak en de uitgang interesseert haar niet meer tenzij ze uitgestapt is

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 07:03

Vraag hulp aan iemand die ervaring heeft met jonge paarden.

Via internet kun je dit niet oplossen, wij kunnen jouw paard niet zien, en dus ook niet oordelen waar het misgaat. Echt, neem les, vraag hulp, laat iemand anders het voor je beleren, hoe dan ook, blijf niet zelf doormodderen...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 07:04

Tja, doorrijden is net als zadelmak maken een verhaal apart.
Iemand vanaf de grond het paard voorwaarts laten houden met een longeerzweep in combinatie met een opgeplazen plastic zakje aan het eind van de zweep. Slaan en schoppen is de oplossing niet....

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 07:25

Wat Cassidy zegt bedoelde ik ook, had miniem tijd om mijn post goed uit te breiden.

Zoals je nu bezig bent maak je er alleen een trapzak van.. ik rijd nooit met zweep en heb
mijn sporen nooit nodig om mn paard voorwaarts te houden. (terwijl paard door handelstal
met sporen en zweep gereden werd!)

Heb je paard idd niet gezien maar dit klinkt als gebrek aan vertrouwen.. was het bij die van
mij wel.. inmiddels zit ik er zonder zadel met een halstertje op en kan ik er (bijna) alles mee.

Tijd.... en geduld..

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 07:28

Inderdaad, iemand erbij die op momenten dat hij niet meer voorwaarts wil hem voorwaarts laten houden met een longeerzweep.
Schoppen en slaan is niet de manier om hem door te rijden, hij begrijpt het nog allemaal niet en op deze manier heb je dadelijk een onhandelbaar paard. Oja, en blijf je handen naar voren houden, anders geef je een hulp en hou je hem van voren tegen zodat hij helemaal niet weet wat hij moet.

Kimberly828

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-11 10:29

Ik heb gister weer met hem gereden en toen vroeg ik hulp van iemand die met de longeerzweep de bak in kwam hij was toen super braaf en erg voorwaarts we hebben hem niet hoeven te tikken heb hem erg goed beloond en hem beetje biks gegeven en lekker op stal gezet met een topje hooi ik heb ook zonder sporen en zweep gereden en blijkbaar vondt hij dat veel leuker hij had zijn oortjes er mooi bij:)! Ik moet hem te vriend houden en hem vertrouwen geven dan zal het allemaal wel langzamerhand komen:)! We hadden hem laatst ook voor de kar gespannen en hij begon echt erg mooi te draven en had zijn oortjes er ook mooi bij! :D

Dany94

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 10:44

met geduld en rust kom je heel ver met jonge paarden.. super dat het nu al zo goed ging! hou vol!

Kimberly828

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-11 12:12

Jaa! Het is niet een verkeerd paardje hij is nergens bang voor tractors vrachtwagens geeft hij hellemaal niks om terwijl we een ander 3 jarig paard voor de kar hebben die de sloot in wilt springen voor tractors en vrachtwagens :p

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 12:16

Kimberly828 schreef:
Ik heb gister weer met hem gereden en toen vroeg ik hulp van iemand die met de longeerzweep de bak in kwam hij was toen super braaf en erg voorwaarts we hebben hem niet hoeven te tikken heb hem erg goed beloond en hem beetje biks gegeven en lekker op stal gezet met een topje hooi ik heb ook zonder sporen en zweep gereden en blijkbaar vondt hij dat veel leuker hij had zijn oortjes er mooi bij:)! Ik moet hem te vriend houden en hem vertrouwen geven dan zal het allemaal wel langzamerhand komen:)! We hadden hem laatst ook voor de kar gespannen en hij begon echt erg mooi te draven en had zijn oortjes er ook mooi bij! :D

Waar was je grondpersoon de eerste keer dan? Je gaat toch niet op een onbeleerd paard zitten met zweep en sporen maar zonder grondpersoon?? De enige zekerheid die je paard heeft vanuit het longeren, dat er iemand in het midden staat, pak je hem af en vervolgens verwacht je wel dat hij gewoon gaat lopen....wat vind je daar zelf nou van als je terugkijkt?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 12:18

Les nemen , want heb het idee dat je totaal niet weet waar je mee bezig bent, je hebt het dier nog maar een paar weekjes en hij is net onder het zadel, wat verwacht je dan?
Sporen en zweep zijn niet om je paard vooruit te tikken, waarom luistert hij niet naar je hulpen? al eens bedacht dat hij ze miss niet snapt, het is een jong dier, kom op zeg dat kun je zelf toch ook bedenken, de fout ligt enkel bij jezelf en niet bij het jonge dier.
En hou het of bij het rijden of bij jet beleren voor de kar, doe niet alles te gelijk aam leren, ook een paard heeft tijd nodig om te leren, voor bereiden heet dat en daar doe je soms maanden of zelfs langer over, luister naar het dier , hij zegt tot hoe ver jij kan gaan en als hij gaat bokken, tegen werken of terug in tempo gaat ben je veel te ver gegaan.