Inrijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 13:10

Maar Margreet, het is voor een jong paard erg makkelijk om ze gelijk in de krul te rijden. Er zijn nog geen verkeerde dingen aangeleerd, dus met iets meer rijden heb je de krul erin. Een krul bij een jong paard is niet de krul die er bij een Z paard is, met oprichting. Maar toch goed nageeflijk aan de teugels, mooi in de houding. Want juist als je het gelijk doet hou je de spieren soepel en bereik je alle andere spiergroepen op de juiste manier.

Als je het paard eerst 'half' rijdt om het zo maar even oneerbiedig te zeggen, dan kan het paard daarna moeite hebben om meer te geven.

Dit is zoals ik het zie.

Ik ben ook van mening dat je met de jonge paardenmond niet voorzichtiger moet doen dan met de oude paardenmond. De jonge paardenmond kent nog niets en reageert eerder. En mij is altijd geleerd om bij de juiste reactie altijd gelijk na te geven. Dus het paard leert eerder dat de druk weg is als ze nageven, je hebt dan maar zeer weinig nodig. Dus je bent niet voorzichtiger, het paard is gewoon nog niet verpest in de mond en reageert op weinig.
Je kan dus al vrij snel bij jonge paarden je teugels aannemen. Een noodstop maken met volop in zijn mond rukken is wat anders, maar ook dat doe ik liever bij geen enkel paard.

kebie

Berichten: 1574
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluws dorp aan de rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 13:53

Ik heb altijd geleerd: een jong paard moet eerst vooruit op been en pas als die dat snapt kan je gaan begrenzen met teugels. Anders krijgt zo'n paard 2 tegenstrijdige commando's tegelijkertijd en snapt niet meer wat het moet doen.
Maar nu heb ik nog nooit een jong paard met touwtjes gelongeerd, dus misschien zit daar de kneep Lachen)

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 15:38

Ik sprong alleen even in voor LuvdaTossa omdat er volgens mij sprake was van een spraakverwarring, het is verder niet mijn mening ofzo, verder discussie mogen jullie dus met haar voeren *LOL*

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 15:56

kebie schreef:
Ik heb altijd geleerd: een jong paard moet eerst vooruit op been en pas als die dat snapt kan je gaan begrenzen met teugels. Anders krijgt zo'n paard 2 tegenstrijdige commando's tegelijkertijd en snapt niet meer wat het moet doen.
Maar nu heb ik nog nooit een jong paard met touwtjes gelongeerd, dus misschien zit daar de kneep Lachen)


zo heb ik het ook geleerd. Ik vind wel dat je een jong paard aan zijn mond mag zitten. En als je hem dan goed aan je been hebt, kun je met lichte teugeldruk hem al nageelijk rijden en zal hij je hand opzoeken.

Maarre, de mijne kan ook zo vanuit stap naar galop aanspringen, en hij is nog niet lang onder het zadel
Ik gaf laatst iets teveel kuitdruk en hij sprong zo vanuit stap naar galop, en nog aan de teugel ook FOEI! Haha!

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 16:08

Kebie, tuurlijk moet je eerst een paard voorwaarts hebben, anders kan je geen aanleuning krijgen, dan is het in de krul trekken, dat lijkt me logisch. Nageeflijkheid en echte aanleuning komt van achteren uit.
Dus je eerste doel is gas en rem. Als dat erop zit dan is opeens de aanleuning er vanzelf als je je hand goed gebruikt.

Maar dit is dus niet je eerste doel!

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 16:29

Dit is echt niet serieus bedoeld hoor!
Je ziet het ook aan die smilie en ook welke berichten ze normaal zegt. Ook aan de eerste zin kan ik zien dat het niet serieus is.
En Ingrid is echt geen pennymeisje, ze rijd behoorlijk goed (bijna z-dressuur serieus hoor!) dressuur.

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 19:12

Uhm kan toch best na 10 keer aan de teugel. meestal zoeken ze dan toch wel al je hand op.
Ze zullen alleen nog niet zo goed hun evenwicht kunnen houden enzo. lijkt me dan ook best lastig voor dat paard om dan al in galop nagefelijk te lopen enzo.

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 19:24

Ja, inderdaad botervlieg, ik schrik hier ook wel van.

Maar dit gaat waarschijnlijk om een zeer onervaren ruiter, helemaal in het omgaan met groene paarden.
Later, kan al over 2 weken zijn, merkt ze de problemen vanzelf bij deze hardhandige en wrede manier van beleren.

Zonde, want daar gaat weer een paard naar zijn grootje, wat had kunnen uitgroeien tot een superpaard.

Helaas