galop en springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mariska88

galop en springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-11 15:06

mijn pony heeft nog een beetje moeite met galoperen,
al moet ik zeggen dat het steeds beter gaat :)

in het begin kreeg ik hem niet eens in galop in de bak
en daarna ging hij gewoon plat op de volte in galop
Nu gaat de linkerhand al veel beter, hij galopeerd rustig de hoefslag rond

Maar nu vroeg ik mij eigenlijk af,
wanneer is het beginnen met springen (balkjes lopen, draven, een innimini hindernisje) nou verstandig
want hoorde iemand op stal zeggen dat, dat juist ook goed is voor zijn spieren etc. dus zijn galop ook zou verbeteren.

of zeggen jullie,
nou eerst de galop maar helemaal onder de knie eer dat je met balkjes lopen/draven etc begint?

kleintje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 16:08

Je kunt rustig met wat balkjes beginnen. Voor de afwisseling is dit best wel leuk voor je pony.

Geryon

Re: galop en springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 18:55

Ik zou inderdaad balkes lopen gewoon in draf. Met springen zou ik persoonlijk wachten tot je de galop goed hebt.

Galii

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 18:27

Hoe oud is je pony en hoe lang is hij onder het zadel?
Ik ben het eens met de twee bokkers boven mij. Je kunt al rustig wat balkjes draven en stappen.
Het is misschien handig om veel tempo wisselingen in de galop te maken. Zo krijgt je pony ook meer evenwicht. Ook zou ik hem soms op de binnenhoefslag galoperen, zo wordt hij/zij wat rechter in het lichaam.
Als de galop bevestigd is zou ik pas beginnen met hindernisjes.

jendemen25

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 18:55

een balk op de plek waar je aan wilt springen in galop kan je goed helpen om daad werkelijk in galop aan te springen omdat het paard dan al een hupsje maakt helpt dit hem.
als je paard e hulp van galop goed beheerst en dus te hard gaat en plat door de bocht kun je op den duur proberen rustiger te gaan galopperen, dan zal ie terug vallen in de draf maar dan doe je het opnieuw. als ie daardoor op de langezijdes recht blijft en wat ontspannen wordt kun je eens een volte inzetten.
maar zo nu en dan een paar drafbalkjes neerleggen en er over heen draven versterkt alleen maar z` n spieren en dat is juist erg goed! ik zeg dus JA op je vraag

Mariska88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 20:14

oke dan gaan we binnenkort ook even aan de slag met de balkjes :)
ik ben trouwens 23 jaar en mijn pony is 5 jaar en al wel minimaal een jaar onder het zadel.

Jendemen25 dat is inderdaad ook wel een goede tip:)

jendemen25

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 17:58

hoi!
ik was vandaag m` n paardje aan het longeren, alles was een groot zwembad maar in 1 puntje kon ik wat longeerwerk met haar doen. er was een geultje gegraven om het water weg te laten lopen. en mijn paard gebruikte het geultje om een hupsje te maken en direct in galop aan te springenz1 zij vond het blijkbaar "lekker makkelijk" om het zo te doen hahahaha

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 19:21

Als ik in jou plaats was, zou ik gewoon maar beginnen met dat springen. Dat hoeft daarom niet groots of gigantisch te zijn, maar net kleine sprongetjes, balkjes en in-uitjes (vooral die laatste!) zijn echt prima om je paard wat meer kracht en evenwicht te geven. Bouw het rustig aan op, tesamen met een lesgever, en dan komt het wel in orde!