Meer impuls/galopsprong

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Paulusjuh

Meer impuls/galopsprong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-11 19:28

Hallo,

Ik ben eigenlijk voornamelijk op zoek naar tips om de gelop van mijn pony (haflinger) sterker en actiever te krijgen.
Ik rijd regelmatig onderlinge wedstrijden en krijg vaak te horen dat de galop nog iets te 'mat' is. Hij mag veel actiever, met meer impuls en met meer sprong. Ik ben vooralsnog alleen B wedstrijden gereden maar na 18 (onderlinge) winstpunten ben ik daar een beetje op uitgekeken. Toch zijn er wel puntjes die beter kunnen, ook voor een B proef.

Iemand tips m.b.t. de galop?

EllyC

Re: Meer impuls/galopsprong

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 20:45

vaak trainen we de galop veel te weinig
ga maar een na van de 45 min training hoeveel minuten je daarvan galoppeert.
dit uitbreiden kan al helpen
daarnaast lekker doorgalopperen en korte kleine verruimingen rijden al dan niet op de volte

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 08:16

Schakelen in de galop kan helpen bij impuls, je kunt hiervoor ook balkjes op de grond leggen 18 meter van elkaar, en probeer hiertussen te spelen met je aantal galopsprongen.
Ook tijdens een buitenritje kun je op een lang stuk lekker aan de slag met galop: schakelen, maar geniet ook van zo'n ritje!

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 08:19

Ik heb van mijn instructrice de opdracht gekregen om te gaan lichtrijden in de galop. Een galopsprong zitten en de andere staan. Is even wennen maar als je het ritme te pakken krijgt, dan is het echt heerlijk, voor jou en voor je Haf. De galop wordt er ruimer en groter door. Mijn paard wordt er erg enthousiast van, en bol zijn rug lekker op. Bij mij is de galop door deze oefening een stuk verbeterd.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 08:27

daar heb ik nog nooit van gehoord, kan me er ook niets bij voorstellen.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 08:29

'k zou zeggen: een keertje proberen dan :)

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 08:32

waarom zou een paard daardoor meer impuls krijgen dan? en waneer ga je dan staan?

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 08:34

Versterk je de afdruk met het staan en zitten? volgens mij zie ik het sommige springruiters ookwel doen

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 08:44

Tempowisselingen rijden, balkjes galopperen aan de longeerlijn of als je erop zit maar vooral vaker korte stukjes galopperen tijdens de training en niet lang achter elkaar, succes!

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-11 12:01

Gooya schreef:
Ik heb van mijn instructrice de opdracht gekregen om te gaan lichtrijden in de galop. Een galopsprong zitten en de andere staan. Is even wennen maar als je het ritme te pakken krijgt, dan is het echt heerlijk, voor jou en voor je Haf. De galop wordt er ruimer en groter door. Mijn paard wordt er erg enthousiast van, en bol zijn rug lekker op. Bij mij is de galop door deze oefening een stuk verbeterd.

Toen ik dit vanohtend las dacht ik echt van, huh? Maar heb er net eens mee geoefend en het is helemaal niet moeilijk! Merkte we dat ze wat meer zin kreeg. Heb niet te lang gereden maar dit is wel iets om mee verder te gaan denk ik!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 12:05

wat een grappige tip, ga het ook eens proberen :D

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 16:52

In mijn beleving galopperen veel ruiters gewoon te langzaam, ze willen teveel controle en daardoor gaat de natuurlijke sprong verloren. Met jonge paarden en paarden met weinig balans of kracht moet je gas durven geven in galop. Of nog beter gezegd, je moet ze durven loslaten, niet tegen willen houden. Houd een simpele, lichte verbinding en vraag meer impuls. Voor je gevoel mag je gerust een flinke middengalop rijden. Natuurlijk doe je dat niet meteen heel lang, gewoon beginnen met een of twee voltes en dat zo uitbreiden. Op het moment dat je aangaloppeert moet je paard jou het gevoel geven dat hij eraan trekt, naar voren wil.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 07:40

Of leer je paard de stap- galop overgang aan. Hierdoor moet hij de eerste pas wel opspringen, en van daaruit kun je gan uitbreiden. Wel zorgen dat het een goede overgang is, dus vanachteruit. Je wilt dat de achterhand zakt en het paard echt de schouders optilt om in galop te gaan, niet zichzelf op de voorhand ind de galop laat vallen!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 08:18

en nog een reden dat paarden klein galloperen en de sprong niet afmaken is ook vaak of het scheef gaan zitten in het lichaam van de ruiter of het vastzetten van de binnenhand. Dan belemmer je het voorbeen om uit te zwaaien

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 08:20

jury schreef:
waarom zou een paard daardoor meer impuls krijgen dan? en waneer ga je dan staan?

ceesje schreef:
Versterk je de afdruk met het staan en zitten? volgens mij zie ik het sommige springruiters ookwel doen

Ik zie vrijdag mijn instructrice, en zal het nog eens vragen. Ik weet dat het te maken heeft met het verbeter van het ruggebruik, maar om het helemaal juist op te schrijven ga ik het even navragen.

Paulusjuh schreef:
Gooya schreef:

Toen ik dit vanohtend las dacht ik echt van, huh? Maar heb er net eens mee geoefend en het is helemaal niet moeilijk! Merkte we dat ze wat meer zin kreeg. Heb niet te lang gereden maar dit is wel iets om mee verder te gaan denk ik!

Leuk dat je het geprobeerd hebt :j . Ben benieuwd of je op termijn inderdaad verbetering gaat zien met deze oefening.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 08:25

Als je de mogelijkheid hebt, ga dan een paar keer per week het bos in. Daar kun je naar mijn idee de galop het beste trainen.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 08:31

Lichtrijden in galop is inderdaad iets wat je springruiters vaak ziet doen. Dat is voor zover ik weet inderdaad om de sprong te vergroten.
Heb het zelf ook wel eens moeten doen in de springles.

Zelf zou ik meer gaan galoperen en heel veel variëren in tempo. Eerst voorwaarts, die sprong goed leren aanvoelen en dan verkleinen waarbij de sprong hetzelfde moet blijven.

Veel succes!

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 08:33

_Esther_87_ schreef:
In mijn beleving galopperen veel ruiters gewoon te langzaam, ze willen teveel controle en daardoor gaat de natuurlijke sprong verloren. Met jonge paarden en paarden met weinig balans of kracht moet je gas durven geven in galop. Of nog beter gezegd, je moet ze durven loslaten, niet tegen willen houden. Houd een simpele, lichte verbinding en vraag meer impuls. Voor je gevoel mag je gerust een flinke middengalop rijden. Natuurlijk doe je dat niet meteen heel lang, gewoon beginnen met een of twee voltes en dat zo uitbreiden. Op het moment dat je aangaloppeert moet je paard jou het gevoel geven dat hij eraan trekt, naar voren wil.

Hier ben ik het mee eens. Veel ruiters zijn te veel met terug rijden bezig. Wanneer het paard goed naar voren denkt kan je een paar pasjes terug rijden. Het paard moet dan wel snel blijven en de galop sprongen mogen niet trager worden. Let erop dat je niet te veel moet ondersteunen met je been, het paard niet te zwaar wordt op de hand en dat het paard impuls houdt. Na een paar passen rij je weer rustig maar wel actief naar voren. Dit kan je een paar keer op de volte doen en later op de langezijde. Let erop dat het paard wel recht blijft. Soms willen ze nog wel eens iets scheef worden omdat ze de kracht missen of door een stukje spanning.

Stukjes verlichte zit en dan lekker doorgalopperen helpt ook goed. 2 Rondjes op de ene hand verlichte zit en dan van hand veranderen op de diagonaal naar draf en in de eerst volgende hoek weer aanspringen in galop en weer 2 rondjes galop verlichte zit enz.