ruim 2 jaar

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

shanthie

ruim 2 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-11 18:09

hallo iedereen
ik ga binnenkort een paard kopen van RUIM 2 jaar
(ik ben zelf 12)
ik wil hem zelf gaan inrijden ik heb een keer een kwpn in gereden en dit is haflinger
mn pa vind het geen goed idee om een haflinger in te rijden ik wil hem in rijden op 3.5 jarige leeftijd tot
dan wil ik kunstjes leren
duss de vraag is als ik een kwpn kan inrijden kan tog ook heus wel een haflinger inrijden (twijfel omdat ze wat steviger zijn )

graag tips

groeyjes shania :?

annehoe

Re: ruim 2 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 18:16

ieder paard is anders dit ligt niet altijd aan het ras. Het ene paard is makkelijk om in te rijden en de ander niet. Je weet het dus nooit..

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 18:25

Zolang je het onder goede, deskundige begeleiding doet, zie ik niet echt een probleem. dit hangt er uiteraard wel van af hoeveel ervaring je zelf hebt, ben je zelf een hele goede ruiter op niveau, kun je perfect dat paard doorrijden (nog altijd onder begeleiding!)
Ben je zelf echter een beginnende ruiter, of een ruiter op pakweg B niveau, dan zou het geen slecht idee zijn om er eens of meerdere keren per week een goede ruiter hem te laten doorrijden.
Ik persoonlijk zou echter opteren voor een wat ouder, netjes doorgereden paard, als je nog geen ervaring hebt met eigen paarden of verzorgpaarden ;)

hasufel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 18:42

met deskundige hulp moet je een eind kunnen komen. Het hangt wel erg af van je eigen rij-ervaring. Dat zal je zelf wel het beste weten.
Pas je wel op met kunstjes? Ook daarvoor geldt dat je wel ervaring moet hebben! Als je het niet goed doet kun je je paard per ongeluk een hoop narigheid aanleren die je er niet zomaar weer uit krijgt.
Zeker met een puberpaard is het belangrijk dat jij de goede rol hebt. Misschien grondwerklesjes volgen?

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 18:47

Halflingers zijn sterke paard, en op 12-jarige leeftijd kon ik er nog niet mee rijden omdat ze te sterk waren ik ze wisten dat ik geen tik durfde geven.

Dus ik denk dat als er iets fout gaat in de opleiding doordat je niet cordaat genoeg bent geweest, je daar later veel spijt van gaat hebben.
Ik zou het persoonlijk niet doen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 18:54

shanthie schreef:
hallo iedereen
ik ga binnenkort een paard kopen van RUIM 2 jaar
(ik ben zelf 12)
ik wil hem zelf gaan inrijden ik heb een keer een kwpn in gereden en dit is haflinger
mn pa vind het geen goed idee om een haflinger in te rijden ik wil hem in rijden op 3.5 jarige leeftijd tot
dan wil ik kunstjes leren
duss de vraag is als ik een kwpn kan inrijden kan tog ook heus wel een haflinger inrijden (twijfel omdat ze wat steviger zijn )

graag tips

groeyjes shania :?

Ik zou hem weg brengen om te laten beleren en anders iemand laten komen om hem samen met jou te laten beleren.
Je vader vind het geen goed idee om de haflinger in te rijden?
Hoe bedoel je dat? Je bedoeld dat hij hem nog te jong vind? Dat is ook zo, nu moet je dat nog niet gaan doen.
En een keer zelf een KWPNer ingereden, dat heb je denk ik niet in je eentje gedaan en dan nog ieder paard is anders.
Zou toch echt hulp zoeken, iets verkeerd aanleren is zo gebeurt en die fouten er weer uit krijgen is veel moeilijker
dan het in 1 x goed aanleren met hulp.

Tot dan wil je kunstjes leren, aan jezelf kan je alle mogelijke kunstjes leren :+ ;) zelfs tot je 80e.
Je paard kan ook "kunstjes" leren, maar het is misschien verstandiger om ook daarbij hulp te hebben en goed
na te denken over wat voor kunstjes dat dan moeten zijn.
Sommige kunstjes zijn als ze niet correct geleerd worden namelijk helemaal niet grappig.

Gaat jouw nieuwe paard nog gewoon van de winter de wei op? Of hoe ga je dat doen?

Ik zou gewoon een paard kopen dat al wat ervaring heeft en lekker is doorgereden, kan je lekker direct mee aan het werk
en die kan jou nog wat leren en jij hem uiteindelijk ook weer.