Pony niet 'aan de teugel' te rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eline91

Pony niet 'aan de teugel' te rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-11 09:00

Ik ben net terug van een week kamp, met op de laatste dag de afname van het sportief brevet (om wedstrijden te mogen rijden)

Voor dit brevet moet je paard (pony) nageeflijk zijn. Gezien er niet genoeg paarden waren die geschikt waren voor het brevet heb ik het afgelegd met een D-pony merrietje. Ik had haar al de hele week gereden en ik kon goed met haar overweg. Het enige probleem was dat ik haar niet aan de teugel kreeg. Ik had de indruk dat ze wel nageeflijk was, ze kauwde op het bit en ging niet in verzet, maar ze kwam niet naar beneden. Aangezien nageeflijkheid werd gevraagd maar geen 'aan de teugel' heb ik de proef toch met Lass geprobeerd.

Ik heb de proef dus afgelegd met een pony die mijn hand volgde en rustig op het bit kauwde, maar die wel de hele proef met haar neusje voor de loodlijn heeft gelopen. Ik was zelf tevreden over mijn proef, ik had het gevoel dat ik mijn figuren en overgangen correct had gereden, dat de pony goed aan de hulpen stond en dat ze geen tekenen van verzet heeft vertoond. Toen ik om mijn resultaten ging kreeg ik als reactie dat mijn pony niet aan de teugel liep en dat ik dus niet geslaagd was (in de richtlijnen staat dat het paard tekenen van nageeflijkheid moet vertonen, niet dat ze aan de teugel moet lopen)

Door deze proef gisteren ben ik me wel gaan afvragen wat nu dus het grote verschil tussen nageeflijk en aan de teugel is, en vooral waarom mijn pony wel nageeflijk was maar niet 'aan de teugel' liep. Op de manege waar ik reed worden de pony's wel enkel voor kinderen gebruikt, en dus zelden op een correcte manier gereden. Ik kreeg als reactie van mijn lesgevers dat de pony dat dan wel gewoon niet meer gewend was en dat het daarom niet lukte, dat ik gewoon meer moest 'doorvragen'. Kan dit kloppen? Of betekent het feit dat ze niet aan de teugel loopt dat er lichamelijke problemen zijn? De tips die ik daar kreeg toen het aan de teugel niet lukte, kwamen vooral neer op het gaan zagen in de mond en de pony naar beneden trekken. Aangezien ik ervan overtuigd ben dat dit niet werkt heb ik me vooral geconcentreerd op het loswerken en het rijden met een licht maar constant contact op de teugels.

Ik hoop dat iemand mijn vragen kan beantwoorden.
Groetjes

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 09:08

TS, dat zijn dus typisch reacties van mensen die niet weten hoe je paard correct moet rijden. Zoveel mensen zijn zo geobsedeerd door de voorkant dat ze vergeten dat je een paard van achter naar voren hoort te rijden en niet andersom.

De achterhand van een paard is zijn motor. Bij een goed gereden paard kan de energie van de motor via een soepele rug naar voren vloeien en kan de ruiter het paard in de achterbenen beinvloeden door zit- been- en teugelhulpen.

Een enkele keer houdt een paard aan de voorkant vast (bijvoorbeeld net achter de kaak) en dan moet je inderdaad daar aan werken, omdat je teugelhulpen anders 'achter' niet goed aankomen. Bovendien is een paard met spanning achter de kaak vaak in heel zijn lijf gespannen. Het kán dus prima zijn om aan de voorkant iets los te proberen te krijgen, maar alleen om het paard te deblokkeren en weer soepel te maken.

Niet om het paard met zijn neus in een bepaalde positie te dwingen 'omdat dit nu eenmaal zo hoort'

*edit* even voor de duidelijkheid: een paard deblokkeer je dus niet door aan zijn hoofd te gaan zagen of door constante druk uit te oefenen.

wendyminoes

Re: Pony niet 'aan de teugel' te rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 09:28

Ik sluit me aan bij BBreedveld, kan het niet anders verwoorden :)

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 14:11

Ben het eens met bBreedveld.

Ik mag niet teveel aan m'n paard z'n mond zitten van m'n instructrice. Die zegt vaak dat ik van voren moet opvangen wat ik er van achter in stop. En het werkt ook echt, dan gaat m'n paard bijna vanzelf in de juiste houding lopen. Oké, niet de hele tijd, soms dan loopt ie ineens weer met z'n hoofd omhoog, maar er zit vooruitgang in

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 23:13

'aan de teugel' vind ik ook de perfecte benaming voor wat de meeste mensen bedoelen hiermee.

Als je je paard wat meer been had gegeven en voor strakker had gehouden, had je waarschijnlijk nog extra punten gekregen ook :n

Laat je dus niet van de wijs brengen TS, je bent goed bezig zoals je het doet!

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 23:33

Daarnaast, een paard in een goede "aan de teugel" volgens de voorschriften van de KNHS en de FNRS (dacht ik toch echt) heeft als hoogste punt de pol, tussen de oren dus, en die buigt dus NIET naar beneden.
Wanneer een paard zich opkrult, met zijn neus achter de loodlijn, komen de 1e 3 nekwervels in de knel en daardoor meerdere zenuwen. Ook kunnen er luchtpijpproblemen ontstaan. Allesbehalve goed dus.
Toch word bijna elk "dressuur"paard achter de loodlijn gereden, en dat word ook nog eens geaccepteerd door de KNHS!

http://www.koops.nu/linda/
dit is dus eigenlijk wat we over het algemeen veel zien, maar dus helemaal niet goed is en ook niet de voorschriften nastreeft.
Je ziet ook dat het hoogste punt ergens halverwege de manenkam ligt.

[RT-D] De teveel gebruikte term: "Aan de teugel"
even scrollen, haflinger die goed "aan de teugel" loopt. Neus voor de loodlijn, pol=hoogste punt en een goede oprichting.

En terzijde: ik ben tegen "aan de teugel" en "nageeflijkheid". Onzin. Een paard lang en laag rijden heeft veel meer voordelen. Dan gebruiken ze die rug- en buikspieren op een natuurlijke, goede manier.

ps: http://www.bentbranderup.dk/branderup.html en [RT-D] Totilas, is het niet te extreem?
bent branderup met zijn paard, en Totilas. Zien we het verschil..? allebei gestrekte draf.

bent branderup zou een voorbeeld moeten zijn voor alle dressuurrijdende amazones en ruiters..

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 09:35

Ik zou graag enige nuance aan willen brengen. Even lekker generaliserend zijn er twee manieren om je paard i.m.o. verantwoord dressuurmatig te rijden: bij de eerste vraag je activiteit van de achterhand en vang je die in je handen op, waardoor je het paard letterlijk 'bij elkaar' rijdt. Deze ruiters rijden met veel impuls voorwaarts en hebben druk op de teugels naarmate er vanuit de achterhand gestuwt wordt (het paard mag immers niet uit elkaar vallen of op de voorhand denderen).

De andere manier richt zich op het onder controle krijgen van de stuwkracht van de achterbenen en is er meer op gericht deze stuwkracht gecontroleerd vrij te laten komen, zodat deze aan de voorkant niet begrenst hoeft te worden. Dit ziet er vaak minder spectaculair uit, maar zorgt ervoor dat er minder druk op de ruggegraat en de mond van het paard komt te staan. Deze ruiters kunnen met een heel los contact toe (zie bijvoorbeeld de discussies met Mindfields hier op bokt, die aangeeft dat met een boogje in de teugels er ook genoeg contact kan zijn)

Het is bij beide 'soorten' sowieso van belang dat de hulpen aan de voorkant aankomen bij de achterkant. Bij de eerste ruiter is de begrenzing en het compacte kader weg, bij de tweede ruiter is het een teken dat er een blokkade is waardoor de beweging van de rug en de controle van de achterhand onvoldoende is. Het plaatje ziet er bij beide ongeveer hetzelfde uit ;)

Ik zou dus niet willen stellen dat nageeflijkheid niet van belang is. Maar ik denk wel dat het een heel andere betekenis heeft gekregen nu iedereen zich helemaal blind staart op voorkant en vergeet dat een paard hoe dan ook van achteruit naar voren gereden moet worden. Zonder iemand aan te willen vallen of Roomser dan de paus te willen zijn, denk ik dat het vaak behoorlijk schort aan kennis en inzicht m.b.t. dressuur in de basissport en recreatieruiterij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 14:02

Slofje schreef:
ps: http://www.bentbranderup.dk/branderup.html en [RT-D] Totilas, is het niet te extreem?
bent branderup met zijn paard, en Totilas. Zien we het verschil..? allebei gestrekte draf.

bent branderup zou een voorbeeld moeten zijn voor alle dressuurrijdende amazones en ruiters..

Als in dat het paard bij Bent vréselijk zijn rug aan het wegdrukken is?
Bij Totilas komt het achterbeen er niet lekker bij, anderzijds moet je meer kijken naar de buiging in de gewrichten in het achterbeen, dan naar de plaatsing, een achterbeen gaat nevernooit zover naar voren worden gegooid als een voorbeen, omdat daar gewoon de ruimte niet voor is. Bij Bent vind ik het achterbeengebruik wel beter, maar die rúg, mijn hemel....... zie ik toch nog liever Toot :=

Over het nageeflijkheid verhaal: een paard gaat, op het moment dat het goed voorwaarts gereden wordt (wat iets anders is dan snel), de ruiter goed mee is in de beweging, niet stoort in de mond, op de rug, of waar dan ook, de buikspieren aanspannen, de spieren achter de schoft ontspannen, zodat de rug bol wordt (wat je bij Bent dus níet ziet, dus hoezo voorbeeld?) en gaat de ruiterhand opzoeken door de onderkaak tegen het bit te leggen (en dan krijg je dat typische krulletje. De ruiter vangt dit op, door op een veerkrachtige manier licht weerstand te bieden met de hand, et voilà, een aanleuning is geboren. En op dat moment gaat een paard dus aan de teugel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 14:18

Slofje schreef:
[RT-D] De teveel gebruikte term: "Aan de teugel"
even scrollen, haflinger die goed "aan de teugel" loopt. Neus voor de loodlijn, pol=hoogste punt en een goede oprichting.

Hoe kan een paard nu aan de teugel lopen als er geen teugel is? Dat is een zelfhouding, maar heeft niets met nageeflijkheid te maken, paard heeft niets om op na te geven namelijk. Wat het niet minder knap maakt, blijkbaar krijgt de ruiter het met zit en been voor elkaar om de rug te laten bollen en de buikspieren aan te spannen. Een logische reactie van het paard zou nu zijn om te gaan stofzuigeren, de neckrope houdt dat tegen. Maar dit is geen nageeflijkheid. Wel knap, dat wel, maar niet nageeflijk.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 15:01