Problemen met strenge linkerhand

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xSaarSaar

Problemen met strenge linkerhand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-11 19:41

Hopelijk hebben jullie hiervoor tips, want er moet echt wat aan gedaan worden... :\

Ik zet mijn linkerhand automatisch vast, geen idee hoe maar het is er ooit ingeslopen en eruit krijgen is veel lastiger.
Als iemand van de zijkant er me steeds op wijst lukt het een beetje maar anders verval ik steeds in dezelfde fout.
Ik probeer al steeds tegen mezelf te zeggen, "let op die linkerhand!" maar toch gebeurt het telkens weer even.

Hebben jullie nog goede tips om die helpen om die sneller eruit te krijgen? :)

femkemaats

Re: Problemen met strenge linkerhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 19:43

die fout heb ik snel met me rechter hand. Wat je er verder aan kan doen? Tja veel les dat iemand er constant op hamert. Verder geen idee

CorryR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 19:55

De enige tip die ik kan geven is iemand langs de kant zetten, die het blijft herhalen. Of zelf steeds tegen jezelf zeggen. Andere tips kan ik je niet geven. ;)

Norie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 20:04

Zet je ze breed vast? Misschien je armen met touwtjes aan mekaar knopen zodat je je armen niet breed kan zetten? Maar netjes op de juiste plek houd.

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-11 20:23

Nee ik heb ze juist helemaal niet breed, gewoon boven de manenkam.
Ik zet hem ook niet vast tegen mn been of paard, alleen ik houd gewoon telkens veel teveel druk op mn linkerhand.

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 20:28

Ik heb het zelfde probleem, mijn paard houd vast o links en ik onbewust ook! :( instructrice helpt wel maar die is natuurlijk niet welke keer bij... Bij mij werkt het door af en toe een keer een klopje o de hals te geven met mijn linker hand, en veel op hameren en letten!

Leppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 20:34

Wat voor mij een hele goede oefeningen zijn geweest ( en niet alleen voor mijn handen ) is een keertje iemand jouw paard laten longeren. Jij er op, zonder handen, zonder zadel. Gewoon lekker zitten. Probeer je niet vast te houden en laat het paard in verschillende tempo's lopen en beide richtingen op. Op deze manier leer je dat je je niet hoeft 'vast te houden' als het ware.
Een andere goede oefening is neem beide teugels in je ( in dit geval ) linker hand. Laat die rechter maar even lekker hangen, leg hem bijvoorbeeld op je bovenbeen. Op deze manier kan je je linkerhand moeilijk vastzetten omdat je met 1 hand 2 teugels moet bemannen.
Rijd je altijd met handschoentjes? probeer dan een keertje zonder te rijden, zo voel je je paard veel beter aan naar mijn mening. Zo kan je veel beter voelen wat er in zijn mondje gebeurt.

Misschien klinkt het allemaal heel onlogisch, als je dat zo vindt moet je maar even vragen.
succes!

Norie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 21:04

Dan vind ik de oefening van Leppie met de teugels in 1hand nemen wel erg logisch!
Ook het longeren is een goede tip! Alleen is dit misschien wat makkelijker voor je om te beginnen met het longeren en dan de teugel in 1hand te nemen en misschien daarna zonder handen. Omdat je blijkbaar toch ''hou vast'' zoekt op je teugels, je moet er bewust van worden dat je niet continu met druk op de teugels hoeft te rijden, wél moet je natuurlijk altijd contact houden met de mond van je paard.

Succes met de tips van Leppie, die zijn wel erg leuk!

Leppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 21:29

Norie schreef:
Dan vind ik de oefening van Leppie met de teugels in 1hand nemen wel erg logisch!
Ook het longeren is een goede tip! Alleen is dit misschien wat makkelijker voor je om te beginnen met het longeren en dan de teugel in 1hand te nemen en misschien daarna zonder handen. Omdat je blijkbaar toch ''hou vast'' zoekt op je teugels, je moet er bewust van worden dat je niet continu met druk op de teugels hoeft te rijden, wél moet je natuurlijk altijd contact houden met de mond van je paard.

Succes met de tips van Leppie, die zijn wel erg leuk!

Dankje! ben dus toch niet zo onduidelijk als ik dacht ^^, voel me vereerd ;)

Galii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 22:08

Ik heb dit ook een tijdje gehad.
Ikzelf denk dat je gewoon iemand moet zoeken die je er telkens op attendeerd dat je je linkerhand niet vast moet houden. Op een gegeven moment ga je vanzelf 'loslaten'.

Succes!

tammiebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 07:21

Wat mij hierbij heeft geholpen, en dat klinkt heel raar, is dat je de hand die je vast zet eens naar voren doet. Je moet hierbij gewoon de teugels lang houden en er niet aan zitten. Je houdt in dit geval je linkerhand naar voren en je rechterhand naar je toe. Als je de linkerkant echt vast houd voel je op deze manier dat hoe je nu zit (dus links naar voren en rechts terug) heel onnatuurlijk voelt. Doe dit wat vaker onder het rijden. Dan ben je je namelijk beter bewust van wat je doet en leer je je handen onafhankelijk neer te zetten. Het ziet er wel een beetje raar uit maar het helpt echt voor het gevoel. Ik hoop dat je het snapt wat ik bedoel

DoubleD_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 19:24

Ik had dit ook met mijn pony. Ik had niet door dat IK links vasthield maar ik dacht mijn pony. Tandarts laten komen en tandjes waren inorde. Nadien steeds verder geprobeerd om hem te kunnen draaien (links lukte gewoon niet) maar het gaf geen effect. Ik les nu bijna elke dag en ben er streng op gewezen door mijn instructrice dat IK wel degelijk vast hield en niet de pony. Hier zijn we dan een paar maanden op gaan oefenen en het resultaat mag er zijn!
Je moet ervoor zorgen dat je met je linkerhand niet naar je toe werkt maar naar 'buiten' als je wilt draaien om een oefening te rijden. Ik ga ook volledig mee met wat Leppie zegt over het met beide handen één teugel vast te houden. Ik zou hem dan eerder naar mijn knie toe trekken ipv naar mijn bovenbeen, anders werk je weer naar je toe. Helpt geweldig! Ik laat mijn pony dan aandraven en laat hem op een kleine volte lopen d.m.v die ene teugel. Wanneer hij uit zichzelf rustig en ontspannen nageeft (of stilstaat en nageeft) laat ik hem los, direct. Dit hoef ik maar af en toe te doen voor ik echt begin met de training :-)

Ook wat tammiebels zegt werkt. Dat als je je linker hand naar voor doet ;) Heb je er al eens op gelet dat wanneer je aan het rijden bent en je linkerhand vastzet je rechterhand naar voren brengt? Als dit het geval is moet je ervoor zorgen dat je rechterhand nooit voorbij je linkerhand komt. Dit werkt alleen maar tegen :j

Ik hoop dat je hier iets aan hebt :+

tammiebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 20:14

Jull_pony123 schreef:
Ook wat tammiebels zegt werkt. Dat als je je linker hand naar voor doet ;) Heb je er al eens op gelet dat wanneer je aan het rijden bent en je linkerhand vastzet je rechterhand naar voren brengt? Als dit het geval is moet je ervoor zorgen dat je rechterhand nooit voorbij je linkerhand komt. Dit werkt alleen maar tegen :j

Ik hoop dat je hier iets aan hebt :+

Geef ik ook nog eens een keer een nuttige tip :D

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 20:23

Ik sluit aan bij de vorige tip.
extra tip: niet alleen bewust je hand naar voren doen, maar je paard met regelmaat even zacht onder de manenkam links aaien. Hand naar voren doen, aai paard, hand terug.

Zorg dat je je handen mooi rechtop hebt en dat je duimen het hoogste punt zijn. Nu aan beide kanten, je duimen niet plat leggen, maar gebogen. Als je je duimen gebogen hebt, dan heb je al veel minder spanning in je handen. Als je je teugels vastpakt, denk dan steeds dat je in beide handen een klein vogeltje hebt. Dit vogeltje wil je niet weg laten vliegen, maar je wil het zeker niet doodpletten.
Wiebel af en toe eens met je pols ter controle. Doe dit hetzelfde met je ellebogen en schouders.
Ik zou ook eens aan je instructrice vragen om je hele lijf eens te bekijken met zitten. Zit je wel recht en in evenwicht. Knik je bv niet in aan de linkerkant in je heup? Je linkerhand vastzetten kan nl ook een compensatie zijn voor verkeerde spierspanning ergens anders in je lijf.

Succes ermee.

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-11 21:16

Bedankt voor de tips, ik ga er zeker mee aan de slag! :j

Sannesugar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 12:06

Heb ik ook gehad, Rij eens aan de longeerlijn met de teugels in een knoop. Dus dat je niets vasthoudt.
Dan leer de je handen stil en licht te houden.

Succes! ;)

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 23:50

Dit is een probleem wat ontzettend veel voorkomt. Gelukkig weet je het van jezelf; veel hebben het niet door!

Sommige doen hun hand naar voren en dat helpt inderdaad goed. Wat ik zelf nog wel wil doen, ook om te checken of mijn arm genoeg ontspannen is, is om een aaitje over de hals te geven. Als je namelijk alleen je hand een stukje naar voren doet, kun je nog steeds een bepaalde spanning in je arm houden. Als je je paard een aaitje over de hals geeft (wat hij zelf vast ook fijn vindt), word je gedwongen om je arm te ontspannen.

Verder is voor mij de enige remedie: streng zijn voor jezelf!!!

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 00:04

Ik heb hetzelfde probleem, en wordt er door m'n instructrice ook telkens en telkens weer opnieuw aan herinnerd. Het is al minder dan een tijd geleden, maar ik maak die fout nog regelmatig. Dat aaitje over de hals lijkt me inderdaad een goede tip, zeker als je linkerhand op dat moment de binnenhand is.
Het zal ook best iets te maken hebben met links- en rechtshandigheid. Ik merk dat ik met rechts ook soepeler een ophouding maak dan met links, waar ik dan al constant druk op heb, en moet links dus echt meer leren ontspannen. Pfft blijft lastig hoor.