paard heeft pijn ik weet niet meer wat ik meer mee aan moet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dior_bokt

paard heeft pijn ik weet niet meer wat ik meer mee aan moet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-11 18:50

Ik heb wel een tijd over na moeten denken of ik dit topic ,wel aan wou maken maar toch bij deze plaats ik het .

Mijn paard is met een te krap zadel gereden ,en met een hoofdstel waar het bit zo hoog zat het paard pijn in zijn mond heeft gekregen
Het paard denkt nu elke keer als je met het zadel en hoofdstel aan komt dat hij daar pijn van krijgt. :(:)
en met rijden met zijn mond open loopt en waar je ook groot deel van zijn tong ziet hangen, en gespannen in zijn lijf af toe loopt.
Nu passen de spullen weer goed maar nu denkt het paard alleen nog dat hij pijn krijgt als hij moet rijden.
Kan ik hem het beste vakantie geven zo dat hij het gaat vergeten dat hij pijn krijgt als hij aan het werk moet.
Hij heeft een massage gehad voor zijn rug dit heeft wel wat geholpen :)
Ik weet zelf niet meer wat ik hier mee aan moet omdat ik het niet leuk vind om mijn paard zo ongelukkig te zien met het rijden.
Laatst bijgewerkt door dior_bokt op 02-09-11 18:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Tendance

Re: paard heeft pijn ik weet niet meer wat ik meer mee aan moet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 18:54

Ik denk, dat het er bij het paard al in gesleten is, dat zadel betekent pijn...
Ik denk, dat je dit alleen veranderd door goede ervaringen en tijd geven.
Dus geen vakantie, maar 1 voor 1 de dingen doen.
Longeren met hoofdstel, zonder zadel of andersom. Niet alles in 1 keer.
Wennen wennen wennen en dan hopen, dat hij overstag gaat.

Vooral niet boos worden! Geef hem de tijd!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 18:54

Ben je zeker dat hij nu volledig pijnvrij is? het is niet omdat het harnachement nu goed is, dat hij totaal geen pijn meer heeft, er kunnen blokkades zitten waardoor je paard nog altijd pijn heeft.
een weekje vakantie kan imo nooit kwaad.
dus eerst zorgen dat je paard 100 % zeker pijnvrij is, en dan gewoon rustigaan gaan rijden, niet teveel vragen, ewoon zorgen dat het leuk blijft, en zijn reactie zal na tijd zeker wel afvlakken hoor

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 18:55

Kun je hem niet rijden zonder bit?

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 18:56

100% pijnvrij is natuurlijk inderdaad eerst belangrijk, maar ging er eigenlijk vanuit, dat ze dat zelf wel begreep. Dat was toch hopelijk niet te voorbarig?
Een week vakantie is nooit een probleem, maar een paar maanden, daar los je het probleem niet mee op.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 18:57

Rustig aan met hem doen.
Lekker poetsen, zadel op, niet rijden maar bv stukje aan de hand stappen of laten grazen met het zadel op.
Met hoofdstel net zo. Hoofdstel in, halster erover en stuk aan de hand stappen, poetsen.

Daarna opstappen zodat je paard dan al niet meer zo bezig is met het tuig.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 18:59

Goof schreef:
Kun je hem niet rijden zonder bit?

Als ze uiteindelijk met bit wil rijden, dan lost bitloos rijden het probleem niet op.
Als het voor jou niet uitmaakt of je met of zonder bit rijdt, dan zou je natuurlijk inderdaad bitloos kunnen gaan rijden.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 19:00

mika11 schreef:
Rustig aan met hem doen.
Lekker poetsen, zadel op, niet rijden maar bv stukje aan de hand stappen of laten grazen met het zadel op.
Met hoofdstel net zo. Hoofdstel in, halster erover en stuk aan de hand stappen, poetsen.

Daarna opstappen zodat je paard dan al niet meer zo bezig is met het tuig.

En daartussen zou ik nog longeren, dan voelt hij net wat meer druk dan bij het stappen aan de hand en wat minder dan bij het rijden.

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-11 19:05

Tendance

Met longeren doet hij ook zijn mond open en deel van zijn tong er uit laten hangen omdat er dan bijzet teugel aan zit,
als deze er af is doet hij het niet .
zou hij mischien slecht tegen druk kunnen omdat hij dan denkt dat hij daar pijn van krijgt.
Ik probeer zo min mogelijk aan zijn mond ,te zitten met rijden.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 19:11

Klinkt als de mijne ruim 2 jaar geleden. En nog blijft hij wat onrustig als ik met zadel naast hem sta TOT het erop ligt. Dan zie je hem denken OJA! Het deed geen pijn meer! En kan ik lekker singelen enzo (voetje op rust)

Hier is paardlief echt 2 jaar op "rust" geweest (ook door mezelf omdat ik eraf gevallen was wegens slecht (euhm niet) nasingelen en ik dus zelf rustig moest opbouwen, qua blessure (schouder uit de kom) en qua angst om echt te gaan rijden). Veel grondwerk, lange lijnen (ook ander bitje genomen trouwens, dubbel ipv enkelgebroken!) beetje VD-en, en heel veel met mijn kinderen gereden (zonder teugels ook veel) om plezier erin te krijgen. Gaat nu stukken beter met hem :j

Maar die eerste reactie op zelfs een simpel dekje van "OJEE! PIJN" is er nog (ja rug nagekeken en alles. Het is ECHT de herinnering, want als het eenmaal ligt is het OK)

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 19:22

donnie13 schreef:
Tendance

Met longeren doet hij ook zijn mond open en deel van zijn tong er uit laten hangen omdat er dan bijzet teugel aan zit,
zou hij mischien slecht tegen druk kunnen omdat hij dan denkt dat hij daar pijn van krijgt.
Ik probeer zo min mogelijk aan zijn mond ,te zitten met rijden.

Ik zou hem ook zeker nu eerst niet bijzetten, maar als je hem al bijzet, dan niet strak, maar alleen, dat als het hoofd naar voren of omhoog gaat, hij de bijzet tegenkomt.
Niet te hard van stapel lopen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 19:29

Dan zou ik een tijdje alleen bitje met hoofdstel en zadel aan de hand gaan wandelen totdat hij dat ontspannen doet, dan met bitje en zadel gaan longeren, totdat hij dat ontspannen doet, dan even zitten en eraf en weer wandelen aan de hand, daarna opbouwen en kort rijden in het begin, 10 minuten of zo...dit opbouwen.

met bitje longeren is touw door de buitenste bitring een knoop leggen en onderdoor halen met een lus en dan ook aan binnenste bitring vastknopen zodat er geen druk komt te staan op het bit en het bit niet kan knellen op de mond. Zoek een bit uit dat goed past en niet knijpt op de tong, ik heb een rondgevormd dubbel gebroken bit en dat ligt netjes stil.

Dus je paard vertrouwen geven en weer moed geven dat het geen pijn doet. Komt goed, rustig opbouwen, doe je net of je paard nog niet zadelmak is....en zorg dat er nooit anderen op rijden totdat het vertrouwen is hersteld.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 19:31

Wat we dus eigenlijk allemaal zeggen:

GEEF HET TIJD!

Alleen dan komt het goed. Er zijn meerdere wegen, die naar Rome leiden en jij moet degene kiezen die het best bij jou en je paard past.

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-11 19:32

russel schreef:
Dan zou ik een tijdje alleen bitje met hoofdstel en zadel aan de hand gaan wandelen totdat hij dat ontspannen doet, dan met bitje en zadel gaan longeren, totdat hij dat ontspannen doet, dan even zitten en eraf en weer wandelen aan de hand, daarna opbouwen en kort rijden in het begin, 10 minuten of zo...dit opbouwen.

met bitje longeren is touw door de buitenste bitring een knoop leggen en onderdoor halen met een lus en dan ook aan binnenste bitring vastknopen zodat er geen druk komt te staan op het bit en het bit niet kan knellen op de mond. Zoek een bit uit dat goed past en niet knijpt op de tong, ik heb een rondgevormd dubbel gebroken bit en dat ligt netjes stil.

Dus je paard vertrouwen geven en weer moed geven dat het geen pijn doet. Komt goed, rustig opbouwen, doe je net of je paard nog niet zadelmak is....en zorg dat er nooit anderen op rijden totdat het vertrouwen is hersteld.

Russel welk bit moet ik dan gebruiken die vriendelijk is ?

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 19:32

Tendance schreef:
Wat we dus eigenlijk allemaal zeggen:

GEEF HET TIJD!

Alleen dan komt het goed. Er zijn meerdere wegen, die naar Rome leiden en jij moet degene kiezen die het best bij jou en je paard past.

AMEN _/-\o_

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-11 19:54

Ik ga hem ook te tijd geven dat het weer goed komt. :D

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 19:57

Wat voor bit heb je dan nu?

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 20:00

Oja, nog een tip die het rijden voor de mijne echt veranderd heeft: ik zit er regelmatig (en vooral de paar weken voordat ik besloot weer echt te gaan rijden/ hem op te pakken) bitloos en zadelloos op hem gana stappen. En dan wel aan de bak, dus figuren lopen. Daarmee heeft hij toch wel ervaren dat hij ook onder mij kan werken zonder pijn in zijn smoel en op zijn rug.

Ik heb er zowel helemaal bloot opgezeten (met een longeersingel) als met een dekje en singel alsook met een voltigesingel (net even wat meer houvast, dat was de eerste keer dat ik hem wat meer in stap aan het werk ging zetten, mocht hij dan toch in een drafje gaan had ik wat houvast haha)

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-11 20:01

mika11 schreef:
Wat voor bit heb je dan nu?

Ik rij nu met dubbel gebroken bit van sprenger.
Het bit is best wel dun.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 20:02

Dat is toch een prima bit.
Er wordt nu vaak gezegd dat een dikker bit niet persé zachter is voor de paardenmond.
Juist niet, met een dunner bit houdt een paard meer ruimte over.
Als je met ontspannen hand rijdt, moet het wel goedkomen.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 20:05

Het is absoluut een kwestie van geduld!
Ik weet niet wat voor 'n ruiter jij bent (dressuur/recreatie/western)?! Maar zou het een idee zijn om bijvoorbeeld eens iets compleet anders te gaan doen (voorlopig in het ieder geval)?!
En als hij er dan weer helemaal plezier in heeft, kun je altijd kijken welke stijl jullie het beste bevalt!?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 20:09

donnie13 schreef:

Misschien hééft hij wel pijn. Je moet er niet zomaar vanuit gaan dat hij geen pijn heeft en alleen pijn verwacht.
En waarom longeer je met bijzet, terwijl je weet dat hij dan sowieso pijn heeft?

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 20:12

Wij hebben een paard dat totaal geen vertrouwen heeft in iets. Alles wat klapperd rinkelt loopt enzovoort. Daar is germain geweest. Hij is 3 uurtjes met haar bezig geweest en uiteindelijk kon hij met een dekje op haar rug en buik kloppen. We konden niet aan haar hoofd komen. Dan begon ze te bijten en omhoog. Maar hij zorgde er voor dat ze met haar hoofd omlaag gingen alles prima vond. Misschien een idee om hem langs te laten komen http://www.paardeninbeweging.nl/index.p ... &Itemid=58 Hij neemt alle tijd voor je paard en is ook niet duur.

kippetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 20:37

Ik als lezer kan niet uitmaken of je paardje misschien nog pijn heeft, en dat zou ik altijd willen weten. Omdat hij best nog ergens pijn kan hebben van het slechte tuig.

een goede tip daarvoor:

Vraag aan de dierenarts een pijnstiller die je je paard de komende dagen geeft, en sluit daarmee uit dat hij misschien toch nog ergens pijn heeft.

voor de rest ga ik mee met de gegeven tips hierboven,

succes!

Tellisto

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 21:11

Of het nu te maken heeft met het heden of het verleden, het lijkt mij heel duidelijk dat dit paard geen druk in de mond wenst. Voor lekker recreatief rijden, kan het ook heel goed zonder druk. Geef dit paard eerst de beleving dat rijden leuk is, gedurende een aantal maanden. Bijzetten tijdens het longeren zou ik echt niet doen!
Wat ik me afvraag, heeft het paard al eens een tandarts gezien? Ik denk aan wolfstanden, bv.

Ps. Ik ken je niet, maar een te láág hangend bit, is ook een goede reden om de mond open te sperren. Dit kan klapperen tegen zijn tanden.