paard loopt niet op eigen benen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

moon_dust

paard loopt niet op eigen benen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-11 12:30

Bokkers,

Sinds een paar maanden eigen paard. Hij kan superlicht zijn en netjes nageeflijk, maar vaak is ie beresterk en "hangt ie in mijn handen". }> Hij loopt dan niet op zijn eigen benen. Als ik m voorwaartse hulpen geef rent ie onder me vandaan. Hoe zorg ik ervoor dat ie licht blijft en op zijn eigen benen blijft lopen. Tips en trics gevraagd.

Groet

paardrijmiep

Re: paard loopt niet op eigen benen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 13:01

De achter hand er goed onderhouden! dit doet mijn paardje waar ik op rijd dus ook maakt zich heel zwaar.. ik moet veel overgangen rijden van mijn instructrice en hem van de voorkant opvangen en de achterhand er beter onderzetten...

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 13:04

Heb ook zo 1. Later kon ik hem op mijn pinken rijden. Je moet hem echt met ophoudingen naar je hand toe rijden, is hij daar dan naar voren.
Succes!!

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 13:05

Geen kans geven om te hangen....hangen is per definitie alleen maar mogelijk als er iets is om op/aan te hangen...dus zolang jij je teugels gewoon vasthoud en het gewicht accepteert, zal je paard blijven hangen. Loslaten dus. De hulpen die je geeft met je hand, moeten klein en kort zijn.

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 15:32

rijdt hem tussen je benen en je hand in dus voorwaarst maar houd hem ook een beetje tegen ! en mogt ie dan nog steeds zo hangen laat hem dan gaan en spoor hem nog wat aan want als ie voorwaarts loopt loopt ie op z`n eigen benen dan ga je weer een stukkje in rustig tempo en spoor je hem weer aan ! zo ga je door tot dat ie doet wat jij wil !

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 16:10

Wanneer is je paard dan wel licht? en wanneer wordt ie dan sterk? Ik heb het idee dat ie in z'n kaken vasthoudt en dat voelt voor jou aan als sterk. Voorwaarts rijden als ie zo in je handen hangt moet je juist niet doen want dan rij je 'm nog meer op de voorhand en komt ie nog meer in je handen te hangen. Loslaten aan de voorkant kan je doen want dan heeft ie niets om op te hangen maar dan heb je binnen de kortste keren je teugels bij het gespje vast omdat ie blijft hangen als je je teugels weer op maat pakt.

Hij moet leren om los te gaan laten in de kaak, als hij los is in de kaak voelt ie minder sterk aan. Tegelijkertijd moet je 'm leren om meer in balans te lopen ipv op de voorhand (dan valt ie ook al een stuk minder in je handen), je krijgt meer balans door te schakelen, in het begin meer terug schakelen (draf-kleine draf-stap-draf) want als je naar voren gaat schakelen dan duikt ie weer in je handen, hij heeft de balans nog niet om een middendraf van achteruit te lopen. Als de balans beter is kan je weer proberen om naar voren te schakelen, maar hele kleine stukjes en die kleine stukjes bouw je weer uit naar grotere stukken.

Dit is lastig en van achter de pc kan ik ook niet precies zien wat je paard doet dus dit moet je echt met goede instructie oplossen. Je moet alleen niet bang zijn eraan te komen, want door er niet aan te komen (teugels los gooien want dan kan ie niet hangen) los je het ook niet op en zal het altijd blijven.

moon_dust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-11 08:23

He thanks voor al deze tips,

Het is idd zo dat als ik m naar voren rijd hij nog zwaarder gaat hangen. Dus veel kleine overgangen dan maar....ik ben al eens met m op wedstrijd geweest en dan loopt ie superlicht, alsof ie wil showen. Ik ga wat adviezen van jullie in de praktijk brengen, ik hou jullie op de hoogte

crystal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 18:00

op het moment dat hij hangt , een kleine ophouding maken en daarna gelijk weer los .
indien nodig herhalen. goed actief aan het been houden.

veel tempowisselingen , en vooral zelf niet met teveel druk rijden.

MerelV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 18:51

Wat je ook zou kunnen proberen is, wanneer je paard echt gaat hangen, ineens de teugels losgooien. Ja tuurlijk gaat hij dan hard en weet hij niet waar hij het zoeken moet. Daarna zal hij makkelijker je hand weer op zoeken als je hem oppakt. Bij mijn paard werkt dit super. Je moet er dus als het ware voor zorgen dat hij geen steun heeft op je hand. En zelf moet blijven lopen!

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 10:04

mereltjuhxxx schreef:
Wat je ook zou kunnen proberen is, wanneer je paard echt gaat hangen, ineens de teugels losgooien. Ja tuurlijk gaat hij dan hard en weet hij niet waar hij het zoeken moet. Daarna zal hij makkelijker je hand weer op zoeken als je hem oppakt. Bij mijn paard werkt dit super. Je moet er dus als het ware voor zorgen dat hij geen steun heeft op je hand. En zelf moet blijven lopen!

En als je 'm weer oppakt dan hangt ie er al snel weer in en dan moet je weer je teugels losgooien. En dan pak je 'm weer op hangt ie er weer meteen in en dan moet je weer losgooien etc, etc, etc. Dan blijf je bezig, hij moet leren van je hand af te blijven, wel er tegenaan lopen maar niet hangen.

Okaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 15:59

Vooral veel overgangen rijden, waardoor hij dus eigenlijk geen kans krijgt om te gaan hangen.

Finnean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 16:43

Als ie hangt, een ophouding maken die indruk maakt zodat je hem als het ware los tikt van het bit. Dat werkt bij mij eigenlijk altijd wel..

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 07:29

Les nemen b.v en gaan leren voelen wat de fout is, jij bent de gene die op dr rug zit en je paard hangt niet zomaar, je zal meer aan het werk moeten met rechtrichten , dus oefeningengaan doen die zijn achterhand sterker maken zodat hij jou kan dragen , maar daar zul je je in moeten gaan verdiepen en ook les nemen . ik zou zeker het hangen niet op het bit oplossen , je wilt tenslotte het dier zacht en fijn in de mond houden, je kan het beter met het achterbeen oplossen iets meer binnen been eronder en hij komt vanzelf meer omhoog, maar dan zul je wel op het juiste moment een aanwijzing moeten geven , maar daar kun je begeleiding in zoeken.

Meissieline

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 16:38

Mijn paard was ook altijd ontzettend zwaar in de hand.
Op het moment dat ze wilde gaan hangen liet ik de teugels gewoon vieren, dan moeten ze wel op eigen benen gaan lopen. Ook tot vervelends toe overgangen rijden hielp bij mij ontzettend goed!
Succes!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 16:41

Heb je les? Anders ga je dit niet op lossen door te vragen op bokt!
Een goed advies zal vanuit het kijken naar zowel ruiter als paard moeten komen, dus het spiegeltje aan de kant wat soms veel geld kost!

MerelV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 20:03

Dressuurgek schreef:
mereltjuhxxx schreef:

En als je 'm weer oppakt dan hangt ie er al snel weer in en dan moet je weer je teugels losgooien. En dan pak je 'm weer op hangt ie er weer meteen in en dan moet je weer losgooien etc, etc, etc. Dan blijf je bezig, hij moet leren van je hand af te blijven, wel er tegenaan lopen maar niet hangen.

Dan weet ik niet wat jij doet, maar mijn paard leert zo veel beter op eigen benen te lopen, zonder steun van mijn hand. Als je ophoudingen blijft maken dat houdt hij ook grip op jou!

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 20:07

Nee hoor, met ophoudingen steunt hij niet. Heel erg veel paarden vallen op de voorhand als je gewoon maar losgooit. Door eerst een ophouding te maken zet je het paard eerst meer op het achterbeen, zorg je dat hij oplet en laat je dan de druk eraf. Hierdoor leert paard op vier benen lopen ipv alleen de 2 voorste...

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 22:14

Les nemen. En misschien is het handig om te kijken wat je kunt doen aan rechtrichting. Mijn paardje hing ook heel erg, in linkergalop vooral. Die was dus ook heel scheef. Nu, zo'n 2 maanden later, is er na goed oefenen met rechtrichten al duidelijk verschil te merken. Hij leunt nu niet meer zo op m'n handen

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 08:24

@ mereltjuhxxx: Paard loopt al op de voorhand als ik dan elke keer die teugels in één keer losgooi dan valt ie nog meer op de voorhand want hij moet dat ineens opvangen en dat doet ie op de voorste benen omdat dat het makkelijkst voor 'm is. Door dit elke keer te doen leert hij niet om van achteruit te lopen want dat maak je hem als ruiter niet duidelijk.

Een op de voorhand lopend paard moet gestimuleerd worden om meer achterop te gaan lopen en dan is het dus nodig om eerst de voorkant 'los' te tikken als het ware (niet de ophouding aanhouden natuurlijk want dan geeft dat idd steun) en op de moment dat hij los laat zelf ook loslaten natuurlijk en de ah activeren (niet naar voren rijden maar activeren want anders valt ie meteen weer op de voorhand). Verder veel overgangen maar in het begin geen overgangen naar de middengangen omdat het paard daar nog niet sterk genoeg voor is en zal onherroepelijk weer op de vh vallen.

Het is even puzzelen maar na verloop van tijd zal de druk steeds minder worden mede doordat hij sterker is geworden. En doordat je hem de kans niet meer geeft om te hangen zal hij z'n ah moeten gebruiken. Beetje een kip-ei verhaal maar ergens moet de cirkel doorbroken worden.

Oliver89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 00:58

Ik zet hier even een stipje. Mijn paard doet dat namelijk ook en wil toch eens kijken/lezen hoe ik het eventueel ook kan aanpakken. Ik kom hier binnenkort op terug :o

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 08:35

moon_dust schreef:
He thanks voor al deze tips,

Het is idd zo dat als ik m naar voren rijd hij nog zwaarder gaat hangen. Dus veel kleine overgangen dan maar....ik ben al eens met m op wedstrijd geweest en dan loopt ie superlicht, alsof ie wil showen. Ik ga wat adviezen van jullie in de praktijk brengen, ik hou jullie op de hoogte

dat is ook logisch dat hij dan zwaarder wordt :) Veel schakelen! Het moet uiteindelijk vanuit de "motor" worden opgelost. En dan ook echt schakelen 3 pasjes en dan weer schakelen 3 pasjes. Niet hele lange zijden ofzo. Doe alsof je paard een accordeon is. In en uit, korte stukjes ;) en vooral blijven bedenken dat dit kracht kost en dus niet makkelijk is voor het paard, zodat je niet gefrustreerd raakt als ie dan minder fijn loopt in eerste instantie! ;) Niet willen uitstrekken, daar valt ie alleen van uit elkaar. Gewoon willen voelen dat ie enkele pasjes voorwaarts denkt, dan weer enkele paskjes terug.

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 21:49

Och, hier ook zo een, van alles geprobeerd maar mijn paard wordt zo enorm sterk in de kaak! Het is zo lastig om haar daar doorheen te krijgen. Loslaten is ook echt geen optie, want ze gaat gewoon keihard door. Na 4 jaar onder zadel kunnen we nog steeds niet normaal een galopje doen. Ze begint redelijk, maar gaar steeds harder.

Ik weet dat ze het moeilijk vind, maar ze is ook echt wel ongehoorzaam. Ik heb alles geprobeerd, bitloos tot correctiebitten, instructrices van gewoon tot ISPH tot klassiek tot rechtrichten, verschillende zadels, ostheopaten, geen hulpteugels, dat niet.

Het gaat nog altijd stukje bij beetje iets beter, maar ik kom nog geen B-proef normaal door met haar hoor :roll:.

Er zijn momenten dat het wel even heel goed gaat en laat ze wel los en kan ze zo fijn lopen, ik heb nu gelukkig een instructrice die ons goed begeleid, maar ik heb al regelmatig de handdoek in de ring willen gooien met mijn dwarse kruising boomstam x betonblok. Dan denk ik kan ik haar niet beter verkopen aan een boscrosser? Maar dan denk ik, die 3x per week dat ik een uurtje dressuur wil rijden en de rest doe ik expres al wat anders, moet ze toch best wel door kunnen komen. Want verder is het zo'n lief en gezellig paard.

Dus als ze weer eens dwars is, haal ik diep adem, zucht maar weer, ontspan alles, teugels even lang en begin weer overnieuw. In de hoop dat ze ooit volwassen wordt :roll:.

Zo, dit moest ik even kwijt ^)!

kobus123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 23:39

Stipje

Active

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 23:59

Erretje schreef:
Och, hier ook zo een, van alles geprobeerd maar mijn paard wordt zo enorm sterk in de kaak! Het is zo lastig om haar daar doorheen te krijgen. Loslaten is ook echt geen optie, want ze gaat gewoon keihard door. Na 4 jaar onder zadel kunnen we nog steeds niet normaal een galopje doen. Ze begint redelijk, maar gaar steeds harder.

Ik weet dat ze het moeilijk vind, maar ze is ook echt wel ongehoorzaam. Ik heb alles geprobeerd, bitloos tot correctiebitten, instructrices van gewoon tot ISPH tot klassiek tot rechtrichten, verschillende zadels, ostheopaten, geen hulpteugels, dat niet.

Het gaat nog altijd stukje bij beetje iets beter, maar ik kom nog geen B-proef normaal door met haar hoor :roll:.

Er zijn momenten dat het wel even heel goed gaat en laat ze wel los en kan ze zo fijn lopen, ik heb nu gelukkig een instructrice die ons goed begeleid, maar ik heb al regelmatig de handdoek in de ring willen gooien met mijn dwarse kruising boomstam x betonblok. Dan denk ik kan ik haar niet beter verkopen aan een boscrosser? Maar dan denk ik, die 3x per week dat ik een uurtje dressuur wil rijden en de rest doe ik expres al wat anders, moet ze toch best wel door kunnen komen. Want verder is het zo'n lief en gezellig paard.

Dus als ze weer eens dwars is, haal ik diep adem, zucht maar weer, ontspan alles, teugels even lang en begin weer overnieuw. In de hoop dat ze ooit volwassen wordt :roll:.

Zo, dit moest ik even kwijt ^)!

Ik zou heel snel andere instructie inschakelen want als je dit soort problemen hebt, dan ligt het echt aan de manier van rijden en de instructie. Jij kan daar niets aan doen als je niet beter weet, maar dit is echt erg.

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 09:20

Maar ik heb al 4 of 5 verschillende instructrices gehad! Op de 'gewone' manier zeg maar, 2x van mensen met een opleiding van de ISPH, eentje die via paarden begrijpen werkt en eentje die zelf de opleiding tot kader dressuur instructie heeft gedaan. Ze hebben hun best gedaan maar met de neus over de grond kan ze wel. Het gaat erom als je iets meer van haar gaat vragen en een beetje druk op de ketel zet.

Nu heb ik een hele goede met een klassieke inslag en samen met haar komen we er uiteindelijk wel doorheen. Met veel geduld, goede timing en consequent zijn eigenlijk, en ondanks het hard gaan zorgen dat ik mijn been er goed aan houd. Wat dat is een beetje wat ze doet, door het hard gaan kan ze haar achterbeen niet onderbrengen, zo komt ze er onderuit. Je reactie is bijna vanzelf dat je haar gaat tegenhouden en dan heeft ze je precies waar ze je hebben wilt.

Het is zo moeilijk om niet in dat spelletje mee te gaan en een goede balans te vinden in het op tijd ontspannen en vragen als ze zo als een tank door de bak heen gaat, daar moet je zo snel mee zijn. Het zit echt voor geen meter. En overgangen met een paard wat zo slecht luistert en zich zo sterk maakt en als een plank de bocht doorgaat en met hele andere dingen bezig is, is echt lastig.

Ik heb eventjes met een correctie-bit gereden om alleen te concentreren op luisteren (dus alleen ho=ho, gelijk weer lucht als ze terugkwam in tempo), ze vond dat een verschrikkelijk ding. Ze luisterde er uiteindelijk wel en uiteindelijk weer terug naar een normaal bitje. Dat ging een tijd goed. Ik rijd ook wel eens met een S-hackamore, dat gaat ook goed, maar daar kun je dressuurmatig niet mee fine-tunen omdat je er geen zijwaartse beweging mee kunt maken en er geen 'constante druk' kunt houden wat je voor dressuur wel nodig hebt (zegt men, maar voor voor het tempo werk gaat het wel goed. Ze kan niets vastpakken.

Dus het is niet zo dat ik geen ervaring heb, mijn paard is ook absoluut geen schoolvoorbeeld van een goedgebouwd dressuurpaard. Maar we hebben momenten gehad dat ze wél losliet (met mijn huidige instructrice) en dan heb ik het 'harmonie' gevoel en loopt ze heerlijk. Maar week erop kan het zomaar zijn dat ik weer overnieuw kan beginnen :roll: .

Ik wil ook zeggen dat inderdaad ook losgooien van de teugels echt een gevaarlijke optie kan zijn. Mijn paard let niet op, als ik dat doe, gaat ze recht op de bakrand af als je niet stuurt. Dus dat is geen optie, ik heb het gedaan, maar ze gaat gewoon door, kop naar beneden, totdat ze erbij neervalt. Het is echt een stuk ongehoorzaamheid, het is haar manier om er onderuit te komen. Ze hangt ook niet echt, dat doet ze als ze moe wordt, ze steekt haar hoofd niet in de lucht, ze zet gewoon haar kaak dwars en pakt het bit vast. Onbestuurbaar.

Het ligt echt niet alleen aan de ruiter, ik heb nog nooit een harde manier geprobeerd, behalve een correctiebit heb ik het tot op heden altijd op een vriendelijke manier proberen op te lossen, ook al ben ik ook wel eens heel boos geworden van frustratie en heb ik haar wel eens zeer onvriendelijk toegesproken en dwars stilgezet, niet netjes, maar djiez :roll: , het is af en toe echt om te huilen hoor, als ze die kop er op heeft.

Verder is het een schat van een dier, altijd vrolijk en kun je alles met 'r doen, ze doet geen vlieg kwaad.

Ik wil met mijn verhaal alleen maar zeggen dat het soms makkelijker op te lossen lijkt dan het is. Ik wil niet terugtrekken zoals zoveel waarschijnlijk wel doen, ik wil geen valse knik door een slof o.i.d., want dat zou ik ook kunnen doen om haar even lekker op de rem te zetten. Dat losgooien van de teugels ook gevaarlijk kan zijn. En dat er ook hoop is ;) ! Ondanks dat ik haar af en toe wat rijden betreft graag aan het hek zou willen knopen, maar gelukkig is ze verder té lief :o .

Ik weet alleen dat als wij er wél doorheen komen en het knopje vinden, ook in 1x keer doorstomen naar de Z :D!