Bang voor plassen, iemand tips??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tatchana

Bang voor plassen, iemand tips??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-11 06:17

Heee,,

Ik heb een pony.
Toen ik haar kocht was ze nog helemaal niet ingereden en inmiddels heb ik haar sinds een maandje geleden aan de teugel.
Het is een super zenuwachtig, schrikkerig, maar toch heel leergierig en werkwilligpaardje ook is ze overgevoelig vot niet op haar te rijdenreageerde ze bijna nergens op, zelfs in stap or wat voor druk of emotie of dingen om haar heen of wat dan ook.
Gisteren reed ik met haar in de bak en dat ging super, eindelijk rustig in de bak kunnen galopperen.
Maar van de week lagen er hele ondiepe, maar toch plassen in de bak.
Er viel toen ook echt niet op haar te rijden, want telkens als we ook maar in de buurt van de plassen kwamen, sprong ze al weg en was ze zelfs in stap niet 'normaal' te sturen.
Heeft iemand mischien tips hoe ik haar ook rustig kan houden tijdens het rijden ondanks dat er plassen liggen.

Ik ben er al naast gaan lopen en er dan door heen, met een tuinslang laten wennen aan water, maar dat helpt niet en ik probeer ook steeds rondjes te draaien om haar er toch door heen te laten gaan, maar werkt niet...

Alvast bedankt, Daisy

Lottegold

Re: Bang voor plassen, iemand tips??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 06:26

Losgooien in die bak met plassen...? Ze heeft dat dan alle tijd om er zelfs eens op der gemakkie naar te kijken.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 07:03

Ik zou haar aan halster en touw rustig meenemen naar de plassen.Neem alle tijd en laat haar rustig kijken en onderzoeken...loop zelf door een plas en laat haar volgen.Ga niet aan het touw trekken om haar erdoor te krijgen maar zorg wel dat ze niet naar achter kan lopen.Op een gegeven moment volgt ze vanzelf wel...beloon elke poging en prijs haar de hemel in als ze erdoor loopt.

Let wel op dat ze een sprongetje kan nemen of er doorheen kan rennen zodat ze niet over je heen rent ;)

Zorg echt dat je het in alle rust kan doen,geen haast...al moet je er een hele dag overdoen om haar door 1 plas te krijgen.Doe dit een aantal dagen achter elkaar en als ze er makkelijk doorheen stapt kun je het ook onder het zadel proberen.
Als ze weigert begrens je haar aan 3 kanten,behalve de voorkant...teugels was los zodat ze geen rem op het bit heeft.Praat rustig met haar en moedig aan om naar voren te gaan.Ook nu weer geen haast en beloon elke stap voorwaarts.

Uiteindelijk zal ze genoeg moed en vertrouwen krijgen om later door elke plas te gaan die ze tegenkomt.

Candeletta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 07:06

golddigger08 schreef:
Losgooien in die bak met plassen...? Ze heeft dat dan alle tijd om er zelfs eens op der gemakkie naar te kijken.

ik zou het zo ook proberen..