elke keer als ik ga rijden in de bak en de andere paarden zijn al binnen, wil mijn paard alleen maar in een hoek staan (zo dicht mogelijk bij de stal). Dus als ik van de hoek weg ga loopt ze heel snel en probeert ze zo snel mogelijk weer in die hoek stil te staan. hebben jullie tips om haar rustiger te laten lopen?
ja telkens al ze versnelt richting die hoek een volte inzetten en weer wegrijden. desnoods even een tikje met de zweep, maar ze moet leren dat in de hoek gaan staan niet werkt.
Zorgen dat je haar volledige aandacht hebt. Dat kun je inderdaad bevorderen met grondwerk en longewerk, maar ook direct onder het zadel kan je dit bewerkstelligen. Houdt haar bezig en negeer het slechte gedrag. Blijf lekker doorrijden alsof het de normaalste zaak van de wereld is dat jullie daar samen nog zijn en de rest al op stal staat.
Navidad
Geplaatst: 01-09-11 20:17
Gewoon geen aandacht aangeven. Je figuren afmaken en blijven rijden. Gaat het vanzelf over. Hoe oud is je paard?
Toen ik mijn paardje net ging rijden, was ze ook heel vervelend, veel hinnikken naar haar vriendje en bokken enz. Ik had toen ook nog niet echt een band met haar op gebouwd. Toen mijn paardje me begon te vertrouwen was ze met rijden ook meer geconcentreerd en na een tijdje maakte het niet meer uit dat ze alleen was. Ik weet niet hoe lang je je paard al hebt maar misschien moet je betere vertrouwensband criëren, door bijv grondwerk maar natuurlijk ook verzorging. Bij mij werkte dit goed
_Dune_
Geplaatst: 03-09-11 06:28
Zet haar eens aan die kant van de bak flink aan het werk, paar voltes, tempowisselingen etc. Vervolgens rijd je naar de andere kant van de bak (waar ze dus niet wilt zijn) en daar zet je haar stil of je stapt een stukje met lange teugel. Vervolgens rijd je weer naar de kant bij de stal, daar zet je haar weer flink aan het werk. Daarna rijd je weer terug naar de kant waar ze niet wilt zijn en geef je weer rust. Zo ga je even door tot ze niet meer naar de kant van stal trekt.
mindful
Geplaatst: 03-09-11 06:57
hoi, ik heb dat ook elke keer met mijn 5 jarige Haflinger. Ik doe eerst wat oefeningen grondwerk om haar weer met alle aandacht op mij te richten ipv de vriendjes op de wei Na zo'n 10 minuutjes is ze rustiger, en inderdaad soms longeer ik ze ook in combinatie met grondwerk...je zal zien dat het werkt. Ze hinnikt ook vaak in het begin, dat gaat ook door. Zet ze maar aan't werk, vanop de grond gaat het makkelijker om de aandacht te krijgen.
@marloes ik heb haar een half jaar dus ben bezig met die vertoruwensband. ik heb ook het gevoel dat het steeds beter gaat. @dune dat is een goede tip, dankje ga ik zeker proberen.