Geen vertrouwen bij springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

suus_pepper

Geen vertrouwen bij springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-11 10:16

Ik heb dus een probleem.

Een jaar geleden ging alles perfect. Ik kon met mijn pony Twinkle zelfs 1.20 springen. Alles ging helemaal goed, oke ze was wat rennerig richting de sprong, maar tot velen hun verbazing had ik haar goed onder controle. Ik kon zo stil staan als ik dat wou.
Maar toen besloten mijn instructrice en ik dat we eens gingen proberen of dat rennerige er misschien uit konden krijgen. Helaas ging Twinkle hier veel door weigeren. Wij denken dat dat komt omdat ze kracht moet gebruiken uit haar achterhand ipv snelheid.
Het strekken tussen hindernissen wil ze ook niet graag doen, en dan weigert ze ook veel. Toen we dit een hele poos door hebben gezet, dat ze niet naar de hindernis mocht rennen, hebben we besloten dat dit misschien niet bij Twinkle hoort. Ze ging steeds meer weigeren, hoeveel been ik er ook bij had. Mijn handen waren er ook bij, en we hebben zelfs het zweepje meerdere keren geprobeerd.
Nu is dus het probleem dat ik Twinkle niet meer vertrouw, ik denk: Ze weigert toch wel, wat ik ook doe. Maar dit is niet waar. Dat weet ik ook wel, ze zal 3 meter voor mij springen als ik haar vertrouwde, maar ze is heel erg van, als jij het niet vertrouwd, dat wij dit kunnen vertrouw ik het ook niet! Wat best begrijpelijk is.
Ik had gisteren springles, na de zomer stop. En het ging weer eens heel slecht, ze weigerde elke keer, zelfs op stijltjes van 30 cm. Dit helpt mij ook niet echt om vertrouwen te geven.
Ik wil niet stoppen met springen, ik vind het super leuk, maar ik begin nu helaas ook een beetje bang te worden voor het springen.. Ik keek elke keer uit naar de springles, maar nu wil ik liever niet meer gaan.

Heeft iemand dit ook meegemaakt? En heeft iemand misschien een tip hoe ik het vertrouwen weer terug kan krijgen?

Sorry voor het lange verhaal, maar ik denk dat een beetje achtergrond info wel fijn is :')

LizzyO

Re: Geen vertrouwen bij springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 13:07

Maak het voor je zelf en het paard weer leuk om te springen. Bouw bijvoorbeeld eens een hindernisbaan met en slalom, een stukje racen en een sprongetje. Of doe een gymnastiekles met daarbij een sprongetje. Of ga dressuurmatig over balkjes/cavaletti galopperen en ze vervolgens telkens 10 cm hoger maken.

Volgens mij moet je zelf gewoon van het idee af dat je moet springen om het springen. Je moet springen om dat jij en je paard dat leuk vinden, dus maak het leuk en vooral ongedwongen.

suus_pepper

Re: Geen vertrouwen bij springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-11 13:14

Dus als ik aan het dressuur rijden ben thuis, dan gewoon een hindernis van 20 cm neerzetten, en dan als ik klaar ben met dressuur dan even 2 of 3x eroverheen? Maar ze dan eerst als balkjes neerleggen?
Eigenlijk best een goed idee! Ga ik meteen doen vandaag :D

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 13:17

Gewoon even rust nemen. EVen niet springen en dan (als je zelf een goed gevoel er bij hebt) beginnen met een balkje en dat langzaam aan steeds een beetje hoger. Leg de druk er niet op, spring omdat je het leuk vindt :D Je hebt je pony geprobeerd te veranderen en dat is helaas niet goed gelukt. Ook je pony moet er weer vertrouwen in krijgen. Succes!

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 13:18

suus_pepper schreef:
Dus als ik aan het dressuur rijden ben thuis, dan gewoon een hindernis van 20 cm neerzetten, en dan als ik klaar ben met dressuur dan even 2 of 3x eroverheen? Maar ze dan eerst als balkjes neerleggen?
Eigenlijk best een goed idee! Ga ik meteen doen vandaag :D

eigenlijk wist je zelf wel wat je het beste kan doen :j +:)+

suus_pepper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-11 13:24

No_No schreef:
Gewoon even rust nemen. EVen niet springen en dan (als je zelf een goed gevoel er bij hebt) beginnen met een balkje en dat langzaam aan steeds een beetje hoger. Leg de druk er niet op, spring omdat je het leuk vindt :D Je hebt je pony geprobeerd te veranderen en dat is helaas niet goed gelukt. Ook je pony moet er weer vertrouwen in krijgen. Succes!

We hebben al 8 weken rust gehad. :+

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 16:07

Ik zal eerst werken aan de kracht van achteruit als je denkt dat daar de fout zit. Leg eens twee balkjes neer op de binnenhoefslag, 10 meter uit elkaar bijvoorbeeld. Galopeer hier eens een paar keer overheen, en ga de galopsprongen tellen. Met die galopsprongen kan je al een heel eind spelen. Doormiddel van verzameling, heb je een of twee galopsprongen meer tussen die balkjes, en door veruiming heb je een of twee galopsprongen minder.

Zet eens een keer een heel laag kruisje neer, en rij een keer een volte en neem die sprong in die volte met een fijn handgalopje mee. Zo krijg je zelf weer vertrouwen, en je pony krijgt zijn vertrouwen ook langzaam terug. Het gaat immers niet om de hoogte, Maar puur om die training daar weer naar toe.