Na pauze beter aan de hulpen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Onali

Na pauze beter aan de hulpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-11 17:52

Ik heb wegens medische redenen 6 weken niet gereden. Mn fjord is 2 keer onder het zadel geweest bij iemand anders.
Vandaag stapte ik even op en meneer was superbraaf, lekker voorwaarts en super aan de hulpen.

Ik heb wel vaker dat ik tijdelijk niet rijd en elke keer is het weer zo dat hij super aan de hulpen staat. Ik kijk naar links en we gaan naar links, ik kijk naar rechts en we gaan naar rechts, ho is ho enz.
Mijn fjord is niet echt een drammer, behalve als we een meningsverschil hebben O:) En normaal reageert hij wel op hulpen, maar niet zo.

Hebben jullie dat ook?

Pianogek

Re: Na pauze beter aan de hulpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 19:45

mijn ervaring bij paarden die je langere tijd rijd is dat ze soms even de tijd nodig hebben om het te verwerken in het hoofd. Soms kan je dan hebben dat ze het na de rust periode lekker oppakken..
Kan dus nooit geen kwaad om af en toe is een rust in te bouwen van een paar weken.

xMaritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 20:40

Ik ben toevallig net 2 weken op vakantie geweest, en had verwacht dat paardlief na 2 weken bijna niks doen weer even geüpload moest worden, maar hij liep juist veel beter dan daarvoor! In- en uitstappen doen we nu met teugels helemaal lang en sturen op zit (net als bij jou, kijk naar links en we gaan naar links). Ik denk dat ik maar vaker op vakantie moet :')

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-11 20:44

Dat verwerken valt denk ik wel mee Pianogek :')
Ik rijd alleen recreatief met hem.

Heerlijk is dat he Marit :+:

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 20:49

Had mijn paard ook, die moest je juist niet fanatiek voor een wedstrijd flink rijden,
want dan had mevr. niet zo`n zin meer.
Echter als je die dan vrij had gegeven, dagje of zo, of iets totaal anders was gaan doen dan dressuur,
dan deed ze net dat beetje extra haar best.
Afwissling was het toverwoord en dagje vrij of 2, of langer, hebben haar nooit kwaad gedaan, integendeel....

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 20:51

Ik heb een tijd gehad dat ik niet meer lekker reed met mijn pony. Toentertijd had ik er een ander meisje op rijden omdat haar verzorgpony verkocht was. In het begin reed ze lekker weg, maar op een gegeven moment zocht ze het niet meer zo en liet ze mijn pony haar gang maar gaan (geen stelling, laten crossen met de kop in de lucht enz). Als ik dan wilde rijden moest ik een half uur mijn pony corrigeren om haar weer bij de les te krijgen. Gelukkig stopte de bijrijdster toen uit haarzelf. Toen heeft ze een paar weken alleen in de wei gestaan. Toen ik daarna weer ging rijden had ik mijn oude pony terug.

stienmasjien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 20:57

Bij mijn paard is dit zeker het geval, hij zit dan gewoon zo los in z'n lijf dat alles vanzelf lijkt te gaan. Dit is wel enkel wanneer hij op de wei gestaan heeft, als ik hem enkele dagen op stal laat staan is het een bommetje..

mariellexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 04:04

De merrie waar ik wedstrijden mee rijdt krijgt wel vaker enkele dagen achter elkaar vrij, ik merk dat dat haar goed doet, en als ik weer opstap is ze veel fijner te rijden dan dat ik weken achter elkaar flink train.