Uit het zadel trekken.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xBontfire

Uit het zadel trekken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 20:01

Vandaag heb ik Kayela *slik mijn lievelingspony* geruild voor een fries :j
Ja, had ik al vaker op gereden en ik wilde er zo graag weer een x op :)
Straks heb ik een eigenpaardje en dan kan het niet meer,
Maar we moesten dus afwenden en halthouden op het midden, dus ik doe dat mooi gaat ze krabbelen, en ja ik ben de zwakste niet (ja verwacht je niet een 13 jarige die iemand van 80 kilo eventjes opzij duwt omdat ze daar persé wil zitten.) dus ik hou die teugels stug vast, ze trok me zowat uit het zadel!
Net op tijd weer achterover gaan hangen en omhoog gehaald, ik schrok me kapot.
Teugels laten vallen helpt niet,
Wat kan ik in het vervolg doen?

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Re: Uit het zadel trekken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 20:04

Een schop geven zodat ze naar voren gaat. Krabben etc doet ze maar in haar eigen tijd! De meeste paarden hebben 23 uur per dag vrije tijd, dus dat ene uurtje dat ze moet werken heeft ze naar jou te luisteren!

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 20:04

Even krabbelen vindt ik zelf nooit zo'n probleem; Handen openen. Maar de Fjord waar ik op rijdt is type stofzuiger en kan soms ook lekker opeens haar hoofd naar de grond douwen. Eerst lekker voorwaarts drijven zodat ze iets omhoog komt en hoe dan ook de teugels niet uit je handen laten trekken. Ook een flinke "UH!" wil nog wel eens helpen :') Als je bijna uit het zadel vliegt... Tja... Handen naar beneden steken :))

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 20:11

Handig, maar ik wil niet dat het paard wint, ik wil persé die teugels vast blijven houden daar ben ik gewoon te koppig voor, maar ik zal het eens proberen :P

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 20:13

Eerst weer naar voren, even wat anders doen, volte ofzo. Dan opnieuw proberen. Pas als je paard netjes en rustig stilstaat belonen en pas lange teugel als jij dat beslist.

jendemen25

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 20:17

als ze een poging waagt dit weer te doen, naar voren drijven en een flinke tik op de hals geven! dit is gedrag wat je echt NIET moet accepteren! succes

mirjam1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 22:19

Naar voren drijven idd en misschien een ophouding maken met je hand (niet te vaak)

Be_stronger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 14:25

duidelijk zijn met je hulpen en stem dat e hier niet van gediend bent, waar komt de jeuk vandaan? aangeleerd gedrag, zit het bit te strak, sperriempje dat snijd, kan meerdere oorzaken hebben

lyanne_sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 15:58

Inderdaad, kijken waar de jeuk vandaan kan komen en anders straffen dat het niet mag

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-11 16:08

@Be_stronger
Geen zorgen, ze heeft eczeem, waar het vandaan zou komen, ze krabt ook op haar buik waarbij je er - overgens - ook bijna afvalt :P

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 16:18

Euhm... ben ik wrs ene muts of zo, maar als mijn Fries jeuk heeft bij stilstaan (zweet, horzel, vlieg etc) dan laat ik hem gewoon even hoor. Zelf wel eens doorgelopen met een kriebel op je rug? Dat irriteert je toch ook? Zelfs in de draf als ik merk dat ie een horzel of daas heeft dan ga ik even stappen en haal dat beest weg.

Dit dier heeft exceem... Als ie gaat zweten zal dat zeker weten gaan jeuken. Dus dan is het gewoon (in mijn idee) even je handjes naar voren en even laten gaan (geef zelf die aanzet), even lekker zelf ook meekrabbelen zodat het ergste weg is en dan weer focus op de oefening. Niet alles is altijd een dominantie-kwestie. Beetje meevoelen met een jeuk-paard mag best op zijn tijd!

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-11 16:20

@Zilfstar
Makkelijk gezegt, maar beestje is dus niet van mij, en ik kan niet midden in de les even laten stoppen :P

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 16:22

Snap ik, maar je moest toch halthouden op het midden? Moest je daar wachten bijv? Dan zou ik dus even laten krabben :j Moest je daar bijv direct in de achteruit, dan is het een ander verhaal. Al had ik dat op les ook wel eens hoor (manege) dan mocht je zelf een bezweet paard even laten krabben (omdat het dier anders toch alleen maar irritant gaat doen van de jeuk)

Dus weet neit hoe dat bij jullie dan zit op les?

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-11 16:27

Zilfstar schreef:
Snap ik, maar je moest toch halthouden op het midden? Moest je daar wachten bijv? Dan zou ik dus even laten krabben :j Moest je daar bijv direct in de achteruit, dan is het een ander verhaal. Al had ik dat op les ook wel eens hoor (manege) dan mocht je zelf een bezweet paard even laten krabben (omdat het dier anders toch alleen maar irritant gaat doen van de jeuk)

Dus weet neit hoe dat bij jullie dan zit op les?

Ewh, tja daar kun je nog wel gelijk in hebben.. Hmm, zal eens vragen :)
Maar ik heb liever niet dat ze aan haar buik krabt dan hang ik scheef :P

Was trouwens laatst aan het zoeken om marktplaats naar een friesje voor mezelf kwam dit beestje tegen:"
http://dieren.marktplaats.nl/pony-s/473 ... ind=3&fs=1
Weet niet of jij er wat van vind :j

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 16:32

Nee dat deed mijn paard laatst met een horzel bij zijn euhm pielemuis
En ook een keer kriebel aan de hoefrand van zijn achterbeen. Komt er ineens zo'n heel been van achteren schuin naar voren en die kop er ook bij vanaf de andere kant :wow: .... Ben maar heel voorzichtig blijven zitten (Wist niet dat Friezen ZO lenig konden zijn :P )

Off topic: leuke pony op de advertentie... Ik hou hem in gedachten (we gaan zaterdag bij een pown van een Bokster kijken :D )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 16:36

Friezuhn schreef:
Handig, maar ik wil niet dat het paard wint, ik wil persé die teugels vast blijven houden daar ben ik gewoon te koppig voor, maar ik zal het eens proberen :P

Wat heeft dit in vredesnaam met "winnen" te maken?
Het paard heeft jeuk en wil even krabben. Nou, laat 'm even krabben.
Wat doe je zelf wanneer je ergens jeuk hebt?