Paard komt omhoog

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

moelly

Paard komt omhoog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 10:52

Hai!

Ik ben misschien een beetje laat met het plaatsen van dit topic, maar goed, ik hoop dat jullie me nog even kunnen helpen.

Ik moet deze week een paard rijden voor een vriendin van me (F.).
Nu is zij bang geworden, wat dit paard voelt.
Paard komt hierdoor constant omhoog.
F. stapt onmiddelijk af als het paard omhoog komt, maar ik doe dat niet, want ik ben verder niet bang ofzo.

Als ik opstap begint het al.
Ik stap altijd op het beton op, en stap dan naar de buren want die hebben een bak.
Op het beton komt het paard al omhoog.
Als ik haar corrigeer, zet ze 5 stappen goed, waarna ze het weer probeerd.
Als je ernaast gaat lopen, is er niks aan de hand.
Paard is nagekeken en heeft sinds april een aangemeten zadel gekregen.

Ik heb natuurlijk geen les met dit paard, omdat ik haar maar tijdelijk rijd(voor ca. 2 week).

Wat nu te doen?
Goh... Wat klinkt dit hopeloos xD

Paardenmeis1

Re: Paard komt omhoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 10:54

Is echt alles 100% nagekeken? Door een fysio/osteopaat en is de zadelmaker recentelijk nog geweest voor evt opvullen?

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 10:56

Ja, zadel is splinternieuw aangemeten.
Zadelmaker is recentelijk nog geweest en ze is binnenstebuiten gekeerd nagekeken.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 10:57

Paard heeft bij eigenaar dus geleerd: omhoog komen = zij eraf en ik vrij!
Dus daar zul je doorheen moeten.

Daarna rijst de vraag WAAROM het paard onder het werk uit wil komen.
Rug lijkt dus nagekeken te zijn, zadel passend (ik zeg expres LIJKT, zadelmakers zien langs niet alles)
Tanden nagekeken?
Gecontroleerd op andere gevoelige plekken?
Psychisch (werk nog wel leuk, afwisselend genoeg, miss te strakke of sterke hand?)
Etc

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 11:00

ik zal even een lijstje maken:

Tandarts
DA
Osteopaat
Zadelmaker

Er waren nog twee dingen, alleen die ben ik vergeten, ze heeft het nl wel tegen me gezegd.

Ik probeer haar zoveel mogelijk met een losse hand te rijden, omdat het voor haar erg moeilijk is om haar hoofd stil te houden, als ik er dan zelf ook nog aan begin te prutsen, heeft het helemaal geen zin meer.

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 11:09

Om zowel de normale volgorde te doorbreken als je veiligheid wat te verhogen....
Stap pas op in de bak.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 11:11

Komt ze alleen omhoog op het beton of doet ze dit ook als je in de bak opstapt? ;)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 11:14

Daarin ga ik met An_J mee. Probeer de routine te doorbreken. Zet het paard eerst (in de bak) aan de longe aan het werk. Is het paard daar braaf, en heb je uitgebreid kunnen belonen, stap dan op, zet een paar passen, en nog voor het paard bedenkt om omhoog te komen, stap je af. Klaar voor die dag. Uiteraard veel belonen. Een dag later ga je naar iets meer passen. Mocht je op het punt komen dat het paard gaat steigeren, probeer dan door te rijden (al is het daarna maar een paar passen), beloon voor het goede gedrag, en stap af. Zo ga je uitbouwen tot je daadwerkelijk kunt gaan rijden. De longe is voorlopig dus het "werk", en het rijden komt erbij. Als het goed gaat, kun je het longeren afbouwen naar niets, en uiteindelijk dus enkel gaan rijden.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 11:15

ja, dit doet ze ook wanneer ik in de bak opstap en 5 stappen heb gezet..

Oké, bedankt voor de reactie's!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 11:16

moelly schreef:
ja, dit doet ze ook wanneer ik in de bak opstap en 5 stappen heb gezet..

Oké, bedankt voor de reactie's!

Dus afstappen na 4 stappen (of zelfs al naar 2) om te beginnen :j

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 11:18

Oké dankje! :j

OlympusN

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 11:20

Ik ga er vanuit dat het paard niks "heeft", en dit dus doet uit gewoonte/dominatie etc.

Heb je al is geprobeerd als zodra het paard omhoog komt, met je zweep tussen de oren van het paard een tik te geven?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 11:23

OlympusN schreef:
Ik ga er vanuit dat het paard niks "heeft", en dit dus doet uit gewoonte/dominatie etc.

Heb je al is geprobeerd als zodra het paard omhoog komt, met je zweep tussen de oren van het paard een tik te geven?

Dit advies zou ik persoonlijk niet opvolgen. Het laatste wat je wilt is dat het paard gestraft wordt voor iets wat misschien uit gewoonte is ontstaan. Deze methode heeft veel meer nadelen als mogelijke voordelen. Je wilt niet dat het paard bang wordt om omhoog te komen, maar je wilt dat het paard dit niet doet omdat het er geen aanleiding toe heeft.

OlympusN

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 11:26

Angela schreef:
Dit advies zou ik persoonlijk niet opvolgen. Het laatste wat je wilt is dat het paard gestraft wordt voor iets wat misschien uit gewoonte is ontstaan. Deze methode heeft veel meer nadelen als mogelijke voordelen. Je wilt niet dat het paard bang wordt om omhoog te komen, maar je wilt dat het paard dit niet doet omdat het er geen aanleiding toe heeft.

Je kan niet alles oplossen door een bloemdansje en veel kusjes en knuffels...
Soms moet je "hardere" maatregelen nemen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 11:30

OlympusN schreef:
Angela schreef:

Daar heb je gelijk in, maar ik zou dit nooit aan een gewone paardeneigenaar adviseren. Als al het positieve niet werkt, kun je de negatieve handelingen altijd beter aan een prof overlaten, al is het maar omdat je niet wilt dat je eigen paard negatieve ervaringen aan jou als persoon gaat verbinden.

OlympusN

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 11:31

Angela schreef:
Daar heb je gelijk in, maar ik zou dit nooit aan een gewone paardeneigenaar adviseren. Als al het positieve niet werkt, kun je de negatieve handelingen altijd beter aan een prof overlaten, al is het maar omdat je niet wilt dat je eigen paard negatieve ervaringen aan jou als persoon gaat verbinden.

Ben ik met je eens :j

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 11:36

OlympusN schreef:
Angela schreef:

Wat is dat voor onzin, ze zegt juist dat je het paard niet bang wilt laten worden voor het steigeren maar gewoon uit zichzelf niet meer doet omdat hij geen aanleiding heeft en het geen zin heeft.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 11:46

@nevergiveup: OlympusN wilt (als ik het goed begrijp) aangeven dat enkel positief bezig zijn soms niet voldoende is en het paard soms echt op zijn plek gezet moet worden. Er wordt niet gezegd dat het nooit zou werken en dat je het niet moet proberen.

OlympusN

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 11:49

Precies.
En daarbij wordt een paard echt niet bang van 1 tik.
Zeeeeeeker niet als het een dominatie probleem is (ruiter is bang : paard komt omhoog)

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 11:50

Dan zou je hem toch eerder vooruit blijven rijden met je been en eventueel een tik op zijn kont?

Dagmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 11:51

Ik persoonlijk zou ook voor de wat hardere manier kiezen , omhoog is een tik tussen de oren. En nee, dat hoeft niet hard te zijn, maar wel corrigerend. Dat het paard vervolgens bang is om omhoog te komen, is dan een bijkomend verschijnsel waarmee ik persoonlijk geen probleem zou hebben. Hij mag gewoon niet omhoog komen.

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 11:52

Als je voelt dat het paard omhoog wil komen kan je ook proberen op 1 teugel druk te nemen en ook met dat been goed te drukken. Zodat hij krom wordt zeg maar, dan kan hij nl niet omhoog en haal je hem meteen uit zijn balans. Misschien dat je zo ook meteen het patroon doorbreekt. Zo hoef je niet af te stappen en als hij goed reageerd kun je hem belonen. Ik zou dit wel eerst in de bak proberen. Als het werkt kun je het ook zo op je erf doen. Meestal hebben ze zo door dat het geen zin heeft. Je moet hierbij wel goed kunnen voelen als het aankomt en meteen en snel reageren.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 12:01

Ik zou voor je eigen veiligheid pas opstappen in de bak! Mocht je dan niet kunnen blijven zitten val je toch een stukje zachter!
Zou persoonlijk voor ik erop zou stappen eerst een aantal keer met het paard aan de longewerken, zodat je dr beter leert kennen en op een veilige manier duidelijk kan maken dan ze naar jou moet luisteren.
Ben het er wel mee eens dat je het goede gedrag meot blijven belonen, maar stijgeren is in mijn ogen onacceptabel en mag dus best hard aangepakt worden!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 12:10

Probeer eens als je bent opgestapt direct weg te draven op een volte.
Doet hij het aan de longe ook als er iemand opzit? Aan de longe kan iemand vanuit het midden hem even een "aanmoediging" geven om vooruit te blijven gaan.
Nog een manier om het te doorbreken is een paar keer achter een ander paard weg stappen.
Maar kijk wel goed uit voor je eigen veiligheid, het is het niet waard om je nek voor te breken!

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 14:19

Bedankt voor alle reactie's!
Normaal komt ze altijd zo naar je toe als ze in het land staat, maar nu zag ze me al aankomen fietsen met die lange dressuurzweep :')

Nee, zonder gekkigheid, ik ben even eigenwijs geweest en toch in de stal opgestapt een tik achterom gegeven toen we buiten waren, en ze het weer wilde proberen, toen draaide ze zich om, heb ik haar weer via dezelfde weg terug omgedraait in de richting waar IK naar toe wou, en nog een tik gegeven, toen stapte ze rustig naar de bak toe aan de lange teugel, ik heb haar daar een aantal keer voor beloond, zowel fysiek als met stemhulpen, tijdens het stappen naar de bak toe.

Toen heeft ze het ook niet weer geprobeerd.

En sorry, maar ik ga haar geen tik tussen de oren geven, ik heb me laten vertellen dat ze dan voelen alsof ze hun hoofd stoten en dus gauw weer naar beneden gaan, maar het is niet MIJN paard.