Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
niet aaien maar zwaaien! Pentax schreef:Langere rijzweep nemen doet wonderen.
? Blijheid schreef:Kan je een aanleiding vinden wanneer ze stil gaat staan? Bijvoorbeeld als je een bepaalde oefening vraagt, of altijd na de galop oid?
Joolien schreef:Charaz schreef:Ik ben niet op dat moment absoluut niet lief, maar ze vertikt het echt, ook dan loopt ze niet.
Nog harder slaan. Haha klinkt wel heel erg
Blijheid schreef:Je mag wat mij betreft best aanpakken als ze zomaar stopt en nergens naar luistert, voorkomen is natuurlijk altijd beter. Met blijven aanpakken heb je ook paarden die zich helemaal gaan afsluiten en dan ben je echt ver van huis.
Apple schreef:Als slaan niet helpt dan zou ik het vooral niet proberen met nog harder slaan.
Wat ben je zelf aan het doen op zo'n moment? Probeer zelf zo correct mogelijk te blijven rijden en zo geconcentreerd mogelijk. Rechtop zitten, ritme tellen in je hoofd, zelf actief rijden, dan volgt het paard vanzelf. Overgangen voorwaarts heel actief inzetten (groter gaan lichtrijden bijvoorbeeld), desnoods met een stemhulp. Blijf eerlijk rijden en gelijk vanaf het begin zelf actief. Probeer je eigen energie over te brengen op het paard. Mocht paard niet reageren op energie, stemhulp, beenhulp dan pas een tik met de zweep.
_Esther_87_ schreef:Niet voorwaarts, dan maar achterwaarts. En dan niet een klein stukje, maar een meter of 20 minimaal, tot ie doorheeft dat dat dus niet grappig is en hij zelf weer naar voren wil. Heel vlot achterwaarts laten gaan, hoeft verder niet netjes maar terug moet ie. Hebben de meeste best een hekel aan en ze hebben ontzettend snel door dat gewoon voorwaarts blijven prettiger is, bijkomend voordeel is dat je niet in gevecht gaat.
Ninx schreef:_Esther_87_ schreef:Niet voorwaarts, dan maar achterwaarts. En dan niet een klein stukje, maar een meter of 20 minimaal, tot ie doorheeft dat dat dus niet grappig is en hij zelf weer naar voren wil. Heel vlot achterwaarts laten gaan, hoeft verder niet netjes maar terug moet ie. Hebben de meeste best een hekel aan en ze hebben ontzettend snel door dat gewoon voorwaarts blijven prettiger is, bijkomend voordeel is dat je niet in gevecht gaat.
Okay... dus direct straffen zonder dat je weet waarom het paard het doet? Er altijd vanuit gaan dat ene paard moedwillig ettert?