Spieren bij de flank/dij.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Morag

Spieren bij de flank/dij.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 19:22

Hallo,

Ik rijd een paard die een paar jaar geleden een stapmolen ongeluk heeft gehad en daarbij heeft ze alle spieren bij haar flank/dij gescheurd (Linksachter). Gelukkig is het allemaal goed gekomen, maar nu heeft ze tijdens het rijden dat ze haar been wilt ontlasten. Ze maakt er een soort boogje mee zeg maar, maar zet m wel weer 'goed' neer. Doordat ze het zo apart beweegt is ze enorm scheef gaan lopen, maar we zijn nu flink bezig met rechtrichten (Tips meer dan welkom). Nu we haar aan het rechtrichten zijn merk ik ook dat ze haar been ietsjes rechter neer gaat zetten, maar nog niet helemaal.
Heeft iemand misschien nog tips om te zorgen dat ze haar been weer normaal neer gaat zetten? Volgens diverse dierenartsen zou ze het weer gewoon normaal moeten kunnen gebruiken, zonder te zien dat er iets mee gebeurd is.

Groetjes!

xBontfire

Re: Spieren bij de flank/dij.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 19:27

Weet je zeker dat het geen pijn meer doet?
Een paard doet dit niet voor niks, en doet zij het ook met hoevenkrabben? Bijvoorbeeld als je een andere hoef optilt, steunt ze dan wel op die hoef?
Want als ze het zelfs hierbij niet doet, kun je er beter een keer naar laten kijken.
En anders een manier vinden om te laten zien dat het echt geen pijn doet om erop te gaan staan, misschien heeft het wel zoveel pijn gedaan dat ze er nu nog steeds angst bij heeft, voor die pijn.
Als je snapt wat ik bedoel :o
Ik zal verder niks weten, balkjes draven helpt wel met goed neerzetten van de hoeven, maar verder zou ik het echt niet weten.
Veel succes.

_Mikey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 19:28

Kijk eens naar aquatherapie. Daarbij moet ze zwemmen, en worden haar spieren sterker zonder ze gelijk te veel te belasten. Ik weet er niet veel van verder, geloof wel dat het niet goedkoop is. Er is een topic over: "Mijn meisje in revalidatiekliniek Vredesheim" (ofzoiets). Misschien kan je met de TS pb'en en vragen hoe zij het gefinancierd hebben

Succes!

Morag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 08:08

Als je een andere hoef optilt, steunt ze wel op die hoef. Als ze op stand staat, staat haar linkerachterbeen ook altijd achter haar rechterbeen. We weten zeker dat ze geen pijn heeft. Wel denken we dat ze er geestelijk ook iets aan over heeft gehouden, dus dat ze denkt dat ze het niet kan zegmaar.
Aquatrainer is inderdaad wel een optie. Onze dierenarts heeft een aquatrainer, maar daar mag je alleen in staan als je paard daar patient is of is geweest.

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 20:36

maar als je nu al verbetering ziet, met deze manier van rechtrichten zoals je nu doet, dan komt het vast goed!
Je zegt zelf dat je verbetering ziet....Vooral zo doorgaan!

Morag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-11 17:05

We zijn nu al een jaar bezig met rechtrichten, en ze blijft nu een beetje hetzelfde. Ga je op vakantie, loopt ze weer scheef. Misschien is ze dan niet recht genoeg?

simone1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 08:21

mijn paard heeft ook een spierscheuring opgelopen in de linkerbil vorig jaar. Ik heb haar door een osteopaat laten behandelen om eerst het lijf weer in balans te krijgen. Om zichzelf te ontlasten was ze scheef gaan staan. Ik ben nu bijna een jaar verder en ze begint nu pas weer recht te worden. ik kan een osteopaat dan ook aanbevelen!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 10:33

Ik zou gewoon eens een dierenarts of osteopaat of iets in die trant laten komen.. Lijkt me nou niet bepaald fijn voor je paardje dit, en dan heb je ook gelijk zekerheid.

Morag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 20:52

Zat ook al aan een osteopaat te denken ja ;)
Het gaat nu best wel goed op zich, ze staat 24 uur per dag buiten in de blubber, denk dat dat ook wel helpt? Iemand nog oefeningen voor tijdens het rijden?

MerelArfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 17:57

Ostheopaten kunnen soms wonderen verrichten! Mijn merrie stapte met haar linker achterbeen buiten de massa, waardoor ze bij haar flank geen spieren ontwikkelden. eerst dachten we altijd dat er ruimte tussen de knie zat of dat er iets mis was met de knie. Ze is helemaal behandeld door een ostheopaat, en het bleek in haar onderrug te zitten. sindsdien loopt ze recht.

Ostheopaat = :D

Morag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-11 15:40

Oke! Ga binnenkort eventjes bellen! :)