zal ik wel... of zal ik niet?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

laura_power

zal ik wel... of zal ik niet?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 08:40

deze vraag blijft lastig voor mij..

om een lang verhaal kort te maken, ik durf er niet meer op! op mijn paardje.
ze is er nu al een jaar, waarin ze een maand is weggeweest om te beleren.

ik ben er 2 keer afgevallen. waarvan 1 keer nagetrapt.
verder 2 maanden terug, enkel maar bokken, stilstaan, achteruitlopen en zelfs trappen naar mijn benen.....
toen heb ik mijn instructrice erop gelaten, en daar deed ze het ook naargenoeg.
dit had ze in die maand dat ze haar beleerde nooit gedaan.

hierna is de veearts geweest om te kijken, niks gevonden.

er is nu een bijrijdster, die heeft meer lef. die rijd haar goed! maar daar probeert ze het ook bij.

ik heb er al 2 maanden niet opgezeten.... hoe kan ik dit het beste aanpakken?

gewoon me kladden bij elkaar pakken en niet aanstellen? al is het maar 1 rondje?
of nog langer wachten tot ik helemaal nooit meer op een ander paard durf?

Niceee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 09:11

Wat een vervelende situatie zeg. Maar een angstige ruiter en een 'groen' paard = meestal foute boel. Je paard voelt je angst en zal hetzelfde doen als altijd of misschien nog zelfs een tikkeltje erger. Bovendien beleef je er zelf ook weinig plezier aan als je bang bent, dus als ik jou was zou ik er zeker niet op gaan tot je wat meer vertrouwen hebt en het paard was rustiger is. Kan je bijrijdster het paard niet doorrijden totdat het paard braaf genoeg is en het voor jou ook weer vertrouwd aanvoelt om het paard te gaan rijden?

tessyke

Re: zal ik wel... of zal ik niet?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 09:13

paard verkopen voor je er ongelukken mee doet? :)

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 09:15

Ik zou je paard verkopen voor er ongelukken gebeuren ;)

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 09:16

nou ik ben geen angstige ruiter verder, maar sinds nu wel :P dat is het stomme.
en ze voelt zeker mijn angst!
en ten 2e ik heb zelf ook niet voor zo'n jong paard gekozen, vanaf dat ze 1,5 is, is ze al van mijn schoonmoeder. haar zoon zou gaan rijden maar die rijd niet meer door verschillende dingen.

toch wilde ze het paard graag houden, zodat mijn schoonzusje haar overgang pony-paard later op dit paard kan maken, maar ze is nu nog te jong (13)
dus vroeg ze of ik haar wilde rijden. en dat ging in het begin, de eerste paar maanden perfect!

en het probleem is dat de bijrijdster niet vaak genoeg kan. ongeveer 2 a 3 x per week..

@ tessyke, dat verkopen is dus absoluut geen optie haha....

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 09:17

dan wordt het tijd dat je lef kweekt :D
liefst met begeleiders.

Kan je haar niet terug in training zetten bij iemand?

Carmy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 09:18

Lastig, want waarschijnlijk als je een keer goed doorpakt gaat het beter.
Maar ik heb makkelijk praat, ik hoef er niet op.
Ik zou als ik jou was al mijn moed verzamelen, desnoods aan de longe met iemand ernaast.
Je paard voelt dat ie jou de baas is. Dat is moeilijk te doorbreken, maar geloog me het kan wel !!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 09:18

Ik heb toch het idee dat er iets niet lekker zit.. Wat heeft de VA zoal gecontroleerd?? past het zadel nog wel goed? misschien een osteo proberen?

Hoe is het paard in de omgang?

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 09:20

nee het heeft wel met doorzetten te maken Share, want bij de bijrijdster deed ze het de eerste 2 keer ook, om te proberen, maar nu niet meer....
dus gewoon de nukkigheden van een jong paard.

zadel ligt goed, de DA had gewoon de standaard dingen gecontroleerd en geluisterd..

ja Carmy ik denk ook dat dat het is, ik had zelf bedacht om er misschien op te gaan na het longeren (dat doe ik wel) en dan gewoon rustig uitstappen? zodat ik er toch ff opzit.
of nadat de bijrijdster heeft gereden..

Carmy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 09:27

Ja goed plan !! Daar ben ik het mee eens. Zodat ie lekker moe is en reeds doorgereden.
Dan kan je er voor jezelf een beetje vertrouwen in krijgen weer.
Dan zou ik eerst een paar keer doen nadat de bijrijdster erop heeft gezeten en daarna een paar keer na het longeren. En het is helemaal niet raar hoor om er pas op te gaan na het longeren, dat doen heel veel mensen met een fris paard.

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 09:32

ja dat deed ik eerder ook, toen ik nog zelfstandig reed.
maar het is zo stom, ik had in het begin een tijd, dat ik gewoon helemaal alleen reed.
dat ging zo goed...... en nu ineens dit :p
raar beest, of meer gezegd, rare IK!! want het ligt echt aan mij.
paardje doet gewoon wat ze denkt dat ze moet doen, alleen ik heb het lef niet genoeg om te corrigeren...
wie weet doe ik het vanavond wel. als ik er al 1 rondje op stap, ben ik al blij haha.
of is dat te weinig??

Carmy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 09:37

Natuurlijk is dat niet te weinig. Als ie 1 rondje braaf is en dat voor jou de voldoening en het vertrouwen geeft om daarop verder te borduren. Bijvoorbeeld volgende keer 2 rondjes. Dan weet ik zeker dat JIJ er weer vertrouwen in krijgt en weer het lef hebt om wel te corrigeren. Daar moet je heen werken. En als is dat in het begin 1 rondje of 10 stappen. Als je maar ontspannen blijft en eraf gaat als het goed gaat :).
Niet eraf gaan als ie gaat lopen klieren, want dan ben je volgende keer weer de pisang :S

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 09:45

ja idd... dat is waar.
opzich ben ik niet zo'n schijterd, na die vorige keren dat ik eraf viel ben ik er GELIJK weer op gegaan, en dan ging het goed stopte ik pas.
en ook toen ze klierde met achteruitlopen ben ik er op blijven zitten totdat ze normaal een rondje kon lopen en toen pas gestopt..
dus opzich snap ik niet waarom ze het dan doet :P want ik heb der wel aangepakt toen

Carmy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 09:48

Waarschijnlijk voelt ze toch jouw angst op een of andere manier....
Maar je hebt het goed gedaan hoor, gewoon doorgaan. De aanhouder wint !!!

Dona85

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 15:15

Moeilijk hoor... en herkenbaar.
Ik heb mijn paard moeten verkopen omdat ik het niet meer aandurfde...
Ik werd ook bang, hij voelde dat maar al te goed en dat ging van erger naar erger...

Ik heb nu een nieuw paardje, stukje ouder ook een heel ander karakter, maar hier ben ik bijna ineens mee gaan lessen (prive thuis 1x in de weeK)
ik weet niet of je ook les hebt?
Het heeft mij in ieder geval over mijn schijterigheid heen geholpen.
Gewoon het feit dat iemand zegt dat je hem goed of niet goed aanpakt.
Succes ermee en laat je niet uit het veld slaan!

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 19:16

Denk niet dat uitproberen voor jonge paarden is(!)
Want een vriendin van mij kocht een paard van 16, nou die ging echt steigeren enzo, gelukkig is zij niet zo'n schijterd en heeft ze stug doorgezet.
Ik had het ook allang niet meer gedurft, misschien hem eerst vanaf de grond eens 'laten zien wie er de baas is' nu niet denken dat ik bedoel met zweep gaan slaan enzo, maar ik bedoel gewoon aan de longeerlijn wat oefeningen doen en vertrouwen met elkaar opbouwen, als hij naar je toe wil komen om bijvoorbeeld te trappen en te happen jaag je hem gewoon weg met de longeerlijn.
Dan kan je bijrijder hem gewoon blijven berijden en als je echt vertrouwen er weer in heb ga je er gewoon een keer op proberen te rijden, ookal is het maar een rondje stappen als je er daarna af wilt is dat goed, ga je er gewoon van af. En zo steeds verder, je kunt ook vragen hem aan longeerlijn te houden als jij hem rijd?
Ik hoop dat je er iets aan hebt :o

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 21:10

Aan de grond ben ik al de baas. We zijn 2 handen op 1 buik. Ze doet nooit happen en bijten hoor. En ook op de grond trapt ze verder helemaal niet. Als uk der los laat in de bak loopt ze overal achter me aan. Dus dat zit helemaal goed.

deeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 21:48

Ik sluit me helemaal bij carmy aan, doe steeds stapje voor stapje dan komt het vast wel goed.
Daarbij ken ik ook een aantal olympische gouden medaille winnaars die bang voor hun paard waren dus dat is geen schande en zij zijn uiteindelijk ook verder gekomen.Dus heb vertrouwen het kost wat tijd maar het komt goed.

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 06:59

TS ik weet helemaal wat je bedoeld, uit eigen ervaring ;-), ben ook geen angstige ruiter maar durfde op een gegeven moment ook niet meer op mijn eigen paard. Heel verhaal, maar ben ook op een gegeven moment eerst gaan longeren, daarna erop, mijn man ernaast, volgende keer mocht mijn man iets verder weg, daarna in het midden blijven staan en ga zo maar door, dit is nu 2 jaar geleden, mijn paard probeerd het soms nog wel, maar ik ben niet bang meer, rij hem erdoorheen en dan geeft hij op. Het heeft tijd nodig, soms veel tijd, dat moet je er voor over hebben. Succes iniedergeval.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 07:04

Misschien krijg je meer lef als je eerst een tijdje aan de longeerlijn erop gaat en dat je instructrice haar dan vasthoud. Eerst kleine rondjes stappen, dan steeds iets groter en als dat goed gaat ook in een drafje.
Succes, ik heb het zelf ook een keer meegemaakt, het is niet makkelijk om van je angst af te komen, maar het kan wel!

Beaminde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 07:08

alsjeblieft kijk haar na, voordat je erop stapt! een fout die veel mensen maken, tuurlijk
het kan zijn dat het paard tegendraats is maar wil je dan niet zeker weten dat er niks met haar
rug/zadel aan de hand is? als je dat zeker weet kun je natuurlijk ook wat harder zijn, het
zou zielig zijn als dat paard gewoon iets had aan zijn rug...

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 07:17

Nono, als je hebt gelezen, zie je ook dat ik al heb gezegd dat ze het bij de bijrijdster niet doet, en verder is er niks aan de hand of symptomen ervan. Da is poos terug ook geweest. Plus daarbij is het niet mijn paard dus ik kán daar niet veel over zeggen jammer genoeg.

pieps

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 07:20

Ik heb soortgelijke ervaring gehad, en als verkopen geen optie is moet je doorpakken.
Goede hulp: http://www.stalmireille.nl
Ze is een hele goede instructrice en heeft al heel veel mensen weer in het zadel geholpen. Het is uiteraard niet gratis maar gaat je helpen. En neem je bijrijder mee, jullie moeten het op dezelfde wijze aanpakken.
Succes en doe niks overhaast en vooral niet zonder goede hulp.

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 07:26

Bedankt voor de tip. Haar heb ik wel eens gezien op internet ja..
Maae ga t eerst maar is met mn eigen instructrice proberen. Die heeft haar ook ingereden. Als het dan nog niet wil, wie weet.

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 10:26

ik ben er nu, in paardrijkleding en wel.

ik ga eerst ff lekker rustig poetsen, dan longeren met zadel en hoofdstel..
als ze lekker chill en rustig is zal ik is ff een rondje gaan stappen!! :D

heb der wel zin in, want ben benieuwd hoe het gaat.

doe ook voor de zekerheid een bodyprotector om denk ik,,, wie weet :P veiligheid voorop