Hoi

Tot en met eind september ga ik mijn vader 1 x per week les geven op mijn pony, aangezien hij tijdelijk niet bij de manege kan lessen.
Ik zal eerst wat informatie over mijn vader en mijn pony geven.
Mijn vader is 52 jaar en rijd sinds 2 jaar paard, ik zelf vind hem een goede ruiter, soms iets te goed omdat hij ALTIJD de schuld bij hemzelf legt en daardoor niet 'streng' kan zijn.
Mijn vader drijft 100 x voordat hij reactie krijgt ipv dat hij na 1 keer drijven een tikje geeft.
Hier loop ik ook tegen aan, maar hier vertel ik later over.
Zijn handen houd hij redelijk netjes, alleen zodra hij zijn evenwicht verliest gaan ze de lucht in, ook houd hij zijn armen erg gespannen en zijn schouders zitten 'scheef', zijn rechter schouder staat iets meer naar voren.
Zijn benen houd hij keurig netjes stil, alleen hij verliest erg vaak zijn beugels doordat hij met zijn boven benen knijpt.
Mijn pony, een 8 jarige draver merrie.
Ze is erg gevoelig en neemt graag een loopje met je als je niet 'streng' genoeg bent. Ook denkt ze erg graag met je mee wat het rijden soms lastig maakt.
Als ze je niet begrijpt of iets snapt dan gaat ze een 'dresuur' galopje doen, heel rustig en beheerst zit ook heerlijk, maar daarna is het of stappen of dat galopje.
Prima op zit te rijden.
Ze vind het erg moeilijk met mijn vader op haar rug, doordat hij onbewust hulpen door geeft, maar plezier heeft ze wel!
Mijn vader gaat stiekum in galop even met haar racen in de bak wat ik zelf niet doe maar ze wel altijd graag wilt.
De combinatie ;
Opzich gaat het prima samen, mijn vader heeft haar eindelijk onder controle, eerst was het altijd een en al ge race.
Zodra mijn vader opstapt begin ik met dat hij streng moet zijn, hij bepaalt de gang en hoe hard. Zodra hij dat niet doet word het dus een race partij.
In draf loopt ze wel altijd hard, maar dit komt omdat mijn vader het gevoel nog niet heeft over hoe hard ze nou werkelijk gaat.
Ik laat hem veel figuren rijden, hierdoor moet mijn pony wel rustiger gaan draven omdat anders het figuur niet uitkomt. Denk aan dubbele gebroken lijn, gebrokenlijn met volte 10 meter er tussen.
Mijn vader zegt dat hij wel voelt dat ze hard gaat, maar te laat is om het te corrigeren.
Dus kort samen gevat zou ik graag wat tips willen over ;
- Hoe kan ik hem meer 'gevoel' geven
- Zijn handen, hoe laat ik die laag? ( Heb al geprobeert met touw om pony haar hals, hierdoor kan hij op een of andere manier niet meer remmen en word het gerace? )
- Zijn benen, ik let er goed op en zeg hem vaak dat zijn hakken laag moeten zodat hij meer steun heeft aan de beugels, alleen het knijpen hoe leer ik hem dat af?
- Zijn schouders, welke oefeningen kan ik hem laten doen zodat ze recht gaan staan?
- En gewoon leuke oefeningen die een 'beginner' leuk vind. Ik laat hem vaak achterwaards gaan, afentoe schouder binnen waards, wijken dit om gevoel te geven hoe gevoelig ze is.
Naar mijn idee leert hij op de manege niet veel, als ik met hem mee ga zie ik zoveel dingen die hij fout doet, maar zodra hij op mijn pony zit gaat dat ineens goed. En word hij op de manege weinig gecorrigeerd.
Ik hoop dat het zo duidelijk is.
Alvast bedankt!
Zo te lezen komt een deel van de problemen namelijk voort uit een wankele balans.
(Is trouwens ook wel goed voor de balans
)