Merrie schud met haar hoofd.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AniiQue

Merrie schud met haar hoofd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 13:59

Ik heb geen idee of dit goed staat, maar aangezien ze het onder het rijden doet zal ik het hier neer zetten (mag verplaatst worden!)

Ik rij sinds 2/3 weken een merrie. Deze is zeer gevoelig wat rijden betreft.
Maar wat nu haar probleem vaker is, Dat als ik haar meer wil oppakken dat ze heel hard gaat slaan met haar hoofd, of gewoon beetje van links naar rechts.
Nu heeft ze het niet altijd. Eergisteren was het eigenlijk een van de eerste keren dat ze dat bij mij deed. Bij een ander meisje deed ze dat vrijwel de hele tijd (heeft ook beetje te maken met hoe stil je je handen hebt.

Maar ze is ook super gevoelig aan de oren. Eergisteren ging het hoofdstel omdoen beetje verkeerd.. Toen ging haar oor naar achteren en begon ze zo hard te slaan met haar hoofd (inclusief tegen mij) en toen het oor weer goed zat was er niks meer aan de hand.

Het gebit van het paard is in orde.

Even nog wat informatie over het paard.
Merrie, 11 jaar, Afstamming Zangersheide (vader en moeder weet ik niet)
Afbeelding
Dit is een foto van de 2e keer rijden zoiets.. ik zou graag willen weten wat de reden is dat zij soms zo slaat met haar hoofd. Vooral omdat ze het niet altijd doet.

Niceee

Re: Merrie schud met haar hoofd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 14:15

Het zou er aan kunnen liggen dat je je handen niet stil genoeg houdt met rijden, maar het zou ook kunnen dat ze misschien lichamelijk ergens last van heeft of dat ze het allemaal geestelijk nog niet kan verwerken (bijv. omdat ze een tijd lang niet gereden is of de oefeningen moeilijk vindt?). Wel een vervelend probleem. Hopelijk vind je snel de oorzaak en oplossing.

AniiQue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 14:21

Aan mijn handen kan het niet liggen, Die zijn gelukkig heel stil (meisje wat er ook eens 1x per week op doet rijden die gaat alle kanten uit. := )

Ze is inderdaad een hele tijd niet gereden. Maar het enigste werk wat ik nu met haar doe is B dressuur zoiets. Gewoon loswerken door middel van figuren rijden.

RenWaBl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 14:25

Mijn merrie begon een hele tijd geleden ook erg te staken met rijden en ook met haar hoofd te schudden. Zij was ook al erg gevoelig aan haar hoofd en dan vooral bij haar oren. ;)

Nou heb ik er uiteindelijk een DA bijgehaald en die vertelde mij dat ze zeer wss een middenoorontsteking heeft. :) Dit is zijn site: simicur.com

Het zou dus zomaar kunnen dat ze iets heeft aan haar hoofd / oor. :)

stephanie404

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 15:42

Ja ik zou haar ook even door de diernarts laten nakijken. Zou best iets kunnen zijn!

willie10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 18:11

Ik dacht eerst ook dat het bij mijn paard aan de oren lag maar het lag dus aan de tanden... maar de dieren arts zei dat het ook kon zijn een soort aangezichts nogwat.. iets heel moeilijks. Dat is nogal moeilijk te verhelpen! Ik zou haar gewoon door de dierenarts even goed na laten kijken!

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 18:16

Zou toch navragen door welke paardentandarts het gebit van dit paard is nagekeken en behandeld.
Er lopen namelijk heel wat zogenaamde "paardentandartsen" rond omdat dit een vrij beroep is...

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 20:45

ze zegt dat het niet aan haar gebit ligt, omdat dat is nagekeken.
Laten we er dan vanuit gaan dat dat dan zo is en goed gedaan is...

joy1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 21:04

mijn paardje schud ook mega met haar hoofd. ik heb een martingaal met 2 knopen erin en door haar neus riem gedaan en rijd daar al even mee. en het werkt wel. alleen moet je wel even geduld hebben en niet verwachten dat het na 3 keer ermee rijden over is.

deeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 21:27

Ik zou haar ook door een DA na laten kijken het hoeft natuurlijk niets te zijn maar omdat ze ook zo gevoelig is aan haar oren. Op deze manier kan je eventueel een medisch probleem verhelpen of uitsluiten.
succes

AniiQue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 22:15

@joyce1991 Calina is een gevoelig paardje dat af en toe ook de ruimte moet hebben
Ze doet het niet altijd, meestal in het begin, en als je haar er door heen hebt gereden is alles ook wel enigzins goed.
Verschilt ook per dag hoe erg. Misschien idd iets in de oren

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 09:55

noahlady schreef:
ze zegt dat het niet aan haar gebit ligt, omdat dat is nagekeken.
Laten we er dan vanuit gaan dat dat dan zo is en goed gedaan is...

Mag ik daar dan wel mijn kanttekening bij plaatsen?

neelke9

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 13:41

misschien erg gevoelig hoofdje?

Harry19987

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 14:05

Ik zou de rug van het paard eens na laten kijken en het zadel. Misschien ligt het niet goed of is er iets met zijn rug mis.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 22:31

Mijn merrie heeft dat ook wel eens gedaan... zomaar vanuit het niks, 1 oor naar achteren, hoofd beetje kantelen, en slaan met haar hoofd. Snapte er ook niks van...
Totdat ik een ruimere frontriem kocht! :oo (echt waar) Die zat schijnbaar wat te krap wat haar irriteerde.
Nu doet ze dat dus niet meer.... :D Wie weet kan het voor jou ook een oplossing zijn!?

Berthaxp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 23:09

ik den kmeteen aan de rug en de tanden

maar wat hierboven staat kan inderdaad ook. paarden kunnen vrij snel geirriteerd zijn door dingen, ik heb het eens gehad dat als ik met lange teugel uitstapte dat het paard helemaal geirriteerd raakte door die teugel die tegen zn hals klapte hahaha :P

dus dit kan vanalles zijn! eens goed het tuig nakijken, en anders een de rug en de tannden