Aan de teugel: Meteen langzamer lopen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lovexbridget

Aan de teugel: Meteen langzamer lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-11 12:23

Ik heb ook al voor hulp gevraagt op andere site's maar die zeggen dat ze "ademhalingsproblemen" heeft of "geen plezier en dus moet ik stoppen" Terwijl ze duidelijk plezier heeft...

Als ik ga rijden, reageert ze soms niet op mn beenhulpen; als ik haar 3x een beenhulp heb gegeven, steeds harder en ze reageert Nog niet dan schop ik haar wel eens vooruit dat ze wakker wordt: Dit helpt egt, en ze blijft doorlopen en reageren op de kleinste hulpjes. Nou aan de teugel: het tempo gaat meteen naar beneden als ik mijn benen er niet bij heb, als ik been geef gaat ze een stukje harder en dan weer zachter, en als het moet gaat ze stappen. :z nou snap ik het niet, Zou ze dat nog moeilijk vinden, want ze is pas 6 maar een maand geleden ging het nog goed.. ja, of het moet aan het benauwde weer liggen.

Nou vind ik dit geen gezeur, maar het maakt je toch heel zorgen als die andere mensen zeggen "je kan beter stoppen, Ze heet ademhalingsproblemen, en ze heeft er geen plezier in " dat ik toch wel erg als dat gezegt wordt..

Kan ik misschien haver bijvoeren, of andere extra vitamines, enzo ?

tamary

Re: Aan de teugel: Meteen langzamer lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 12:36

Consequent zijn in je hulpen, maar ook geen hulpen geven als ze doet wat je vraagt. Bij aan de teugel moet je bedenken dat hoe meer je aan de voorkant eruit haalt hoe meer er aan de achterkant (beenhulpen) weer in moet. Wil je zachte/kleien hulpen kunnen blijven geven zal je dus ook heel zacht in je handen moeten zijn. Verder wees je echt bewust van wat je lijf doet als je aan het rijden bent, hoe meer je toch beweegt hoe meer ruis en dus hoe harder je de hulpen moet geven om daar bovenuit te komen.

Daarnaast zal je het paard ervan moeten kunnen overtuigen dat het energie verbranden aan deze oefeningen leuk is. Bij sommige paarden betekent dat heel voorspelbaar zijn en blijven herhalen en bij anderen juist veel variatie. Plus dat je echt moet voelen wat en wanneer een paard al reageerd op je hulp, zodat je de hulp kan stoppen ZODRA paard een reactie geeft die de juiste kant op gaat. Beetje als dat spelletje van warm, koud, lauw. Als jij nl al 3 pogingen van paard gemist hebt krijg je de vreemdere en extremere reacties die ook wel eens verzet genoemd worden. Wat dan komt doordat paard bij de gewenste antwoorden geen bevestiging kreeg.

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 12:52

kan je er mischien een zweepje bijnemen? dan geef je haar eerst een lichte hulp met je kuit reageert ze daar niet op geef je een zwaardere hulp en als ze daar niet op reageerd een tikje met de zweep. ik doe dit zelf ook met mijn paard als ze niet goed voor het been is zodra ze voor mijn been is gooi ik hem weg en ik heb hem ook zeker niet elke keer nodig. verder veel overgangen maken zodat ze nog beter aan je been komt en consequent zijn. succes!

Margoooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 12:53

Ik heb altijd geleerd dat een paard goed aan je been moet zijn voordat hij 'aan de teugel' gaat lopen, dus daar zou ik aan gaan werken!

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 12:54

Hier is een centraal topic voor, het eerste topic op dit subfora, dus even verder kijken dan je neus lang is voor je een topic start is wel aan te raden. Het topic is ook nog eens super snel te vinden met de zoekoptie van bokt.

[RT-P] [centraal] Problemen met aan de teugel...

Als er een centraal topic is over een onderwerp is het nooit de bedoeling een afzonderlijk topic te starten. Dat staat duidelijk in de boktregels.

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 15:18

bij mij hielp heel erg niet eerst 3 keer dezelfde beenhulp geven.. maar 1x = niet reageren is tikje met het zweepje achter m'n been.. sinds ik dit doe is ze veel alerter geworden.. zo ben je ook consequent in wat je doet..

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 18:20

Je wil wel een hoop dingen tegelijk zeg. Ga nou eerst een werken aan tempo controlen en als je dat beheerst kun je verder gaan met aan de teugel rijden. Hiervoor moet de basis goed zijn en als ik jou verhaal zo lees is de basis goed niet zo als het zou moeten zijn. Heb je les?

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 18:27

Als je paard terug valt als hij op het oog aan de teugel loopt, loopt hij waarschijnlijk niet echt nageeflijk, maar heb je alleen de hals afgebogen. Je hoort een paard namelijk van achteren naar voren te rijden. Dus eerst voorwaarts, dan los in het lijf en dan volgt het hoofd bijna vanzelf. Als je paard terug valt, heb je het voorwaartse niet en kan je paard dus niet goed aan de teugel lopen.

Mijn tip zou dan ook zijn om je eerst alleen op je voorwaarts rijden te richten. Zorgen dat hij reageert als je 1x kuit geeft. Terwijl je dat oefent hoeft het hoofd dus niet rond te zijn. Wel dat je contact hebt, maar meer hoeft eigenlijk niet. Dan dus consequent oefenen. Steeds eerst kuit... niet? iets flinker kuit... niet? kuit en tegelijkertijd een tik achter je kuit. ALs dit na een tijdje beter gaat, wordt het kuit... niet? kuit en tik tegelijk. Als je dit een tijdje heel consequent volhoudt, snapt het het vanzelf. (en dat is dus niet in een paar dagen, dat duurt wel even.

Ook als je paard eenmaal weet wat de bedoeling is, moet je wel op blijven letten dat hij het wel iedere keer blijft doen, anders meteen weer gaan oefenen.

Let er ook op dat als je paard eenmaal loopt, je niet onnodig kuit blijft geven. DUs dan je benen goed stil houden. Anders weet je paard niet meer wat je bedoeld en reageert hij ook niet meer.

Als dit eenmaal goed gaat, ga je extra op je stelling en buiging letten, terwijl je goed voorwaarts blijft en als dat goed gaat, gaat je paard nageven en ga je uiteindelijk aan de teugel rijden.

Hoop dat je hier iets aan hebt. Veel succes!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 18:49