Hoog opgooien in draf & gallop af te leren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Xyris

Hoog opgooien in draf & gallop af te leren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-11 14:18

Hallo,

ik ga morgen voor het eerst een paardje rijden die er om bekend staat hoog op te gooien in draf en gallop, op een dusdanige manier dat het erg moeilijk is dit paard uit te zitten. Daarnaast is ze hengstig en een echte merrie merrie, dus al met al geen makkelijke.
Nou begreep ik van de eigenaresse dat het hoog opgooien iets is wat af te leren is, of het vlakkere rijden te trainen is, maar nou vraag ik mij af....

Ik dacht dat dit soort dingen altijd ras- en paardgebonden was. Ze is een KWPN-ner die in de dressuur gereden heeft voorheen, maar sinds kort bij de nieuwe eigenaresse staat. Nou weet ik wel dat sommige paarden dusdanige heethoofden zijn of zo ongecontroleerd zijn dat ze hoog opgooien en, door laag te rijden, of aan de teugel, vlakker gaan lopen, meer voorwaarts als opwaarts, maar geldt dit ook voor paarden die, zover men weet, altijd al zo lopen?

Het is niet duidelijk of het een rijtechnisch probleem is of gewoon de gang van het paard, dus dat laat ik even in het midden. Ze is een heethoofd, maar ze heeft ook altijd al zo gereden. Ik weet niet hoe goed de vorige eigenaresse was rijtechnisch gezien, maar het paard heeft heel wat aangeleerde kuren.

Dus, wat is jullie ervaring? Is een paard vlakker te trainen, en zo ja, hoe?

Thanks alot!

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 14:23

Alles kan, de vraag is alleen of je het moet willen....Je kan in plaats van aan het paard, misschien ook aan je eigen houding en balans werken zodat jij het leert uit te zitten, lijkt mij een betere optie.

Over hoog opgooien: een paard wat dat doorlopend doet, doet dit doorgaans niet uit spanning. Het vlakker maken van de gangen is, zeker voor een dressuurpaard, eigenlijk het verslechteren van de gangen. Immers een paard dat los door het lijf sjouwt en van achteruit beweegt zal zijn benen hoger optillen dan een paard dat zich vasthoud en vlak blijft...Kortom wat mij betreft is hoog opgooien helemaal zo slecht nog niet.

Edit: En hoog opgooien in galop betekent dus gewoon dat het paard veel sprong heeft, ook hier zou ik alleen maar blij mee zijn...
Laatst bijgewerkt door 0000 op 20-08-11 14:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 14:23

Er is mij wel eens verteld dat er aan de draf niet zoveel te veranderen is, maar dat er aan de galop en de stap het meest gesleuteld kan worden. Daarom heb ik ook voor een paard gekozen die totaal niet opgooid in de draf omdat ik rugklachten heb.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 14:25

Danique_G schreef:
Er is mij wel eens verteld dat er aan de draf niet zoveel te veranderen is, maar dat er aan de galop en de stap het meest gesleuteld kan worden. Daarom heb ik ook voor een paard gekozen die totaal niet opgooid in de draf omdat ik rugklachten heb.

Aan de draf kan je juist heel veel sleutelen....Maar in positieve zin, meer afdruk, meer ruimte. Vlakker maken kan je imo alleen door de rug vast te laten houden en dat lijkt me nou niet echt de bedoeling...jij hebt dus een heel goede en eerlijke keuze gemaakt vind ik Danique!

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-11 14:31

Ah thanks Esther, ben niet zo van het dressuur, ik heb me hier dus nooit in verdiept. Ik heb vroeger wel paarden gereden die hoog opgooien, ben hier toen geloof ik ook wel gewend aan geraakt, maar toch, als je van iedereen hoort dat een paard 'zo hoog opgooit' ga je je toch afvragen of je je wel aan kan passen en of er niet iets is met het paard. Vraag dat dan ook eerst liever als dat ik ergens aan ga lopen sleutelen waar ik niet aan moet beginnen :) maar thanks.

En danique, ik kreeg ook de theorie te horen dat inderdaad in gallop je dan regelmatig een heuveltje moet nemen zodat het paard wat meer voorwaarts moet om de heuvel op te komen en op die manier de wat vlakkere gallop te stimuleren is. Maar over de draf heb ik inderdaad niks gehoord. Maarja, ik rijd doorgaans toch licht (buitenritten) dus dat maakt niet zo uit Maar vroeg het me zo af!.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 14:36

_Esther_87_ schreef:
Danique_G schreef:

Aan de draf kan je juist heel veel sleutelen....Maar in positieve zin, meer afdruk, meer ruimte. Vlakker maken kan je imo alleen door de rug vast te laten houden en dat lijkt me nou niet echt de bedoeling...jij hebt dus een heel goede en eerlijke keuze gemaakt vind ik Danique!

Hmm oke niet aangedacht, ook al is het eigenlijk best logisch. Maar aan de manier van lopen (zoals opgooien) kan niet extreem veel worden veranderd. Of stel, dat een paard vlakke gangen heeft dan is het uiteindelijk de bedoeling dat het paard 'op gaat gooien' (even kort door de bocht gezegd)
Dankuwel, ik ben ook heel blij met mijn uiteindelijke keuze!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 14:37

Tuurlijk kun je gangen beïnvloeden. Mijn paarden 'joggen' bijvoorbeeld, ondanks dat het geen quarterhorses zijn. Is echter wel zaak om dat met enige vorm van verstand te doen, zodat je niet het paard 'vast' rijdt en dus zijn lijf én natuurlijke gngen vernielt.
Een goede westerninstructeur zou je mogelijk kunnen helpen bij het aanleren van nieuwe gangen zoals jog en lope. Mits je daar zelf als ruiter ook voldoende kwaliteit voor hebt.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 14:38

Wat trouwens wel helpt TS, is zorgen dat je paard echt goed over de rug is en fijn nageeflijk blijft. Ieder paard zit lekkerder als het zijn lijf loslaat, en een paard wat voor jou al minder prettig zit zal dit nog veel erger hebben als ze wat vasthouden. Daarnaast heb je meestal minder beweging in een lange, lage lijn dan in oprichting. Dan wordt het paard korter, de rug boller en komen de bewegingen dus meer omhoog. Dus daar kan je wel op letten misschien, alle beetjes helpen...en zelf blijven ontspannen scheelt ook altijd.

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 14:42

hallo. Een paard wat moeilijk te zitten is en veel schwung heeft is niet altijd goed te zitten. Ook niet voor een gevorderde ruiter. Wanneer zo'n paard heerlijk ontspannen is na een goede training wordt het zitten vaak beter. Het eruit rijden is niet de bedoeling! De bedoeling is de gangen van een paard te behouden en ook zijn elasticiteit. Wanneer zo'n paard een beetje verkeerd gereden is dan is wordt het zitten ook steeds moeilijker (totdat ie de spieren echt vastzet).

Suc6.

Kyaral

Re: Hoog opgooien in draf & gallop af te leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 12:07

Bij de tuigers van ons zit er verschil in het opgooien tijdens het rijden, als mijn moeder ze dressuurmatig onder het zadel rijd, los en laag naar beneden lopen ze redelijk vlak. Gaat ze ze hoger instellen met het front er echt op dan komen ze met de knieen bijna tegen hun neus aan.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-11 14:12

Hmm ja, ik hoorde inderdaad ook zoiets, hoog rijden is voor actie en laag rijden is voor souplesse (het niet-dressuurmatig trainen) als julie begrijpen wat ik bedoel. Bedankt voor de tips!

MissDoosiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 14:26

niet tegen houden voorwaarts rijden lekker vooruit verzameld komt later wel dan wrden de gangen vlakker en lekker over de rug laten lopen ook in galop ;) zo heb ik dat opgelost

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 07:24

Mijn paard gooit ook vrij hoog op (Gelderse) maar ik zou het haar voor geen goud af willen leren!
En ik rijd nooit licht op mijn paard.

Het is in het begin wat lastiger uit te zitten, maar als je er aan gewend bent zit het zó lekker! Ooh en dan die middendraf <3

Ik kan me voorstellen dat het af te leren is, maar doe de beweging maar eens zelf na. Loop als een paard wat hoog opgooit en een paard wat vlak loopt. Wat loopt soepeler?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 07:43

Mijn vorige paard sleepte met zijn achterbenen maar gooide wel hoog op :P

Mijn nieuwe paard is overigens ook geen plank.. je moet dit ook niet willen.. naar mijn mening
zijn paarden die sjouwen paarden die ook wat hoger opgooien en hoe meer gang hoe beter
als je het mij vraagt..

En als het zo'n merrie merrie heethoofd is en je gaat haar dwingen in een klein pasje te lopen
maak je haar alleen maar boos en stakende denk ik....

wellicht dat je meer "bereikt" als je haar wat langer rijd en dan dalende (vwnw) lekker laat
sjouwen, hoe strakker de hand hoe hoger het opgooien.. (denk ik persoonlijk.. zeker op merrie-merries)

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 10:24

Als paard los en goed over de rug loopt dan helpt dat een heel eind.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 17:56

Potverdorie, het lijkt wel of mijn paard nu ook al begint op te gooien. Weet nog niet zo goed of ik blij moet zijn..

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-11 23:14

Thanks, vandaag het paardje gereden, ik begrijp het probleem, ze golft letterlijk, tis niet echt dat je rond loopt te bonken in het zadel, je wordt gewoon in de lucht gelanceerd om vervolgens met een golfbeweging weer terug te komen in het zadel, heel apart, geeft zo'n 'whieeee' gevoel alsof je met de auto een beetje te snel over een heuveltje gaat en je even gewichtloos bent, maar het voelt inderdaad niet fout (al is het paard door de vorige eigenaar wel scheef gereden, allemachtig, ze had vandeweek het paard weer eens een keer gereden, linker beugel zat 4 gaatjes langer als de rechter! :S) Maar thanks voor de tips!

En Danique, weet niet zo goed wat voor advies ik moet geven... :( Hoop dat het wel allemaal goed komt.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 07:02

Haha zo klinkt elke drafpas als een hele ervaring := Vooral goed blijven ontspannen en los zijn in je bekken. :=

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-11 09:59

Hihi, de draf is juist heel erg goed uit te zitten, ook doorzitten, tis de gallop XD