Plaatsing van de handen (dressuur)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cavaletto

Plaatsing van de handen (dressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-11 11:03

Laatst was ik op bezoek bij een (grote)pensionstal waar een vriendin haar paard heeft staan. Heerlijk dagje tutten en kijken naar andere ruiters aan het werk. Hier viel mij iets op; bijna alle ruiters hielden hun handen bij het rijden heel laag en daardoor ook ver uit elkaar.
Nu heb ik altijd geleerd dat je handen ongeveer 10 cm boven de schoft horen en dat je daarbij je ellebogen licht gebogen tegen het lichaam houdt zodat je een lijn kan trekken van het bit, via de teugels, handen en armen tot aan de elleboog.
Natuurlijk varieert dat een beetje afhankelijk van de bouw van de ruiter en het paard maar wat ik hier zag was wel erg anders dan dat ik het geleerd heb.
Ik zag namelijk (en heb dat vaker gezien) dat de meeste ruiters hun handen ergens net boven de schouder van het paard houden. Met het gevolg dat er gereden werd met ver uiteenstaande handen en de teugels dus in een naar beneden lopende lijn van elleboog naar bit.
Veel ruiters kijken daar bij ook nog eens (met een schuin hoofd) naar de hals van hun paard. Ik heb geen instructeur gehoord die dit corrigeerde. Iedereen was gefocust op het "naar beneden rijden" . Ik denk dat het niet goed is om zo laag en met je handen ver uiteen te rijden. Het is iet goed voor de houding van de ruiter en het contact met de mond loopt zo volgens mij ook niet bepaald soepel.
Wat vinden jullie daarvan en hoe plaats jij je handen?

nb
Ik heb geen verstand van Western rijden; maar hebben Western ruiters niet ook hun hand(en) iets boven de schoft?

xSimonee

Re: Plaatsing van de handen (dressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 12:38

Dat heet; In de krul trekken. Dat gebeurd helaas nog maar al te vaak, ik heb mijn handen ook ong een vuist boven de schoft, natuurlijk gaat het niet altijd perfect en ik rij ook niet perfect, maar ik heb mijn handen ook niet zo laag dat ze zo ongeveer op de knieen van het paard hangen. 9 vd 10 keer is het ook gewoon puur onwetendheid bij de ruiters, en een instructeur die best wel weet dat het niet hoort, maar het gewoon stimuleren. Zonde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 12:41

Het hoeft helemaal niet meteen in de krul trekken te zijn...
Ik houd mijn handen ook lager als ik mijn paard wat lager/ronder in wil stellen dan 'normaal'. Als ik de hals langer wil en ik houd mijn hand stug op de normale plaats, gaat het paard zich enkel en alleen maar opkrullen en dan ben je nog verder van huis.

Kim1507

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 20:58

Ik weet ook niet beter dan dat je je handen gedragen moet houden. Zo rij ik me paard en krijg een constante aanleuning hierdoor. Ben het met Bizzybijtje eens dat wanneer ik mijn paard ronder wil instellen, ik me handen automatisch lager breng wat niet wil zeggen, vast zet!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 21:17

xSimonee schreef:
Dat heet; In de krul trekken. Dat gebeurd helaas nog maar al te vaak, ik heb mijn handen ook ong een vuist boven de schoft, natuurlijk gaat het niet altijd perfect en ik rij ook niet perfect, maar ik heb mijn handen ook niet zo laag dat ze zo ongeveer op de knieen van het paard hangen. 9 vd 10 keer is het ook gewoon puur onwetendheid bij de ruiters, en een instructeur die best wel weet dat het niet hoort, maar het gewoon stimuleren. Zonde.

Hoe kan je hier nou uit opmaken dat dat in de krul trekken is?! Dat hoeft echt niet zo te zijn, integendeel;

Ik heb heel vaak mijn handen laag en wijd. Dat doe ik om te 'elastieken'. Paard laag en rond rijden, of laag en het neusje eruit, helemaal doorbuigen tot je knieen enz. zodat ze heel los blijven in hun rug. En dat allemaal met een super zachte hand en een los contact. Toen ik op M/Z niveau trainde met mijn pony reed ik los met mijn handen heel wijd en laag, en naarmate nam ik hem meer op van voor en later waren mijn handen mooi hoog en netjes naast elkaar.

Ik zie veel liever iemand die met handen laag en wijd een paard helemaal lekker los heeft in hals, kaak en rug, dan zo een ik-wil-alles-goed-doen-via-het-'boekje'-mens die niet eens normaal hun paard nageeflijk kunnen rijden en hun paard naar de osteopaat moeten brengen omdat ze hem zelf de vernielig in rijden :Y)

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 07:16

Als een paard naar de hand toe is gereden, dan hoeven je handen niet lager, als je de wendingen netjes voorwaart gebogen, gesteld rijd dan geven ze vanzelf na, kan je ze ook je hand laten volgen als ze lager moeten als je dat wilt.
Handen laag en wijd ga je voor over zitten werk je ook sterker, zwaarder in naar de mond toe,(ook vaak trekken) gaan de paarden ook meer slingeren.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 07:37

Bizzybijtje schreef:
Het hoeft helemaal niet meteen in de krul trekken te zijn...
Ik houd mijn handen ook lager als ik mijn paard wat lager/ronder in wil stellen dan 'normaal'. Als ik de hals langer wil en ik houd mijn hand stug op de normale plaats, gaat het paard zich enkel en alleen maar opkrullen en dan ben je nog verder van huis.

Dit is ook wat ik doe en geleerd heb. Voornamelijk in het losrijden dus.

Kyaral

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 12:02

Ik leer van mijn instructrice dat wanneer we beginnen met rijden eerst de handen wat lager mogen met losrijden en naarmate hij losser en warmer is gaan we wat hoger instellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 13:35

montyjansen schreef:
Als een paard naar de hand toe is gereden, dan hoeven je handen niet lager, als je de wendingen netjes voorwaart gebogen, gesteld rijd dan geven ze vanzelf na, kan je ze ook je hand laten volgen als ze lager moeten als je dat wilt.
Handen laag en wijd ga je voor over zitten werk je ook sterker, zwaarder in naar de mond toe,(ook vaak trekken) gaan de paarden ook meer slingeren.

Sterker inwerken moet je toch echt bewust doen hoor ;)

Gineke
Woonplaats: Vlakbij de Drunense Duinen, de Efteling en mijn pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 15:56

Met je handen laag, werkt het bit in op het tandvlees. Bij een gebroken bit, schaart het bit ook naar boven het gehemelte in. Kijk maar eens naar het volgende filmpje:

De effecten van het bit deel 1

Op youtube.
Als je een hoge handhouding hebt, werk je dus meer in op de mondhoeken en niet op het tandvlees en schaart het bit naar voren en niet naar boven. Het maakt dus voor het paard behoorlijk wat uit hoe hoog je je handen houdt.

Mocht je op een stang of ander ongebroken bit rijden, dan heb je in ieder geval dat probleem met het scharen niet. Een dubbel gebroken bit schaart al vaak niet zo hoog. Blijft nog wel het probleem van het inwerken van het bit op een veel pijnlijker plek in de mond met lage handhouding.

Daarnaast zal een nageefelijk paard de hand volgen. Daarmee wordt niet bedoeld: als je je handen naar beneden doet, doet hij zn hoofd naar beneden. Maar: als je hem een wat langere teugel geeft, blijft hij contact houden met jouw hand en zal hij dus langer en lager gaan lopen. Daarvoor hoef je mmniet eerst met je handen op zijn schouders te rijden en m naar beneden te trekken. Want al houdt je dezelfde druk op je teugels, de plaatsing vh bit is dus anders.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 16:04

Een paard hoort zijn hals zelf te dragen als gevolg van het onderbrengen van de achterhand
Zodra je je handen laag ,uit elkaar, en vastzet kan hier geen sprake van zijn en krijg je al snel een valse knik..
Het nadeel van je handen te laag is ook dat je zelf te veel voorover kan vallen
en je zo het paard uitnodigd om op de voorhand te lopen..
een paard loopt eerder op de voorhand zodra je gewicht voor de schoft komt..

De ideale aanleuning is een zachte rustige meeverende hand,boven de schoft ellebogen gebogen, polsen iets naar binnen geknikt (zodat je geen kracht kan zetten)
Je binnenteugel is los (je stuurt je paard altijd op de buitenteugel)
Daardoor kun je ontspannen (rechtop) blijven zitten
Zodra je "kracht" moet gaan gebruiken gaat dit ten koste van een fijne aanleuning en je houding
voorbeeld foto in profiel

Gineke
Woonplaats: Vlakbij de Drunense Duinen, de Efteling en mijn pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 16:48

Helemaal eens met unamie! Ik moet wel toegeven, het doen is nog iets anders dan t weten. Ik ben altijd recreatief bosruiter geweest maar nu ik een paard doorrijd, ben ik me er echt in gaan verdiepen en het is mega interessant, maar niet heel gemakkelijk! Maar het zit zo goed in elkaar, geen speld tussen te krijgen. (en ik probeer t toch regelmatig! Ik liet t bovengenoemde filmpje aan lesgeefster zien en zei: misschien toch maar zonder bit? Zij zei: handhouding - en het hele verhaal er omheen. Heel duidelijk en logisch, geen speld tussen te krijgen :D )

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 16:57

Geryon schreef:
xSimonee schreef:

Hoe kan je hier nou uit opmaken dat dat in de krul trekken is?! Dat hoeft echt niet zo te zijn, integendeel;

Ik heb heel vaak mijn handen laag en wijd. Dat doe ik om te 'elastieken'. Paard laag en rond rijden, of laag en het neusje eruit, helemaal doorbuigen tot je knieen enz. zodat ze heel los blijven in hun rug. En dat allemaal met een super zachte hand en een los contact. Toen ik op M/Z niveau trainde met mijn pony reed ik los met mijn handen heel wijd en laag, en naarmate nam ik hem meer op van voor en later waren mijn handen mooi hoog en netjes naast elkaar.

Ik zie veel liever iemand die met handen laag en wijd een paard helemaal lekker los heeft in hals, kaak en rug, dan zo een ik-wil-alles-goed-doen-via-het-'boekje'-mens die niet eens normaal hun paard nageeflijk kunnen rijden en hun paard naar de osteopaat moeten brengen omdat ze hem zelf de vernielig in rijden :Y)

Waarom voer je iets uit terwijl je dus duidelijk niet weet wat voor uitwerking het heeft?
Schijnlos ja, wanneer een paard daadwerkelijk los is volgt het de teugels als je die langer laat.
Doet je paard dat niet dan is inderdaad de eige optie je handen laag en breed zetten zodat je hard inwerkt op de lagen van het paard en dat het paard geen andere uitweg ziet dan om lager te gaan en de druk te vermijden. Maar dat heeft niks met nageeflijkheid of ontspanning te maken: alles met dwang.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 22:20

Geryon schreef:

"Elastieken" doe je niet door je handen laag te zetten :n
maar door rechtrichten en sturen op de buitenteugel
Zodra je op je binnenteugel gaat sturen zal je paard alleen in de hals buigen en niet in zijn lijf..
Dan loopt je paard over de schouder weg en trek je je paard (onbedoeld) scheef
Zodra je je handen (laag) moet gebruiken om je paard nageeflijk te krijgen is er geen sprake meer van nageven :n
Integendeel (!) je valt nl met je gewicht voorover en nodigt je paard uit op de voorhand te lopen,
en daardoor maak je het je paard juist moeilijker om de achterhand onder te brengen en dus ook om correct na te laten geven
Dus zul je meer "kracht" moeten zetten om aanleuning te verkrijgen voor zover je dan nog van aanleuning kan spreken....

In de vernieling rijden (zoals je het zelf noemt) doe je juist door te laag/veel in de werken met je handen...
Een osteopaat heeft daar niets mee te maken :+

@Gineke
Ik ben me er ook helemaal in't verdiepen
Op je buitenteugel sturen is idd zooo moeilijk zeker als je het al jaren "fout" gedaan hebt
Ik laat me dus ook nog regelmatig verleiden _-:(

maar het gelukkig gaat het steeds beter :P

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 23:42

Air schreef:
Waarom voer je iets uit terwijl je dus duidelijk niet weet wat voor uitwerking het heeft?
Schijnlos ja, wanneer een paard daadwerkelijk los is volgt het de teugels als je die langer laat.
Doet je paard dat niet dan is inderdaad de eige optie je handen laag en breed zetten zodat je hard inwerkt op de lagen van het paard en dat het paard geen andere uitweg ziet dan om lager te gaan en de druk te vermijden. Maar dat heeft niks met nageeflijkheid of ontspanning te maken: alles met dwang.

Wie zegt dat hij mijn hand niet opvolgt als ik de teugels langer laat? Je kan een paard trouwens ook niet dwingen met een los contact ;) Je hoeft je handen niet vast te zetten als je ze laag doet. Ik weet toch echt wel wat ik doe, geloof me. Mijn pony was fijn nageeflijk en ontspannen en vanuit daar kon ik hem alles laten doen. Als je me niet geloofd maar even erbij halen dat Alex van Silfhout zelf tegen mij heeft gezegt dat mijn pony zo een fijn goed gereden beestje was.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 23:48

unamie schreef:
"Elastieken" doe je niet door je handen laag te zetten :n
maar door rechtrichten en sturen op de buitenteugel
Zodra je op je binnenteugel gaat sturen zal je paard alleen in de hals buigen en niet in zijn lijf..
Dan loopt je paard over de schouder weg en trek je je paard (onbedoeld) scheef
Zodra je je handen (laag) moet gebruiken om je paard nageeflijk te krijgen is er geen sprake meer van nageven :n
Integendeel (!) je valt nl met je gewicht voorover en nodigt je paard uit op de voorhand te lopen,
en daardoor maak je het je paard juist moeilijker om de achterhand onder te brengen en dus ook om correct na te laten geven
Dus zul je meer "kracht" moeten zetten om aanleuning te verkrijgen voor zover je dan nog van aanleuning kan spreken....

In de vernieling rijden (zoals je het zelf noemt) doe je juist door te laag/veel in de werken met je handen...
Een osteopaat heeft daar niets mee te maken :+

@Gineke
Ik ben me er ook helemaal in't verdiepen
Op je buitenteugel sturen is idd zooo moeilijk zeker als je het al jaren "fout" gedaan hebt
Ik laat me dus ook nog regelmatig verleiden _-:(

maar het gelukkig gaat het steeds beter :P

Zie mijn vorige reactie ;) Mijn pony was al prima nageeflijk en fijn actief van achter voordat ik begon met het alastieken. Sprake van op de voorhand vallen, sterker moeten inwerken enz. is hier helemaal nooit van toepassing geweest.

En nogmaals, ik heb mijn handen niet laag nodig om 'na te laten geven', dan is er inderdaad geen sprake van nageeflijkheid. Alleen rechtrichten en sturen op de buitenteugel (wat in mijn ogen altijd al moet :+) is in mijn ogen geen elastieken. Voor mij is dat eerder buigen in de hals, in het hele lichaam, zo ver als dat mogelijk is, wat bij heel veel paarden niet kan. Mijn pony kon ik zonder dwang rijden met zijn neus op mijn knieen, zonder zijn hoofd te kantelen en allemaal dat soort dingen. Zo fijn los was hij! En dat met een heel los contact, helemaal geen dwang, amper inwerking. Iedereen die hem reed vond hem heerlijk los door zijn hele lijf en vond hem zo makkelijk lopen. Ga mij nou niet zeggen dat ik het verkeerd doe dan :+ En ik ben daar ook zeker van, geen discussie over mogelijk. :)

Active

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 23:58

Geryon schreef:
[

Zie mijn vorige reactie ;) Mijn pony was al prima nageeflijk en fijn actief van achter voordat ik begon met het alastieken. Sprake van op de voorhand vallen, sterker moeten inwerken enz. is hier helemaal nooit van toepassing geweest.

En nogmaals, ik heb mijn handen niet laag nodig om 'na te laten geven', dan is er inderdaad geen sprake van nageeflijkheid. Alleen rechtrichten en sturen op de buitenteugel (wat in mijn ogen altijd al moet :+) is in mijn ogen geen elastieken. Voor mij is dat eerder buigen in de hals, in het hele lichaam, zo ver als dat mogelijk is, wat bij heel veel paarden niet kan. Mijn pony kon ik zonder dwang rijden met zijn neus op mijn knieen, zonder zijn hoofd te kantelen en allemaal dat soort dingen. Zo fijn los was hij! En dat met een heel los contact, helemaal geen dwang, amper inwerking. Iedereen die hem reed vond hem heerlijk los door zijn hele lijf en vond hem zo makkelijk lopen. Ga mij nou niet zeggen dat ik het verkeerd doe dan :+ En ik ben daar ook zeker van, geen discussie over mogelijk. :)

Je bent 16 jaar jong! Dan zou je kunnen veronderstellen dat je nog wat dingen moet leren.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 06:50

Bizzybijtje schreef:
montyjansen schreef:

als je handen niet in 1 lijn zijn, van mond naar elleboog, dus lager zijn, zijn je handen gevoelsmatig zwaarder (minder mee bewegend), dan als ze iets hoger zijn, niet bewust sterker inwerken dus.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 07:19

ik heb mijn handen hier:

Afbeelding

Ze lijken niet echt dicht bij elkaar te zijn maar ze staan even breed als haar hals is (ze is vrij smal met
een vrij brede bovenlijn)

http://94.100.118.43/1384250001-1384300 ... _GamT.jpeg

lijn van elleboog naar bit is bij mij gewoon netjes recht. Al moet ik zeggen dat ik met uitschuiven
ook weleens mn handen wat omlaag en breder wil zetten waarbij die lijn idd gebroken is..
voorbeeld:
http://2.media.hyves-static.net/1267568 ... 68497.jpeg

Ik ben dan ook niet bezig met geen gel*l in de krul ofzo hoor.. :n de reden waarom ik dat doe? Als ik mijn handen
laat "afhangen" ofwel niet dragen maar gewoon "ontspannen" is mijn paard sneller geneigd te dalen met haar hals.
Als ik mijn handen op hoogte hou wil ze er nog weleens achter gaan kruipen op zoek naar meer lengte. Maargoed
dat is persoonsgebonden natuurlijk.
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 22-08-11 07:26, in het totaal 2 keer bewerkt

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 07:22

Geryon schreef:
[b]En nogmaals, ik heb mijn handen niet laag nodig om 'na te laten geven',dan is er inderdaad geen sprake van nageeflijkheid.

Geryon schreef:
Ik heb heel vaak mijn handen laag en wijd.Dat doe ik om te 'elastieken'. Paard laag en rond rijden, of laag en het neusje eruit, helemaal doorbuigen tot je knieen

Je spreekt jezelf behoorlijk tegen!
Als je heel vaak met je handen laag rijdt is je paard dus bijna nooit nageeflijk :P

Geryon schreef:
Ga mij nou niet zeggen dat ik het verkeerd doe dan :+ En ik ben daar ook zeker van, geen discussie over mogelijk. :)

:+

Merel_Brit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 07:35

als je een rechte lijn wilt van elleboog tot bit zul je wel met je hand moeten dalen als je je paard lager in stelt. Anders onderbreek je die lijn. Ook met een lage hand kun je ontspannen nageeflijk rijden.

De fout die veel ruiters maken is dat ze met die lage hand de schouders naar voren brengen en vast gaan zetten. Je ziet dan een krampachtig beeld met vaak volledig gestrekte armen. Daar gaat het fout.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 10:11

@ Active: Ik moet inderdaad nog hartstikke veel leren. Maar ik weet wel dat wat ik doe, niet verkeerd is, anders zal ik het niet doen en zal ik erop gewezen worden.

@ Unamie: Dat klopt niet wat je zegt. Als ik gewoon train, heb ik mijn handen hoog en naast elkaar, maar voor het elastieken doe ik ze wijd en laag. Wijd is onder andere om sneller contact te nemen (zonder vast te houden) als hij wat omhoog komt, aangezien ik dus (voor de zoveelste keer) met een erg los contact rijd op die momenten.
Ik rijd vaak laag met mijn handen omdat ik vaak elastiek, om mijn paard los te houden door zijn hele lijf. Werkt echt super goed en mijn paard is zo ontzettend zacht en makkelijk te rijden daardoor. Letterlijk op je pinken. Je kan je paard niet in laten buigen tot je knie met je handen op dezelfde plek als dat je hem opgericht rijd. Dan wordt het veel te onduidelijk.

In mijn profiel staat een galopfoto waar duidelijk te zien is dat mijn paard heel actief van achter is, mooi nageeflijk, netjes opgericht, en mijn handen netjes naast elkaar. In de draf heb ik ze wat hoger.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 10:37

Als je paard je hand niet volgt in de lijn elleboog naar bit/neus dan is je paard niet nageeflijk.
Dat je lage en wijde handen nodig hebt om je paard ''los'' te werken zegt toch al genoeg?

Wel meer mensen doen het, zo voelt hun paard voor hun lekker los aan, helemaal in de hand omdat het paard het bit niet meer aanneemt.
Maar dat heeft niks met nageeflijkheid te maken. Een paard wat de aanleuning aanneemt en uiteindelijk nageeft volgt de teugels. Daar komt geen los contact bij kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 10:45

montyjansen schreef:
Bizzybijtje schreef:

als je handen niet in 1 lijn zijn, van mond naar elleboog, dus lager zijn, zijn je handen gevoelsmatig zwaarder (minder mee bewegend), dan als ze iets hoger zijn, niet bewust sterker inwerken dus.

Als je paard correct nageeflijk is gaat hij toch echt mee met je hand en blijft het één lijn...

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 10:50

Je gaat niet eerst je hand laag zetten, dan onderbreek je die lijn en de enige reden waarom je paard dan lager gaat is om de druk te ontwijken.