Pff, ik krijg die buitenstelling er gewoon níet uit.. tips?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Pff, ik krijg die buitenstelling er gewoon níet uit.. tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 15:57

:wave:

Sinds een maand of 3 ben ik met Kim begonnen om in de bak te rijden, dressuurmatig en af en toe een sprongetje in de toekomst. :j
Nu hebben we voor ons doen al best veel vooruitgang geboekt, zoals galopperen in de bak, strekken in draf, achterwaarts, tempowisselingen en het verbeteren daarvan.
Ben harstikke trots op Kim en ook een beetje op mezelf.

Er is alleen 1 probleem; Kim heeft, met name op de linkerhand, heel vaak stelling naar buiten en dit krijg ik er gewoon niet goed uit.
Dit komt het meeste voor in draf.
Ik heb vanalles geprobeerd en ben nog steeds bezig om haar met mijn binnenbeen 'naar buiten te drukken', begrenzen met de teugels en ook zelf heel veel uitgeprobeerd, maar tot nu toe zonder resultaat.
Hier baal ik echt van, want als ik haar toch door laat draven, gaat het bit op een vervelende manier door haar mond en het ziet er gewoon niet lekker uit.
Maar als ik haar in stap laat gaan elke keer dat ze dit doet, krijgt ze door dat ze op die manier onder het werk uit kan komen en zijn we weer terug bij af.

Heeft iemand tips of oefeningen om dit probleem minder te maken?
Ze hoeft niet eens gelijk in de juiste stelling te lopen, alleen rechtuit kijken zou ik al fijn vinden en dan kunnen we het vanaf daar opbouwen.

Alvast bedankt voor het lezen! :)

Groetjes, [naam]

Amiigo

Re: Pff, ik krijg die buitenstelling er gewoon níet uit.. tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 16:05

En als je je binnenhand helemaal opzij zet? Niet vastzetten maar blijven spelen.
Dan moet ze op een gegeven moment wel inbuigen, als ze dan ingebogen is, moet je je hand ontspannen en zo door blijven oeffenen.
Als dat goed gaat in stap, kun je het kleine stukjes in draf proberen :)
Of les nemen, doe je dit al?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 16:54

Dit klinkt wel een beetje herkenbaar.. Menno heeft dit ook gehad. Was erg scheef en liep rechtsom constant met zijn hoofd naar links. Toen heb ik een aantal keer flink geoefend met voltes, steeds groter en kleiner maken op beide handen. Vervolgens op de lange zijdes stelling naar binnen vragen, begrenzen met binnenbeen. Telkens als dat maar 1 stap goed ging meteen binnenteugel weer ontspannen, en dan steeds een stapje verder. Als het in stap een lange zijde goed gaat ook in draf.

Nu loopt hij ook rechtsom gewoon recht. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 16:56

Je bedoeld de binnenhand tegen de hals aan? Of juist er vanaf?

Les komt eraan.. :j
Ik heb de menlessen afgezegd en ik ben nu een beetje aan het rondkijken.

Hannah, het probleem bij Kim is dan dat ik haar niet actief kan houden in draf.
Ik heb meerdere keren geprobeerd om haar op de volte te zetten en dan had ze inderdaad binnenstelling, maar ze verliest dan de impuls en dankzij haar toch vrij logge bouw, is dat ook bijna onmogelijk.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 16:58

Ohja.. En als je die stelling op de lange zijdes probeert? Ik denk dat dat ook al een heel verschil maakt.
Longeer je haar weleens?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 16:59

De lange zijdes zijn juist de probleem 'zones'.
Ik ga straks even kijken of ik een filmpje ervan heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 17:01

Draaien draaien draaien :)
Heel veel voltes, groot en klein, dan weer 2 grote, dan weer 3 kleinere.
Slangenvoltes met 3, 4 bogen. Volte links, volte rechts.

Een paard als deze moet soepeler in zijn lijf worden, dan volgt die stelling en buiging vanzelf. Probeer wel goed op te letten dat je zelf correct blijft rijden. Dus: buitenhand niet naar voren steken, maar bij je houden en tegen de hals aan. Binnenhand opzij. Binnenbeen op de singel, buitenbeen er achter.

Probeer stelling en buiging niet als doel op zich te zien, maar als resultaat van een paard dat soepeler wordt. Dat kan trouwens best een tijdje duren :D

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 19:00

Ik denk dat je haar beter voor je binnenbeen moet maken. Dit kan je ook doen vanaf de grond, het zogenaamde wijken voor druk. Als je haar eenmaal goed voor je binnenbeent hebt, kan je makkelijker stelling naar binnen aannemen en haar buigen om dat binnenbeen heen. Als ze dat eenmaal kan dan moet ze ook stelling aan kunnen nemen. Is dit niet zo het geval, zal ik even wat strenger zijn met je binnenhand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 19:25

Bedankt voor de reacties!

Ik ben nu bezig om wat momentjes te zoeken die weergeven wat ik bedoel, als ik die heb geupload, ga ik uitgebreid antwoorden. :j

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 21:17

Werk eerst en alleen aan de impuls. Als het paard niet voor het been is niet gaan vragen aan de voorkant. Dat het er dan even uitziet alsof je op een paard rijdt dat een hoepel heeft ingeslikt, los je daarna dan wel op. :D

Let op dat je je binnenhand níét naar binnen brengt. Daarmee zet je jezelf (en daarmee het paard) vast, je paard zal zo juist in verzet komen tegen de binnenteugel. Ook geeft dat veel druk de lagen van de mond. Het is vriendelijker en effectiever om je hand iets meer naar bóven te brengen, maar zónder hem naar je toe te halen. Binnenstelling wordt niet gevraagd met de binnenteugel, maar met het binnenbeen, naar de buitenhand toe.

Let ook op dat je niet teveel focust hierop, of op de hoofd/halshouding in het algemeen. Zoals ik al zei, eerst de impuls. Als het bit door de mond komt, vraag je véél te veel. Kim heeft het het qua bouw en massa fysiek gewoon ontzettend veel moeilijker om soepel en goed gebogen onder het zadel te lopen. Daar is ze niet voor "ontworpen". Geef haar dus ook steeds het voordeel van die twijfel, ze zal het echt moeilijk hebben. Blijf vooral vóórwaarts rijden, maak jezelf lang, zit zelf goed in het midden van je zadel, zonder terugwerkende hand.

Met de motor aan komt er meer balans komt en daarna komt ook die stelling wel. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 23:10

Zo, eindelijk klaar..

Nouks; Ik snap je uitleg en ben het er ook mee eens, maar ik heb dit ook al geprobeerd en als je een paard hebt dat echt heel erg naar buiten kijkt, is het bijna onmogelijk om een volte te rijden.
Je kunt bijna geen volte rijden als het hoofd constant naar buiten staat en niet naar binnen wil.

Het enige wat ik nog heb kunnen bedenken is haar omdraaien, maar ik zeg ook heel eerlijk dat ik niet weet of dat een goede aanpak is.
Dus als ik op de lange zijde draaf en Kim naar buiten gesteld is, dan die buitenstelling inruilen voor binnenstelling door van hand te veranderen.
Ik denk zelf dat dit geen oplossing is en omdat ik dat niet 100% zeker weet, wil ik hier niet mee gaan rommelen.
*** Heb het één keer geprobeerd en dat stukje zie je bij nummer 6 in het filmpje. :)

Geryon; Dat is inderdaad iets wat er niet goed in zit en waar ik in de afgelopen 3 jaar ook te weinig mee bezig ben geweest.
We gingen vaak op buitenrit en ook dan is het belangrijk om de basishulpen te beheersen en voor het buitenrijden was dat altijd voldoende.
Nu we sinds kort echt bakwerk doen, merk ik dat er toch wel veel verschil zit in de hulpen voor een buitenrit en de hulpen die je gebruikt bij dressuurmatig rijden.

Nou moet ik ook wel eerlijk zeggen dat Kim het regelmatig wel heel erg goed doet en dat het echt niet allemaal verkeerd is.
Ze doet harstikke goed haar best en gaat echt vooruit. :j
Maar toch, als ik in de bak rij met die buitenstelling en haar probeer recht te zetten en het bit steekt er een eind uit, vind ik dat erg vervelend.
Niet alleen voor Kim, maar ook voor andere mensen die staan te kijken of ook in de bak rijden.

Over de strenge binnenhand, zie nummer 3 in het filmpje.
Na die volte reed ik opnieuw een volte en die ging wel heel netjes. :j

Elanor; Een hoepel? :')

De binnenstelling vraag ik inderdaad ook met mijn binnenbeen, maar omdat Kim daar amper op reageert, heeft dat weinig effect.
Ik ben haar dit wel aan het leren, en dan met name in stap en soms in draf, en ze houdt dit dan ook wel enkele passen goed vol. :j

Bij Kim is het ook nog eens zo dat wanneer je haar echt goed aanpakt, ze zichzelf afsluit voor alles om haar heen.
Er zit bij haar een grens en als je die overschrijdt heb je een paard dat stil staat en niet meer voor of achteruit wil.
Je kunt dan aandrijven wat je wil, je zweep gebruiken, boos worden, het komt dan allemaal niet meer binnen.
Ik probeer er daarom altijd voor te zorgen dat het niet zover komt en ik speel in op haar signalen.

Klopt, ik krijg er weleens commentaar op, maar de hoofd/halshouding is in dit stadium nog niet belangrijk, dat komt later wel.
Met name in draf en ook in de galop probeer ik haar zoveel mogelijk vrijheid te geven.
Ik hou hierbij wel contact met het bit, maar pas als ze een beweging maakt die ik niet wil, voelt ze hem echt.
In draf en zeker ook in galop gaat het erom dat ze door gaat, en hoe hard dat gaat maakt niet uit, dat komt later wel.
En ik moet ook zeggen dat Kim ook dit echt regelmatig heel netjes doet.
We begonnen met 2/3 passen galop en zaten vandaag al op 12 of 13 en dan beloon ik haar ook heel uitbundig.
Pas als Kim echt door heeft wat ik aan haar vraag, kan ik beginnen om het wat netter te maken.

Kim heeft het inderdaad moeilijker dan luxere paarden.
Met name haar stap kost moeite, want het is gewoon moeilijker om met 1000 kilo op gang te komen.
Zodra Kim in een lekker tempo draaft of galoppeerd, kost het haar minder moeite.
Het gaat echt om het op gang komen.

Ik doe vast nog heel veel verkeerd en ik heb ook niet super veel talent, hoger dan de L zou ik ook niet komen, al had ik een dressuurpaard.
Dus ik denk dat het ook echt wel belangrijk is om iemand te vinden die ons op de juiste manier les kan geven.

Hier volgt een filmpje dat ik even snel in elkaar heb gezet, zonder muziekje. :o
Nummer 1 heb ik gebruikt om te laten zien dat ik haar niet zelf naar buiten trek aan de teugels.
Nummer 2 probeer ik haar op de hoefslag te krijgen, wat dus duidelijk veel moeite kost.
Nummer 3 spreekt voor zichzelf, hierna heb ik overigens nog een volte gereden en die ging wel heel netjes.
Nummer 4 spreekt ook voor zichzelf.
Nummer 5 is een heel kort galopje, maar ook weer met een lichte buitenstelling.
Voor nummer 6 verwijs ik naar de zin/het stukje met 3 sterretjes ervoor in het antwoord aan Nouks.

Ik wil er wel bij zeggen dat dit ook echt de ergste stukjes zijn en dat het met alle andere oefeningen echt heel erg goed gaat.
Hiervoor ben ik nu ook een filmpje in elkaar aan het zetten, van vandaag, en zodra ik die af heb, zal ik die ook plaatsen. :j

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 23:13

Wat ik bij onze trekpaarden wel is doe als het echt niet wil is even 2 tellen bijde teugels over de hals en naar binnen laten. Als ze dan netjes naar binnen kijken meteen binnenteugel ontspannen en uitgebreid belonen :) Hier is de ervaring dat ze vaak denken van: ooooow moet dat zo

Edit: aan je filmpje te zien denk ik ook dat het paard teveel ruimte krijgt om over de buitenschouder weg te lopen. Ook vind ik dat ze niet echt reageert op dat je goed aandrijft om haar weer op de volte te krijgen. Beide teugels even over de hals om het duidelijker te maken. En anders eventueel een tikje, omdat je zo aandrijft en ze maar ontzettend weinig reactie geeft.
Laatst bijgewerkt door Kim14 op 19-08-11 23:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 23:22

Ik ga mee met Kim14 :j
Het zal vast geen gemakkelijk paard zijn (dressuurmatig nog een hoop te verbeteren), maar je zult in ieder geval de buitenkant moeten gaan begrenzen!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 23:25

Lukt contrastelling(buitenstelling) op de rechterhand?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 23:32

Dat begrenzen probeer ik ook, maar tot nu toe nog niet met gewenst resultaat.

De (niet gevraagd) buitenstelling is op de rechterhand een stuk minder dan op de linkerhand.
Toch is de linkerhand voor zowel Kim als mij de makkelijkste hand, dus je zou juist denken dat ze dat op de rechterhand zou doen.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 23:53

Hoi,
Mijn paard liep eerst ook echt naar buiten, in totaal verkeerde buiging. Ze liep ook enorm door mijn benen heen (kwa sturen, voorwaarts reageert ze heel goed). Ik ben toen met haar bezig geweest met wijken in stap, om haar duidelijk te maken dat ze opzij moet voor mijn benen. Dit heeft heel goed geholpen en inmiddels geeft ze ook netjes de stelling die ik wil in draf en galop.
Bij Preza was het genoeg om een schop te geven als ze niet reageerde, maar bij Kim zou ik er evt een zweepje bijleggen achter je kuit, even om de hulp duidelijk te krijgen.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 00:03

Buitenbeen zo lang mogelijk maken en blijven dooroefenen, dit heb ik ook een tijdje gehad met mijn paard. Kwam bij voort uit teveel trainen op zijn slechte hand waardoor hij stroef werd op zijn goede kant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 00:43

Mang, Kim reageert vaak ook wel netjes op mijn beenhulpen, maar stemcommando's vindt ze nog fijner. :j
Ik heb weleens geprobeerd om haar in stap te laten wijken, maar dat is echt nog te moeilijk voor haar.
Met zweepje rij ik altijd en ik tik haar ook regelmatig bij, want anders neemt ze een loopje met me.
Maar ik ga de volgende keer nog eens proberen of ik haar zover krijg.
Bedankt! :j

Pentax; Door oefenen doen we zowiezo.. :j

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 00:57

Probeer eens een instructrice te vinden die op de manier van Adb les geeft! Heb bij ons allemaal koud bloeden, en moet zeggen werkt erg goed! Denk dat dit ook bij jou gaat werken! Kim is niet recht, en daarom gaat ze op links contrastelling want dat is gewoon makkelijker voor haar om te lopen dan recht. Of met de goede stelling!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 17:40

Daar heb ik ook al aan gedacht, maar ik kies er toch voor om op de 'gewone' manier les te hebben. :j

[naam] schreef:
Ik wil er wel bij zeggen dat dit ook echt de ergste stukjes zijn en dat het met alle andere oefeningen echt heel erg goed gaat.
Hiervoor ben ik nu ook een filmpje in elkaar aan het zetten, van vandaag, en zodra ik die af heb, zal ik die ook plaatsen. :j

Bij deze een snel in elkaar gezet filmpje van gister, van de dingen die wél goed gaan. :)
Ik wil Kimmes niet afschilderen als een paard dat niks wil of waar niks mee te beginnen valt.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 17:50

Ik vind iig dat je erg vriendelijk rijdt. :D
Verder ben ik het eens met Kim14 (toepasselijke naam hihi!) Bij elk kleine momente meteen druk weer weglaten en uitgebreid belonen en dat dan steeds verder uitbreiden.

Even offtopic, rijd je nog weleens bitloos?

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 17:54

Teugels op maat houden, want met deze lengte kun je nooit goed begrenzen. Zoals hier boven gezegd is veeeeel voltes, slangenvoltes, wendingen, 8-tjes rijden!!! Zo wordt het voor het paard makkelijker om de juiste stelling te nemen, daarbij wel streng zijn met uitzwaaien/over buitenschouder vallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 17:58

Ja, ik heb 2 weken geleden nog bitloos gereden, maar toen hadden we er beide geen zin aan en hebben we niet echt gewerkt. :)

Monica08; Ik ben zelf meer van losse teugels. :)
Als ik bijvoorbeeld een lange zijde rechtuit wil draven en Kim dat netjes doet, heb ik zo min mogelijk contact.
Pas als ze dan een andere kant op gaat, voelt ze het bit, dus dat is ook een manier van begrenzen.
Bovendien vind ik het nu vooral belangrijk dat ze door gaat, in draf en ook in galop en als ik dan mijn teugels op maat zou hebben, valt Kim eerder terug.
Dat is ook de reden dat ik in galop de teugels vaak echt los gooi.

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 18:03

Als je de teugels los geeft kan je toch nooit impuls krijgen??
Je stopt er achter energie in, bij de ''moter'' maar als je geen contact hebt heb je niets aan die energie!
Dus als jij zegt dat je wil dat ze doorgaat, zul je toch echt contact moeten houden. Dan kun je ook meteen goed begrenzen waardoor ze niet zo uitzwaait en makkelijker te sturen wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 18:05

Lees de post van Elanor maar even en mijn reactie daarop. :)
Dan hoef ik niet in herhaling te vallen.