Wijken, linksom (dus wijken voor linkerbeen)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LoveUggs

Wijken, linksom (dus wijken voor linkerbeen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 19:26

Heeii!
Ik heb een klein probleempje.
Ik heb een verzorgpaard (een hele lieve draver), die al redelijk op leeftijd is.
Hij heeft artrose dus het rijden moeten we rustig aan doen. Maar hij is vaak wat stijfjes in het begin..
We starten met veel stappen en rustig draven, en veeeeeeeel voltes en slangevoltes.
Als hij een beetje losser is gaan we een beetje wijken..
Als we rechtsom rijden dan gaat het wijken voor het rechter been echt super!
Maar als we linksom gaan... Dan word het een drama.. Hij loopt dwars door mn teugels en benen heen!
Heeft er iemand tips om hier wat mee te doen? Want ik weet dat hij heel netjes kan lopen en wijken..

xxx

xSimonee

Re: Wijken, linksom (dus wijken voor linkerbeen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 13:08

Is hij niet scheef?

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-11 13:10

Nee.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 13:10

xSimonee schreef:
Is hij niet scheef?

Uh: ja.
Volte's behoren wel correct te worden uitgevoerd. Houdt in dat het paard op beide zijdes op de volte niet op of over de schouder mag lopen, en een juiste lengtebuiging moet krijgen.

Heb je les?

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-11 13:14

Paard is niet scheef.
Voltes gaan super goed. Netjes om t binnen been heen.
Heb wel les maar niet met dit paard.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 13:15

LoveUggs schreef:
Paard is niet scheef.
Voltes gaan super goed. Netjes om t binnen been heen.
Heb wel les maar niet met dit paard.

Geloof me, je paard is scheef. Waarom zou het rechtsom anders prima gaan en linksom niet? Verklaar dat eens :)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-11 13:17

Linksom vind hij zowiezo moeilijker.
Ik wil alleen tips om ook op die hand te kunnen wijken.
:$

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 13:30

LoveUggs schreef:

DUS is hij scheef.
Rechtrichten. Alleen gaat dat niet werken met de instructie die je nu hebt, anders had je nu namelijk geen probleem.
Neem anders een kijkje op paardenrecht.org

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 13:22

LoveUggs schreef:

Dit houdt dus in dat hij scheef is. Dit hoeft echt niet medisch te zijn hoor ;) Mijn paard is ook heel erg scheef, loopt linksom ook veel moeilijker. En ook wijken voor 't linkerbeen ging heel slecht of gewoon niet.

Als ik jou was, zou ik een instructeur zoeken die jou goed kan helpen je paard recht te richten. Ik heb nu zo'n 5-6 lessen gehad, waarbij we vooral bezig zijn geweest om mijn paard recht te krijgen en ik merk toch duidelijk resultaat :j Heb ook wel zelf geoefend tussen de lessen door hoor

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 13:25

Elk paard is van nature scheef, net als elk mens, elke hond, elke vis en elke eekhoorn :+

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 13:30

Je zegt dat hij op leeftijd is en artrose heeft. Waarom dan dit paard hiermee, misschien wel, plagen?
Dit soort oefeningen moet je een jong paard leren. Bij een ouder paard is het zo wie zo al moeilijker om aan te leren, laat staan die van jou.

Merya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 10:21

Natuurlijk is elk paard van nature scheef, maar het hoeft écht niet alleen maar scheefheid te zijn. Wij zijn op de ene hand ook beter als op de andere hand.
Tijdens lessen zie ik dit erg vaak. De ene kant op gaat het prima, omdat ze het paard netjes kunnen begrenzen zonder het te hinderen. De andere kant op echter begrenzen ze te veel en werken ze het paard onbewust tegen.
Dit kan dus ook een houdingprobleem zijn en dat is helemaal niet erg en makkelijk op te lossen als je les hebt.
Je moet er goed op letten dat je op je buitenteugel blijft rijden en dat je binnenteugel helemaal niks doet. Kijk eens of je dit kan oefenen in de les met een ander paard en vraag dan of je instructeur extra streng op jouw houding wil zijn. Als jij je bewust wordt van je houding kun je ook bewuster kijken naar jezelf op dit paardje. En dan kan het probleem zomaar ineens al opgelost zijn!

En verder worden er opmerkingen gemaakt over het paard 'plagen' met dit soort oefeningen omdat het paard atrose heeft. Ik weet niet in welke mate je paardje atrose heeft natuurlijk, maar je weet waar je mee bezig bent door het goed warmstappen en losstappen van je paard. Bij artrose is beweging nog steeds de beste oplossing tenzij het paard chronische pijn krijgt. Elk ouder paard krijgt te maken met slijtage aan de gewrichten. En dat hoeft echt niet altijd een probleem te zijn. Zolang jouw paard het nog kan kun je je paard lekker blijven gymnasticeren. Van goed uitgevoerde dressuur is nog geen paard slechter geworden.
Er zijn bepaalde dingen die een ouder paard niet kan inderdaad, maar ook een oud paard kan nieuwe oefeningen aanleren, zélfs met artrose.

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 11:02

scheef zijn kun je beetje zien als rechts of links handig. je moet de andere kant sterker maken