Ik heb met mijn paard al een tijdje het probleem dat ze de neiging heeft om voor over te duiken. Ook haar achterhand gebruik kan een stuk beter. Als ik haar overdreven actief rij dan gaat het wel redelijk (nog steeds niet echt heel goed) Maar zodra ik haar iets compacter wil laten lopen, en een iets rustiger tempo wil laten lopen zakt ze helemaal terug. De achterhand geeft het op, en ze duikt echt voorover. Lichamelijke problemen zijn allemaal uitgesloten. Ik ben benieuwt wat ik hier aan zou kunnen doen.
je geeft het zelf eigenlijk al aan, dus voorlopig nog niet terugrijden/bijelkaar rijden. Alleen maar voorwaarts en tempowisselingen tot ze sterker wordt aan de achterhand. Vooral ook niet die voorkant naar beneden willen rijden, want dan trek je ze juist op de voorhand. En stoppen voordat ze te moe wordt en voldoende rust inlassen, zodat ze ook sterker kan worden.
Je paard sterker maken door veel overgangen te rijden en te schakelen in tempo. Het voorover duiken komt omdat ze eenvoudigweg nog niet sterk genoeg is om het gewicht te dragen op het achterbeen.
Movement
Geplaatst: 23-08-11 09:49
Je moet ontspanning zoeken door overgangen en ook verzamelde stap/draf en gestrekte stap/draf ook de figuren niet vergeten. Dan gaat ze vanzelf ook al wel op de achterhand rijden. Mijn paard gaat wel eens hangen en dan ga ik halt-draf oefeningen doen en dan is dat probleem meestal ook al wel weer opgelost. Gewoon veel oefenen en het bij elkaar rijden dat komt met veel geduld wel
schijnovergangen willen ook wel helpen om de achterhand sterker te maken, en inderdaad zoals de rest al zegt, veel overgangen gaan rijden en gaan schakelen. Kan zijn dat je wat meer gewicht gaat krijgen in je handen, maar daar kun je later wel weer mee bezig.
mistral830
Geplaatst: 24-08-11 18:45
Ik ken het probleem, mijn bijrijdpaard heeft dat ook. Ze had een enorm zwakke achterhand en liep enorm op de voorhand. Wat zich vooral uitte in achter en onder de loodlijn lopen en in mijn handen hangen. Ik heb daar veel mee moeten trainen om de bespiering achter goed te krijgen: - tempowisselingen - veeeeel schijnovergangen - veel normale overgangen - longeren met dubbele longe (en evt hulpstukken die gericht zijn op achterhand gebruik) enige bij effect van longeren is dat het paard veel conditie gaat opbouwen.
en nu kreeg ik laatst de tip om balkjes te laten lopen, dat schijnt ook goed te zijn voor achterhand gebruik. heb het zelf nog niet in praktijk gebracht, maar ik ga het wel proberen.
Merya
Geplaatst: 26-08-11 10:03
Ik zou eerst kijken naar wat je paard aan kan qua werken. Als je merkt dat je paard moe wordt na een half uurtje trainen, dan betekent dat dat je de komende tijd voorlopig maar een half uurtje zal moeten trainen. Je bereikt namelijk nooit het gewenste effect als je met een moe paard aan het trainen bent. Zoals hierboven al genoemd zijn overgangen een goede manier om de achterhand sterker te maken. Als je paard echt zo extreem terug komt als je haar wat wilt verzamelen dan zou ik me de eerste tijd alleen bezig houden met actief naar voren rijden. Actief naar voren betekent ook dat het paard op druk van de kuit gelijk naar de volgende gang gaat. Je moet niet eerst 6 keer hoeven schoppen voor het paard naar de volgende gang gaat. Je maakt hem dus scherp op je been, houdt hem niet tegen van voor, en rijdt zo actief gangen. Als je een gang terug wilt doe je dit op je zit. Gebruik je teugels er voorlopig niet bij. En uitgebreid belonen natuurlijk als je paardje goed haar best doet! Een andere goede oefeningen om de achterhand sterker te maken is schouderbinnenwaarts. Als deze goed uitgevoerd wordt dan zet het paard zijn achterhand goed onder en traint het zijn spieren. Balkjes lopen is ook een goede oefening, dit kan in alle gangen maar begin rustig aan. Als je meer wilt weten PB je maar!