Altijd maar een gevecht aan die voor kant ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dior_bokt

Altijd maar een gevecht aan die voor kant ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 17:11

HOi

ik heb altijd maar een gevecht aan die voorkant van wel of niet aan de teugel
met mijn paard en soms ben ik het heel erg zat aan het worden moet dan egt even tot 10 tellen
mijn paard kan prima nageven maar het paard weet gewoon dat hij mij daar mee heeft
en komt hier mee onder het werk uit :(

Mijn paard wil niet nageeflijk lopen , ik vind het zelf ook wel wat moelijk.
maar ik rij hem nu met een hulpteugel omdat ik geen zin heb
dat hij onderhals krijgt ;)
dus mijn vraag is hoe los je dit het beste op, mijn andere paard krijg ik wel makkelijker nageefelijk
Mijn paard is de laatste tijd ook erg lui ,dus dat zit ook al niet mee :+

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 17:20

De meeste paarden verzinnen verzet niet omdat ze onder het werk uit willen komen, maar hebben een ongemak of gewoon pijn op dat moment. Het is verstandig dit uit te sluiten en eerst het gebit laten controleren voordat je afbuiging gaat afdwingen met een slof oid.

Wesco

Re: Altijd maar een gevecht aan die voor kant ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 17:22

Eerst een medische oorzaak uitsluiten en dan maar eens een goede instructrice vinden. Hulpteugels vind ik geen meerwaarde hebben.

Mikala13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 17:23

professionele begeleiding zoeken lijkt me.

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 17:23

medische oorzaak zijn nagekeken ;)
tanden zijn pas nog gedaan
het is egt klieren want bij andere doet hij weer wat anders wat die persoon niet leuk vind
het is gewoon heel slim paard die er alles voor over heeft om niet aan werk te hoeven
je zou zelf ook niet aan werk gaan als je er onder uit kan komen :)
Laatst bijgewerkt door dior_bokt op 18-08-11 17:25, in het totaal 1 keer bewerkt

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 17:24

wat een paard achteraan niet heeft, kan hij vooraan niet geven. Dus actiever rijden en eventueel een fysiek kwaal uitsluiten...

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 17:24

Uch, ga in eerste instantie wat inlezen over dressuur.. En neem dan GOED les..

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 17:25

Mijn idee is dat het aan de teugel vanzelf komt als je rijd alsof het je niet uitmaakt waar het hoofd is (Natuurlijk wel teugels op maat, contact, stelling). Zodra het een gevecht word is de ontspanning die je nodig hebt voor aanleuning veer te vinden.

Ik zou die hulpteugels meteen weggooien.
En dat over die onderhals vind ik erg onpaardvriendelijk klinken.
Mischien moet je de energie stoppen in hem heeel fijn aan de hulpen zetten, ik denk dat het dan vanzelf zal komen...

EDIT: Idd les nemen kan zeker helpen, en als je paard zich blijft spannen, kan een klein sprongetje of caveletti ook helpen om zijn rug los te maken, veel paarden zakken dan vanzelf met hun hoofd naar beneden.
Laatst bijgewerkt door Laaavo op 18-08-11 17:26, in het totaal 1 keer bewerkt

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 17:26

ZusJacobs schreef:
Uch, ga in eerste instantie wat inlezen over dressuur.. En neem dan GOED les..

ik heb goed les, ik weet wel wat dressuur is, ik stel gewoon hier mijn vraag ;)
omdat ik er van wil leren :)

Ludique96

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 17:26

Als ie afgelopen dagen zo lui is misschien niet genoeg voorwaarts/neerwaarts gereden misschien?
Laatst bijgewerkt door Ludique96 op 18-08-11 17:28, in het totaal 1 keer bewerkt

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 17:27

Als mijn paard straks onderhals krijgt heb ik niks meer te zegen
en dat ziet er ook niet uit :o
ik ben wel veel met de nageeflijkheid bezig meschien voelt het paard dat ook :P

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 17:30

Ludique96 schreef:
Als ie afgelopen dagen zo sloom is miscchien niet genoeg voorwaarts/neerwaarts gereden misschien?

Ik heb er ook een zweep bij maar het lijkt wel of het paard dat fijn :+ vind wanneer die een tik krijgt :o
En andere dagen gaat hij er wel vandoor als hij tik krijgt dus het verschilt nog al perdag :+

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 17:31

---
Laatst bijgewerkt door Nikass op 25-10-23 14:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 17:32

Laten we het mooie even vergeten, ik denk dat de gezondheid, en kwaliteit van training belangerijker is.
Als je dan niks meer te zeggen hebt, betekend het mischien dat je teveel met de teugels doet.
Probeer een een keertje ze alleen in contact te houden, zonder verdere hulpen te geven, of probeer eens een bitloos hoofdstel.
Mischien is het een goed idee om je wat meer op je andere hulpen te focussen, ik denk idd dat je het te graag wilt. (Het is heel moeilijk, maar je moet het proberen los te laten).

Nog steeds adviseer ik een sprongetje, of een keertje longeeren met een laag ingestelde bijzet (Zeker niet te kort, gewoon een beetje voorwaarts-neerwaarts).
Longeren helpt meestal zeer goed om je paard los te krijgen in zijn lijf.

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 17:32

Nikass schreef:
Je weet wel wat dressuur is? Sorry hoor, daar lijkt het niet op. Je wilt geen onderhals maar met afdwingen creeër je net zo goed problemen: een valse knik en een paard dat volledig vast gaat lopen in zijn lijf.
Wanneer je paard niet nageeflijk loopt is dat niet zijn fout
En hij is ook niet ongehoorzaam of opstandig
Hij kan het dan niet omdat JIJ hem ergens in de weg zit
Je houding, je handen, je ongeduld en irritatie, noem maar op
Jij verwacht ontspanning van je paard terwijl je er zelf knarsetandend opzit
Heel eerlijk van je :(

Als je paard een onderhals krijgt, krijg je ook een paard met rug problemen heb je daar wel is over nagedacht ;)

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 17:33

Volgens mij leer jij echt heel erg verkeerd rijden...Elk paar dat correct gereden wordt door een ruiter die zelf in balans op het paard zit (en dus bijvoorbeeld niet scheef zit of het paard belemmert in de beweging) geeft vanzelf na.

Denk dat het verstandig is om eerst eens bij jezelf na te gaan of je ten eerste goed in balans op je paard zit, ontspannen en met de beweging mee. Daarna ga je na of je je paard wel rijtechnisch goed kan rijden en pas daarna leg je de schuld bij het paard (al zal de schult nooit maar dan ook nooit bij het paard liggen ;-)).

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 17:33

Nikass schreef:
Je weet wel wat dressuur is? Sorry hoor, daar lijkt het niet op. Je wilt geen onderhals maar met afdwingen creeër je net zo goed problemen: een valse knik en een paard dat volledig vast gaat lopen in zijn lijf.
Wanneer je paard niet nageeflijk loopt is dat niet zijn fout
En hij is ook niet ongehoorzaam of opstandig
Hij kan het dan niet omdat JIJ hem ergens in de weg zit
Je houding, je handen, je ongeduld en irritatie, noem maar op
Jij verwacht ontspanning van je paard terwijl je er zelf knarsetandend opzit
Heel eerlijk van je :(

Mischien kun je haar hierbij helpen door haar advies te geven?

Ik denk ook dat er wat te veell aan spanning in de ruiter zit, maar het zou meer helpen als je wat tips of oefeningen zou geven om haar te helpen dit te veranderen...:)

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 17:34

Laaavo schreef:
Laten we het mooie even vergeten, ik denk dat de gezondheid, en kwaliteit van training belangerijker is.
Als je dan niks meer te zeggen hebt, betekend het mischien dat je teveel met de teugels doet.
Probeer een een keertje ze alleen in contact te houden, zonder verdere hulpen te geven, of probeer eens een bitloos hoofdstel.
Mischien is het een goed idee om je wat meer op je andere hulpen te focussen, ik denk idd dat je het te graag wilt. (Het is heel moeilijk, maar je moet het proberen los te laten).

Nog steeds adviseer ik een sprongetje, of een keertje longeeren met een laag ingestelde bijzet (Zeker niet te kort, gewoon een beetje voorwaarts-neerwaarts).
Longeren helpt meestal zeer goed om je paard los te krijgen in zijn lijf.

Bedankt voor je tip Ik ga er zeker wat mee doen :)

Laaavo

Re: Altijd maar een gevecht aan die voor kant ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 17:35

Oke, succes!

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 17:36

laetitia schreef:
Volgens mij leer jij echt heel erg verkeerd rijden...Elk paar dat correct gereden wordt door een ruiter die zelf in balans op het paard zit (en dus bijvoorbeeld niet scheef zit of het paard belemmert in de beweging) geeft vanzelf na.

Denk dat het verstandig is om eerst eens bij jezelf na te gaan of je ten eerste goed in balans op je paard zit, ontspannen en met de beweging mee. Daarna ga je na of je je paard wel rijtechnisch goed kan rijden en pas daarna leg je de schuld bij het paard (al zal de schult nooit maar dan ook nooit bij het paard liggen ;-)).

Ik geef mijn paard niet de schuld ;) maar het is een paard met meer hersenen dan een gemiddeld paard

roelie74

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 17:39

ga nooit het gevecht aan. je verliest het. rij puur op ontspanning.
je moet niet bezig zijn met die voorkant. zorg eerst dat ie voorwaarts is. achterhand eronder rijden. veel voltes. dan komt de voorkant vanzelf wel. als je hem op deze manier met een hulpteugel rijdt haalt het niks uit. probeer zelf het gedrag te negeren en ontspan.

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 17:39

Mischien niet handig van mij , maar dat had ik mischien in de begin post moeten zetten.
het paard had hier voor altijd met pijn gelopen met een zadel dat niet pasten en de rest via pb

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 17:40

---
Laatst bijgewerkt door Nikass op 25-10-23 14:37, in het totaal 1 keer bewerkt

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 17:40

roelie74 schreef:
ga nooit het gevecht aan. je verliest het. rij puur op ontspanning.
je moet niet bezig zijn met die voorkant. zorg eerst dat ie voorwaarts is. achterhand eronder rijden. veel voltes. dan komt de voorkant vanzelf wel. als je hem op deze manier met een hulpteugel rijdt haalt het niks uit. probeer zelf het gedrag te negeren en ontspan.

Bedankt voor je antwoord, het probleem is dat ik mijn paard wel nageefelijk krijg alleen laaste stukje van het uur zeg maar.
en Ik zou graag willlen dat dat meteen gebeurden :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 17:41

Mijn paard dit en mijn paard dat....... Zoek de oorzaak eens bij jezelf! Jij zit erop! Neem les en ga werken aan je basis..