Vertrouwen gezocht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mirthe_x

Vertrouwen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 16:51

Beste Bokkers,
Ik heb wat problemen gehad met mijn bijrijdpaard.
Nu ben ik erachter gekomen dat het allemaal lag aan mijn gebrek aan vertrouwen.
Ik ben heel erg mijn best aan het doen om dat te verbeteren.
Of om te zorgen dat hij het minder merkt.
Hebben jullie misschien tips om zelfverzekerder in het zadel te zitten?

ManonGrr

Re: Vertrouwen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 16:55

Als je naast het paard staat, vertrouw je hem dan wel? Zo nee, dan zou je het beste daarmee kunnen beginnen. Gewoon niet rijden, totdat je je zeker voelt bij je bijrijdpaard. Als het enkel en alleen om het vertrouwen in het zadel gaat, zou ik heel langzaam allerlei leuke dingen doen. een stapritje in de bak zonder zadel, draven met één hand en zo steeds meer zegmaar. Ik noem nu een beetje rare dingen maar ik bedoel dat je stapje voor stapje weer eens iets anders moet proberen. Zal je zien dat je vertrouwen groeit.

Gineke
Woonplaats: Vlakbij de Drunense Duinen, de Efteling en mijn pony!

Re: Vertrouwen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 18:17

Hoi ts, gebrek aan vertrouwen kan je bijna niet verbergen. Het komt voor een paard in zo veel dingen naar boven. Een tip die ik wel heb voor als het eventjes een moeilijk moment is, is gaan gapen. Probeer echt te gapen en niet maar 1 keertje ofzo. Gapen ontspant je lichaam en je ademt laag.

Maar ik zou gaan werken aan het echte vertrouwen in je paard. Zoals hierboven beschreven staat. En doe misschien een parelli-cursus. Level 1 gaat best snel en is gericht op veiligheid en vertrouwen. Je kan hier ook nog les in nemen.

LizzyO

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 18:22

Net als bij paarden geldt bij mensen dat goed gedrag bevestigd moet worden. Dus begin inderdaad met oefeningen die je makkelijk en leuk vindt. Dit kun je elke keer een beetje proberen uit te breiden. En gaat het niet goed, dan ga je weet terug naar wat wel goed voelt.

Misschien moet je beginnen met alleen poetsen, of wat grondwerk. En als dat goed voelt stap je op en ga je stappen aan de lange teugel. Voelt dat goed, dan pak je de teugels wat op of draaf je aan, enz. enz.

Als je de oefeningen die goed gaan vaak genoeg herhaald geven ze je weer vertrouwen en gaan ze vanzelf ook een beetje vervelen zodat je meer wil. Zo kun je het langzaam opbouwen. En ik denk dat de magische formule is: neem de tijd.

Om je paard niet de hele conditie te laten verliezen kun je misschien iemand anders zoeken die je paard af en toe bijrijdt.