rechtrichten...zadel ligt scheef, advies gevraagd!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Muppett

rechtrichten...zadel ligt scheef, advies gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 13:45

Hoi bokkers,

Sinds de zadelmaker geweest is om het zadel weer op te vullen, is mijn vzpaard giga scheef gaan lopen. Daarvoor liep ze top; niet te diep, verzameld, recht, op eigen benen.
In een paar weken was het helemaal mis. Ze ging rennen als ze rechtsom moest, linksom wilde ze qua hals inbuigen maar de achterhand deed niks.

Ik heb de zadelmaker toen opnieuw laten komen en het zadel weer na laten kijken. Hij zei dat het zadel niet goed opgevuld was; er moest druk van de schoft af. Volgens hem kon het zadel niet meer passend gemaakt worden op de rug en moest er een schokbrekende pad onder (een die hij zelf gemaakt heeft...)
Het is niet een corrigerende pad, hij is maar 2 cm dik en als je er in knijpt, wordt hij plat.
Ik heb nog steeds mijn twijfels bij die pad - hij ligt direct op de ruggengraat, er zit geen uitsparing in voor de ruggengraat. Maar het moest, alleen dan kon het zadel goed liggen. De boommaat was overigens nog wel goed. Het zadel heeft altijd goed gelegen, is begin dit jaar nog op de kliniek nagekeken. In tussentijd zijn de rugspieren wel wat meer ontwikkeld, maar is er verder imo niet veel veranderd.

Ondertussen wisselde ik van instructrice. Mijn huidige instructrice is imo erg goed in het lesgeven in rechtrichten. Het paard wordt gelukkig al iets rechter. Maar... Het zadel ligt scheef! Hij zakt naar links tijdens het rijden. Wordt wel minder, maar als het paard of ik moe is gaat ie weer scheef liggen. Het zadel is volgens de zadelmaker recht opgevuld, dat wilde ik ook. Ik moet scheef op het zadel zitten om recht boven het paard te zitten. Dit zit erg vervelend!

Over een paar weken komt de zadelmaker weer. Wat is jullie visie op dit probleem? Ik ben bang dat rechtrichten geen zin heeft door het scheve zadel, maar scheef opvullen - daar wordt het paardje ook niet rechter van lijkt mij?
Het paard wil verbazingwekkend goed ondertreden en loslaten, wel gaat ze als ze moe wordt zich opkrullen.

Wie heeft er tips voor mij?

Groetjes

Maflinger_S

Re: rechtrichten...zadel ligt scheef, advies gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 13:50

Andere zadelmaker zoeken die verstand van zaken heeft. Tot die tijd zadel niet gebruiken en verder gaan met rechtrichten met huidige instructrice, al dan niet aan de hand.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 13:51

Niet meer met die zadelmaker in zee gaan inderdaad.
Misschien tot die tijd met je paard gaan werken met lange lijnen?

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 14:30

Je zadel schuift dus naar links tijdens het rijden?? Weet je ook aan welke kant jouw paard meer bespiering heeft? Ik heb dit ook. dacht eerst dat het kwam doordat ik het met opstappen scheef trok, maar dat was niet het geval. Stalgenoot heeft mij laten zien dat de bespiering van de rechterschouder van mijn paard dikker is. Dit is ook heel duidelijk te zien. Manen van mijn paard hangen naar links, waaraan je kunt zien dat ie dus rechtshandig is.

Dit kan trouwens ook verklaren waarom ze met rijden niet zo super meer loopt.

Mij is toen verteld dat als je hier last van hebt, je je zadel beter minder kunt laten opvullen aan die kant waar de meeste bespiering zit. Maar dit zou ik toch even met een goede zadelpasser bespreken en bekijken

HIPPIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 14:31

Inderdaad even zorgen dat je iemand aan je zadel hebt die ervoor zorgt dat alles weer goed (echt goed! ;)) ligt. Wat ik wel zou aanraden is om er bijvoorbeeld een masseur bij te laten als het zadel weer gefixt is, omdat er waarschijnlijk verklevingen en spanningen in spieren zijn ontstaan die zorgen dat je paard zich niet meer recht kan maken en niet meer los is... Dan zul je daarna met fijne instructie geen problemen meer hebben! :)
Dit is dus weer een schoolvoorbeeld van wat slecht vakmanschap kan aanrichten... :( helaas! Mijn mening is dat een zadel moet passen, zonder 'mooi' bontje eronder of corrigerende pads. Als eigenaar ben je vaak overgeleverd aan anderen..jammer dat dit gebeurd is en veel succes!! Komt vast goed :j

missdressage

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 14:32

Ik heb dit ook voorgehad. Mijn toenmalige zadelmaker had het zadel ook scheef opgevuld. Een andere zadelmaker bijgehaald en die heeft het probleem nog een beetje kunnen oplossen maar mijn zadel is eigenlijk scheef nu. Ik heb een ander zadel gekocht en deze dient nu als studiemateriaal voor een studente zadelmaker

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 22:16

Ik heb geen inspraak in de zadelmaker keuze. Maar wat voor kritische vragen kan ik op hem afvuren?
Hij vond gelukkig wel dat ik goed in balans op het paard zat, het lag dus niet aan mijn zit dat het zadel niet goed lag de eerste keer. Ik ben ook niet voor onderleggers. Ik werk het paard aan de longe los met pessoa op aanraden van de kliniek waar ze behandeld is. De ostheopaat heeft de pessoa aangeraden, laag ingesteld.
We longeren 2x per week, rijden 3x per week in de bak, 2x buiten en 1 dag vrij. Dat ritme houden we altijd aan.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 18:48

Kijk eens of je zadel recht is. Leg je zadel met de voorboom naar beneden op de grond. Je staat aan de kant van je kussens tussen je zweetbladen. Kijk dan over het midden van de lepelrand, naar de voorboom. Je zult dus een beetje het zadel naar voor en achter moeten bewegen om het goed te kunnen zien. Er hoort dan een denkbeeldige lijn te zijn recht over het zadel. Heel vaak zie je dat die lijn getordeerd is, een heel klein beetje hoeft niet heel erg te zijn, maar goed is anders.
Als je aan de andere kant van je zadel gaat staan, kan je kijken of je kussens gelijk zijn opgevuld.
Zijn je beugels exact gelijk.
Kortom kijk of je zadel symmetrisch is.

Dan moet je ook nog weten in welke maten je paard gelijk matig bespierd is. Bij een braaf paard kan je op een kruk achter je paard gaan staan en van boven af kijken of de schouders links en rechts het zelfde zijn. Dat zelfde met de heupen. Laat ook eens iemand met je paard lopen, en loop er zelf achter, kijk dan of hij zijn heupen gelijkmatig beweegt.

Dan heb je ook je zelf nog? Zit jij wel recht. Kan er soms recht uit zien maar sommige paarden reageren al op een millimeter scheef. Wees dus kritisch op je zelf (niet dat je dat niet doet hoor). Ook een leuk trucje, ga eens fietsen zonder handen. Hoe makkelijk hou jij je fiets recht uit, en ook nog haaks op de weg. Lukt dat je niet dan ligt jou zwaarte punt dus net niet in het midden.

Volg je me nog?
En heb je er wat aan?

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 21:36

Hoi Japeloup, daar heb ik zeker wat aan. Ik zie dat het zadel niet recht is als ik het zadel op de voorkant leg. De kant die het dikst is, daar zakt het zadel naartoe. Ik weet nu, na 2 jaar verzorging, of ik recht boven het paard zit of niet. Nu voel ik pas of ze scheef loopt, sinds een half jaar. Nu weet ik ook wanneer ze daar last van heeft, wanneer ze het moeilijk vindt worden. Dus op zich denk ik dat ik het paard wel goed aanvoel.
Mij gaat het erom dat ik een tussenoplossing moet vinden voor het scheve zadel. We zijn met rechtrichten bezig, ze gaat vooruit, maar het zadel zit gewoon beroerd. Helemaal niet meer rijden vind ik geen optie, alleen longeren vind ik te belastend voor de pezen. Ik wissel veel af en de zadelmaker komt over een paar weken. Moet ik het zadel scheef op laten vullen of gewoon recht laten opvullen en met een correctie pad gaan rijden? Want met een scheefliggend zadel wordt ze niet recht, en met een scheef opgevuld zadel ook niet...!