Paar houdt hoofd in de luct tijdens het rijden en inhouden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DB_CARTAGO

Paar houdt hoofd in de luct tijdens het rijden en inhouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 20:48

Hallo iedereen.
Ik zit met een probleempje ik rijdt op een paard die har hoofd zeer hoog in de lucht houdt wat zeer irritant is als je haar inhoud dan steekt ze haar hoofd in de lucht. Wat kan ik hier aan doen?
http://imageshack.us/photo/my-images/824/foto1345.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/811/foto1326.jpg/
Niet kijken naar mijn houding ze is normaal beter maar ik was zo verbaast dat men houding er even niet toe deed.
Het is een heel snel paardje(arabier+nog iets) en ik krijg haar absoluut niet in ontspanning wat heel vreemd is aangezie ze in M heeft gelopen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 21:08

Of je een paard naar ontspanning kan rijden heeft niks met het nivo van het paard te maken hoor, ons paard heeft Z springen en dressuur gelopen en die krijg ik ook niet altijd fijn ontspannen en nageeflijk. Dat heeft meer te maken met mijn eigen nivo als ruiter ;)

Heb je ook les met haar? Dan zou ik als ik jou was aan je instructeur/instructrice vragen wat je op dat moment het beste kan doen. Die kent als het goed is het paard ook en kan je stap voor stap helpen. Paard wat haar hoofd in de lucht houdt kan door van alles komen, kan een lichamelijk probleem zijn maar het kan ook komen doordat ze onvoldoende aan het been is, en zo zijn er nog wel een hoop oorzaken te bedenken.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 21:18

jou houding is wel heel belangrijk als het paardje niet uit zichzelf makkelijk ontspant. Je kunt het daardoor namelijk erg versterken.

Daarbij het paard reageert op iets wat jij de stempel irritant geeft, misschien komt het wel door jou manier van rijden, ben jij dan ook irritant?

Inhouden doe je op je zit je handen zijn slechts een verlengde van je romp. Elke ophouding (tenzij precies goed getimed) remt het achterbeen en versterkt dus het hol trekken van de rug en het op de voorhand vallen. Waarom zou je het paard dan willen inhouden op je hand? Je zou het paard kunnen proberen meer in balans te brengen met je zit en eventueel ondersteuning van hand/been. Het gewicht meer naar de achterhand en de passen groot en ruim naar voren. Dan kan ze daarin poberen te ontspannen en kun jij haar volgen om zo het gevoel te krijgen. Vanuit daar is het terug rijden in tempo of juist verruimen allemaal een stuk makkelijker.

Gineke
Woonplaats: Vlakbij de Drunense Duinen, de Efteling en mijn pony!

Re: Paar houdt hoofd in de luct tijdens het rijden en inhouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 21:48

Helemaal eens met lailapri. Niet in zn mond liggen plukken, terugrijden op je zit. Les nemen daarin als je niet weet hoe je dat bij je paardje voor elkaar krijgt. Een goede manier om te oefenen is iemand laten longeren terwijl jij ZONDER terugels op je paard zit (anders ga je stiekem toch zitten plukken). Dan geef jij aan wat het tempo van het paard moet zijn, niet de longeur. Dan moet je wel op je zit terugrijden. Je kunt evt ook nog je stem gebruiken als het erg lastig gaat, dan hoef je iig ook niet aan de teugels te komen.

Succes!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 21:56

voor de veiligheid kun je ze er wel aandoen maar met strotouwtje aan je zadel ringetje vastmaken. Ik heb eens mogen meemaken dat een longeerlijn brak en de deur van de bak open stond, lu llig!

Gineke
Woonplaats: Vlakbij de Drunense Duinen, de Efteling en mijn pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 22:52

Hahaha, okay, bovenstaande lijkt me een goed idee!! (ons paard is gewoon mega-braaf)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 11:40

---