Wijken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

iLotte

Wijken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 12:09

Hey,
Ik heb een klein probleem bij het wijken en vroeg me af of iemand misschien tips heeft.

Elke keer als ik ga wijken voor mijn rechter of linkerbeen trek ik mijn hak helemaal omhoog. Alleen als ik dan mijn hak omlaag probeer te houden dan vind ik het heel moeilijk om mijn been goed aan te drukken.

Alvast bedankt ;)

xSimonee

Re: Wijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 15:52

Heb je les? Anders aan je instructeur/trice vragen of die er mee op wil letten, die ziet nml meer als wij;)

HIPPIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 14:34

waarschijnlijk heb je hetzelfde probleem als je 'gewoon' been moet geven.. heel goed zelf opletten en inderdaad even vragen aan iemand langs de kant/instructrice om op te letten :)

x_sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 23:07

maar als je dan normaal aan wil drijven/been geven, hoe doe je dat dan?

mirjam1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 22:24

idd proberen met je gewoon rijden ook je hak goed uit te drukken en dat steeds een stapje verder

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 06:24

Ik denk dat je drijft met je hele been, wat ook veel spanning in je bovenbeen veroorzaakt, wat weer de voorwaartse drang weer kan belemmeren. Je kunt ook scharnieren met je knie en daardoor de hulp alleen met je onderbeen geven. Het bewust worden daarvan helpt al een heel stuk.

Merya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 13:09

Bovenbeen laten liggen waar hij ligt, en je onderbeen iets achter de singel leggen. Er op gaan letten dat je drijft met de kuit en niet met je hele been/hak. Misschien gaat het wijken de eerste tijd wat lastiger maar je paard snapt na een tijdje vanzelf wat je bedoelt.
Een goede oefening is om in elke hoek je kuit net wat door te duwen achter de singel zodat je de hoek schouderbinnenwaarts doorrijdt. Als je paard de zijwaartse hulp hierdoor gaat 'snappen' kun je dat uitbreiden bij het wijken.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 20:50

Je drijft aan met je hak. Je moet aandrijven met je kuit. Waarschijnlijk reageert je paard daar niet op, en drijf je aan met je kuit+hak. Beter voor je been maken, qua snelheid en qua zijgangen.

Overigens, als je duwt achter de singel je binnenbeen in de hoek, rijd je die niet schouderbinnenwaarts. Het lijkt op schouderbinnenwaarts maar is het niet. Schouderbinnenwaarts is dat hij zijn schouders naar binnen plaatst. Maar zoals jij dan door de hoek rijd, druk je zijn achterhand naar buiten en blijven zijn schouders op de plaats (of gaan mee, maar niet naar binnen, want dat doe je met andere hulpen), gewoon wijken dus.