Grondbalk, gevaarlijk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Noeka

Grondbalk, gevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 10:13

Hoi bokkers.

Mijn excuses als het topic hier verkeerd staat...

Ik heb namelijk een vraagje over het plaatsen van een grondbalk voor de sprong.

Ik heb een haflingermerrie van 7 jaar jong, die dol is op springen. Maar ook mega hard naar de sprong trekt, en haar bit vast neemt op weg naar de sprong. Als ik haar tegen hou, of wil weg trekken van de sprong. Gaat ze 10x harder... En door dat ik haar tegen hou, en haar galoppassen niet meer kan tellen springt ze dus ook veel te kort. Wat opzich niet erg is, maar een tijdje geleden sprong ze bijna door de hinderniss..

Gisteren, heb ik bij haar nieuwe springruiter iets geprobeerd. Ik leg altijd een grondbalk tegen de hinderniss, maar deze had ik nu op de plaats gelegd waar ze moet afzetten. Ik had dit eerst geprobeer bij een kruisje en een rechte van 50cm, en ze sprong ook veel beter.

Daarna had ik dit ook gedaan op de oxer, en ook daar was geen probleem. De eerste paar keren ging ze wel weer mega hard... Waarvan ik dan schrik heb dat ze op de grondbalk gaat lopen of gaat afzetten. Maar dat was niet het geval...

Nu had ik gehoord dat zo een grondbalk van de hinderniss, gevaarlijk is.
Siska probeerd mij altijd te redden bij elke sprong, waar ze soms haar zelf ook in gevaar brengt door toch nog te springen.
Ik ben haar daar wel dankbaar voor, maar nu gaat ze mega hard naar de sprong. En heb ik gewoon geen controlen meer, ik kan haar zelf niet meer weg halen van de sprong. En omdat ze dan zo '' gejaagd '' is naar de sprong toe, wil ik haar tegen houden. Maar dan springt ze op een erge rare manier... :')

Hier een foto van gisteren, waar ik de grondbalk iets verder zet.
http://a3.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 3544_n.jpg

http://a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 9334_n.jpg

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 10:36

deze manier (wel 10cm minder ver van de hindernis af) gebruiken wij ook voor paarden die 'onder de hindernis' kruipen, dus veel te dicht op de hindernis komen voor de afzet. Als ze zo onstuimig op de hindernis af gaat, zou ik ook een beetje bang zijn dat ze er een keer op gaat staan..
Let wel op dat je voor de hindernis niet je hakken in de buik zet, nu geef je flink been boven de hindernis, dus het kan ook een beetje een miscommunicatie zijn :)
Wat je zou kunnen proberen tegen het op de hindernis af stormen en 10x harder gaan bij inhouden/wegtrekken is een martingaal, en je zit niet vergeten. Ga dressuur rijden tussen hindernissen door, en zodra ze naar voren schiet twee teugels opzij, zwaar zitten en stil zetten. pas als ze rustig langs de hindernissen kan, er over heen en daarna weer direct verder gaan met dressuur rijden. Mijn pony deed dit ook ontzettend, we hebben heel erg veel geoefend op stilzetten voor en na de hindernis, puur door heel zwaar te gaan zitten, en dressuur rijden tussen de hindernissen door. Inmiddels wilt hij nog wel graag hard, maar laat hij zich ook gewoon inhouden of een volte voor de hindernis sturen :j
ik hoop dat je er wat aan hebt :)

Noeka

Re: Grondbalk, gevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 10:42

Ik rijd heel vaak dressuur, daarom dat ik het niet begrijp dat ze toch niet luisterd. Elke woensdag tijdens de LRV rijd ik tussen het springparcour, zelfs als er mensen aan het springen zijn. Daar kijkt ze niet van op, en ze gaat ook wel tussen een hinderniss door. Het is vooral op hogere sprongen dat ze zo een snelheid neemt, op kruisjes of rechte van 50cm kan ik haar goed bij mij houden. Ik heb al vaak geprobeerd om in draf te gaan naar een sprong, en enkele meters voor de sprong haar in galop te zetten. Maar dat heeft nog veel minder effect, want dan vliegt ze er echt heen.

Zwaar zitten, probeer ik heel vaak. Ik probeer dan ook nog haar galoppassen te tellen, zodat ik haar kan laten afzetten, en dat ze dat niet zelf moet bepalen. Want ze zal automatisch te kort of te ver springen... Zeker als ik haar gewoon laat gaan.

Ik probeer haar op een volte te krijgen, als ze zo volle cross naar de hinderniss trekt. Maar dat doet ze gewoon niet, ze heeft haar bit zodanig vast, dat ik niets meer te zeggen heb.
En overschakelen naar een straffer bit zie ik niet zo zeer zitten, ik heb er een lange tijd over gedaan om haar deftig te laten lopen op een gewoon bitje. Daar ze vroeger gereden was met Pelham. Ik zit dan met de schrik als ik bijvoorbeeld met een pessoa-bit ga springen, ze harder zal worden. Ook voor dressuur...

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 10:50

als je haar echt niet opzij krijgt voor een hindernis, dan is er toch iets niet in orde qua communicatie, door het bit heen lopen is toch een dressuurmatige fout zou ik denken... Een hoop paarden doen dit voor een hindernis hoor, uiteindelijk zal het allemaal wel loslopen, heeft even wat tijd nodig voordat jij genoeg overwicht/durf hebt om haar echt weg te sturen. Van mij had je haar echt een keer met twee handen en benen opzij mogen trekken als ze er continu doorheen loopt, maar je moet het natuurlijk wel durven als ze zo hard gaan. Gaat ze vlak voor de hindernis naar voren, of al zodra je aanrijd op de hindernis? je kan een volte voor de hindernis blijven rijden, en pas als jij het tempo bepaalt ineens over de hindernis sturen.

hoe reageert ze als je met een extra paar teugels aan de neusriem rijd? dan heb je geen zwaarder geschut nodig, maar wel een beetje extra rem :)
een scherper bit zou ik ook zeer zeker afraden, goed dat je dat niet wilt! :j

*graaft in geheugen wat wij nog meer geprobeerd hadden bij mijn paard*

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 10:55

Dat kan ik wel eens proberen, een volte rijden zolang tot ik ze rustig heb. Dat ga ik zeker proberen! Bedankt voor de tip.

Wat bedoel je met teugels rond de neusriem? Wat voor effect heeft dat ongeveer?

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 11:13

ik hoop dat het werkt :)
je kan een tweede paar teugels aan de zijkanten van de neusriem bevestigen, dan kan je naast het bit, ook op de neus een beetje afremmen. Dan heb je een extra beetje rem, en sommige paarden reageren daar nog beter op dan op het bit, neem bijvoorbeeld Z springers die met een hackamore rijden (niet echt een ideale vergelijking omdat daar een schaar constructie met kinketting bij zit, maar die paarden worden ook op de neus geremd ipv in de mond, maar het gaat om het idee)

Denisedewith

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 11:27

Onze jonge merrie had dezelfde neiging, die ging mega hard op de hindernis af waardoor ze er vervolgens soms dwars doorheen ging.

Wij hebben heel veel vanuit draf gedaan en dan echt zo'n sukkel drafje. En dan ook na de sprong weer netjes terug rijden naar de draf. Als dat goed gaat kan je het van uit gallop doen maar dan ech een hele langzame galop. Als je paard dan toch weer gaat racen kun je het beste een volte rijden om het tempo weer te controleren. Als je dat onder controle heb kun je ook gaan werken met galop balkjes voor de sprong en wat simpele lijntjes, daar komen ze ook vaak op terug.

mizzpoez

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 11:33

Dit probleem had ik vroeger ook met mijn pony. Ik loste het onstuimige gesjees naar de hindernis toe op door er niet 1 maar 5 balken voor te leggen zodat ze er wel in draf overheen moest. Dus eigenlijk balkjes draven maar dan was de laatste balk een hindernis. Werkte prima, ze moest nadenken en kon niet als een halve malle eroverheen vliegen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 11:34

-> RT-P

CarlijnSuz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 11:16

Hoi,

Je kunt ook d.m.v. van alleen grondbalken je paard leren rustiger te laten springen.
je legt in het begin 1 balk neer waar je overheen galoppeert dit bouw je steeds iets meer uit met meerdere balken. tot dat je paard met een rustig tempo over de balken galoppeert.
Als hij dat goed doet zet je op het laatst een kruisje. hij moet dan dus eerst rustig over de balken gaan voordat hij kan springen. anders kom je ook niet. uit. Het is van belang dat je bij deze oefening tijd neemt dus niet gelijk al na de eerste keer een kruisje hebt staan. je kan beter een paar dagen dit extra goed oefenen. en dan pas een kruisje bouwen. zo leert het paard op een dressuurmatige manier de rust in het springen te vinden.!

Succes.!

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 15:52

Ik zou eerst de basis, kleine sprongetjes bevestigen (Vooral voor jezelf) voor je naar deze hoge oxers gaat.
Als je paard je af en toe moet helpen, oke. Maar als het bij elke sprong zo is, zou ik eerst zelf veel met kleineere sprongen gaan oefenen.

mohica

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 13:17

Als je je grondbalk zo zet als op de eerste foto dan is het heel gervaarlijk ja _-:(
Op 2e foto is het echt beter.
Of te wel zoals op de 2e of tewel zet je de grondbalk zodanig ( qua afstand ) dat je paard zicht kan afstoten tussen de balk en de hindernis

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 14:09

Dat rennen zou zomaar eens kunnen komen omdat je wel erg vaak springt. Ik zie div. topics van jou over dressuur langs komen waar dan weer aan het eind moet worden gesprongen.
Zorg dat je de dressuur en het springen wat meer apart houd van elkaar. ( en springen kan niet zonder dressuur matig los rijden!)
Zorg dat je in de dressuur alles in orde hebt, want ook dat laat zoals je zelf aangeeft, te wensen over!
Als je al geen controle hebt over je paard met de basis van de dressuur ga daar dan eerst eens aan werken.
Dus in de galop je tempo wisselingen netjes kunnen rijden, die zijn in een parcours heel belangrijk.
Het weg rijden en weer terug halen aan je zit geeft dat je goed op een hindernis kan aan rijden.
Ga les nemen van iemand die de basis van het springen leert en dat is niet een hindernis, maar balkjes rijden.

Ladynette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 11:50

ik zou wel graag een filmpje willen zien voor ik oordeel kan dat?

holiday94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 11:53

ik denk ook dat je eerst de basis er goed in moet hebben. Ik weet niet of je leshebt, maar misschien kan je het dan aan je instructrice/instructeur vragen.

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 11:54

Hier is een filmpje

Ladynette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 12:17

Ik vind het nog wel mee vallen hoor,zo heel hard gaat hij niet hij trekt gewoon mooi aan op de sprong. Ik weet niet of je bijna elke dag springt maar minder dit dan naar 1 keer in de week. spring lijntjes waar je paard wel op terug moet komen( bijv. in uitjes,gewoon een dubbel met 1 galop sprong of 3 of 4 sprongen achter elkaar met 1 galop sprong ertussen). Niet in de hoogte springen tot 70 a 80 cm is dit meer dan zat. Ga niet trekken voor de sprong maar ga op je kont zitten en wachten tot je paard springt. Zelf niet te veel willen regelen laat je paard maar een keer niet uitkomen dat hij zijn been tikt tegen een balk, dan weet hij dat het niet helpt, en pas hij de volgende paar keren wel op.

Zorg eerst maar dat hij rustig is wanneer het lage sprongen zijn hoogte maakt niet uit.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt

Ladynette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 12:20

Tammy_ schreef:
ik hoop dat het werkt :)
je kan een tweede paar teugels aan de zijkanten van de neusriem bevestigen, dan kan je naast het bit, ook op de neus een beetje afremmen. Dan heb je een extra beetje rem, en sommige paarden reageren daar nog beter op dan op het bit, neem bijvoorbeeld Z springers die met een hackamore rijden (niet echt een ideale vergelijking omdat daar een schaar constructie met kinketting bij zit, maar die paarden worden ook op de neus geremd ipv in de mond, maar het gaat om het idee)

als je de juiste controle bij je paard hebt rem je op je zit niet op de mond of neus. ze moet gewoon tijdens de dressuur ook overgangen rijden op zit het paard moet daar op gaan reageren. Niet op remmen van de neus straks reageerd het paard nergens meer op. Bevestig eerst goed de zit hulpen.

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 12:38

Het filmpje is wel vertraagd... Dus dat lijkt helemaal niet zo snel. :Y)

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 13:05

ik heb het filmpje nog niet bekeken hoor, maar wat ik altijd doe met paardjes die een beetje "heet" worden voor de sprong, is de hindernis benaderen in draf.
Het gaat dan vaak veel beheerster en je hebt meer controle..

Ladynette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 13:09

ja maar ook dat als je goed kijkt versneld hij niet veel meer dan wat hij ervoor al doet, want zijn beweging word niet anders. Ik vind hem gewoon netjes erop af gaan oefen gewoon wat dingen zoals die in uitjes wat ik zei dat helpt ook altijd wel erg goed en zelf dan echt niks regelen

(heb je eventueel nog een filmpje zonder vertraging)