Tips om gezonken rug te trainen (+ achterhand)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

S_en_Z

Tips om gezonken rug te trainen (+ achterhand)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 12:53

Hallo, ik weet niet echt of ik dit kan omschrijven als probleem.. maar mijn paard was
toen ik haar kocht redelijk onbespierd.. haar rug was best gezonken.. vooral onder het zadel
leek het continu of het paard haar rug weg drukte. Ze had blijkbaar ook nooit geleerd de buikspieren
aan te spannen.. hierdoor was haar motor nog erg stuwend.

Er is uitgesloten dat zij rugproblemen had, ze heeft wel na het "optrainen" een ander zadel gekregen
die beter lag.

Er is al een wereld van verschil te zien op de foto's, haar rug is al bijna recht. Ze spant haar buikspieren
al veel beter aan alleen wil ik deze blijven verstevigen door de spieren correct te trainen.. en hierbij
wil ik ook de achterhand meenemen omdat ze deze moet gaan leren dragen ipv stuwen.. dit is namelijk
nog altijd heel moeilijk voor haar.

Hebben jullie nog goede tips?

Even ter verduidelijking wbt verbetering rugbespiering:

OHZ in MAART 2011
Afbeelding

OHZ in AUGUSTUS 2011
Afbeelding

Zonder tuig in (begin) januari 2011:
Afbeelding

Zonder tuig in (eind) juli 2011:
Afbeelding

Graag geen offtopic van wow wat is ze veranderd, daar ben ik me van bewust.. ik wil echt alleen goede tips die ik
mee kan nemen in de training :j

Only_Gold
Woonplaats: Ik woon in een huis (wil je weten waar? Vraag gerust zou ik zeggen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 12:59

Heel veel overgangen rijden lijkt me te helpen. En balkjes misschien?
Schijnovergangen helpt miss. ook wel?

Heb je trouwens les?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 13:19

Uiteraard heb ik les. We rijden in de training zeker ook schijnovergangen en daarnaast
ook veel schakelingen in tempi (paar passen naar voren waarbij activiteit van achteruit
het belangrijkste is en terug komen op de zit van de ruiter. En ook schakelen met enkele
passen terug en weer vooruit. Overgangen stap draf en draf stap zijn juist weer haar
sterke punten want dat doet ze prachtig vloeiend en vanuit achter naar voren.

De overgangen, schijnovergangen en tempowisselingen moet ik ook van mijn instructrice
rijden, balken rijden heb ik over nagedacht maar dat kon ik haar een aantal maanden
geleden nog niet aandoen (ze had echt weinig spier en was ook heel snel moe..)

Mijn instructrice zegt dat dat vanzelf wel komt dat ze meer gaat dragen, dat ik vooral
geduld moet hebben.. meerdere mensen op hoger niveau (instructie en hoger jurylid)
hebben me verteld dat ze voor haar leeftijd gewoon nog "groen" is en dat ze tijd nodig
heeft om het draag-stadium te ontwikkelen.

Het is ook niet dat ze sleept, ze tilt ze wel op maar heeft dan een zweefmoment en schuift
ze onder. Ze loopt wel gewoon mooi ruim, zet het voorbeen ook goed weg en brengt de
achterbenen correct onder.. het is alleen erg.. ja.. stuwend nog.. vergeleken met
de actie in het voorbeen (met optillen) is de achterhand gewoon duidelijk nog minder
ontwikkeld.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 15-08-11 13:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Denisedewith

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 13:20

Mijn wedstrijd paard heeft ook een behoorlijk verzonken rug, meer dan die van jou. Ze is inmiddels 22, loopt L2 en wint alles (ik rijd dr pas een jaar hoor) :+ , dus ten eerste een verzonken rug zegt niets :o !

Waar ik vooral aan werk is aan het goed op de achterhand zetten, dat doe ik door te beginnen met rond en diep rijden en heel veel overgangen en tempowisselingen te rijden. Als ik losgereden ben ga ik wel meer naar een wedstrijd houding werken en doe ik ook halsstrekken tussendoor. Dat wisselen in hoofd/hals houding en veel, heel veel tempowisselingen en overgangen zijn goed om de buikspieren aan te spannen en actief vanuit de achterhand te werken.

Schouderbinnenwaards, in alles gangen vooral in galop. Voltes verkleinen en vergroten, op de volte de voorhand iets naar binnen plaatsen. Met deze dingen zorg je er voor dat ze actief of dr binnen achterbeen wordt en dus automatisch dr buikspieren aanspant.

Ik hoop dat je er wat aan hebt, maar zo te zien ben je al een heel eind op de goede weg!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 13:25

Sorry dat ik het zeg (niet onaardig bedoeld, absoluut niet..) maar die van mij loopt ook
fluitend de L door maar als ik haar naar boven het Z wil rijden moet ze toch zodanig
kunnen dragen, verzamelen en oprichten zonder met een holle rug te wandelen
(anders rijd je het paard aan gort door verkeerde spiertraining)

Rond en diep rijden is voor mij geen optie aangezien dit paard TE graag achter de loodlijn "schuilt"

Schouderbinnenwaarts is een vorm van verzameling.. en doordat ze draagkracht mist
is ze hier dus nog helemaal niet in "trainingsmate" aan toe in mijn ogen. (wie dat niet met me
eens is wil ik graag horen waarom niet, ik sta open om op andere gedachten gebracht te worden,
voor mijzelf klinkt het namelijk op dit moment gewoon niet als een logische oefening om mee te nemen)

Veel wisselen in hoofd halshouding doe ik wel inderdaad :j ( en dat op voltes heb ik idd ook geleerd,
alleen moet je dan wel weer oppassen dat je dat niet te veel doet want dan nemen paarden snel aan
dat ze zich kunnen ontdrukken aan lengtebuiging en op iedere volte uit gaan zwaaien :P Afwisselen is
belangrijk :j ) We werken ook veel aan "naar de hand toe dalen" want dit vind ze ook nog lastig.

Bedankt denisedewith!
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 15-08-11 13:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Denisedewith

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 13:36

Het dragen, verzamelen en oprichten is bij die van mij tot stand gekomen door in eerste plaats heel veel overgangen en tempowisselingen te rijden maar toch ook door het werken aan de verzameling en de oefeningen om te gymnastiseren.

Het niveau waarop je wedtrijd rijd zegt voor mij niets op welk niveau je paard is want als je op een gemiddelde wedstrijd rond kijkt, zit er een heel verschil tussen L en L paarden...Maar als je met een jong paard gewoon alle klasses doorloop, kom je meestal wel vanzelf tot waar je moet zijn! Ik zou gewoon lekker door rijden en tegen de tijd dat jij bij het Z bent aangeland is je paard ook veel verder dan waar hij nu is!
Laatst bijgewerkt door Denisedewith op 15-08-11 13:45, in het totaal 1 keer bewerkt

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 13:38

Ik denk dat je instructrice gelijk heeft en dat het vanzelf komt, alleen kost het wat meer tijd :)

Beetje geduld is ook niet verkeerd ;) waarom willen veel ruiters tegenwoordig zo snel gaan....
het ene paard doet er nu eenmaal langer over als het andere, accepteer dat en neem de tijd.
Al denken boven het Z is nog niet aan de orde, kom eerst het M en Z maar eens goed door en dan pas verder kijken!
Je paard is nog jong en komt er vanzelf wel als je training juist is.
Zo te zien is je paard al fysiek verbeterd dus dan ben je blijkbaar goed bezig, dus heb geduld ;)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 13:48

listiglistje ik wil ook niet als een speer de wedstrijden door en ik train haar al 7 maanden lang
vol geduld, de trainingen worden naar haar aangepast. Is ze een dag minder fijn doen we alleen
simpele dingen zodat ze fijner wordt en dan is ze klaar. Voelt ze heel fijn pakken we wat "moeilijkere"
basisoefeningen (zoals schakelen en etc.) Het is toch niet nuttig om een paard dat je wilt leren
meedenken en meewerken dingen af te dwingen als ze een keer even de weg kwijt is en minder fijn
op de zit/been of hand reageert. We doen regelmatig 3 stappen terug voor we er weer 1 vooruit gaan,
en dit vind ik ook helemaal niet erg.

Ik denk niet boven het Z. Ik denk aan de juiste trainingswijze om daar straks heen te kunnen.
Bind er namelijk geen trainingsringen aan zodat ze gedwongen wordt haar benen op de trekken
als een tuiger oid. Heb er nooit hulpteugels aan en ben alleen maar bezig MEZELF rijtechnisch te
verbeteren zodat ik haar correct in de basis kan begeleiden en trainen. (die geen geld aan mij verdienen overigens :+ )

Dat ik het hier zet is omdat ik gewoon benieuwd ben naar of ik op het goede spoor zit.. en/of
er nog meer kleine oefeningetjes zijn die ik mee kan pakken. Er zijn zoveel verschillende meningen,
zo heb ik ook gehoord dat paarden die veel stuwen nooit mooie draagkracht zullen tonen.. ik
geloof daar niet in.. maar als ik het van veel mensen hoor ga ik daar best weleens aan twijfelen.
Moet ik misschien ook niet doen aangezien er meer kundige mensen met veel ervaring juist veel
potentie zien in mijn paardje als ik haar gewoon fijn blijf trainen.

Ik ben al vreselijk gelukkig dat ik zie dat ze er al zoveel beter uitziet en ook merk dat met trainen
veel dingen al veel simpeler en makkelijker voor haar worden.
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 15-08-11 13:53, in het totaal 2 keer bewerkt

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 13:51

Naast de al genoemd balkjes: de heuvels in. Cliché, klassiek, noem het wat je 't noemen wilt, maar het werkt wel. Trainen in de buitenlucht op afwisselende ondergrond en letterlijk naar boven en weer naar beneden helpt de balans, het ruggebruik en de achterhand. Weet niet of dat inmiddels al tot de mogelijkheden behoort, maar aangezien jullie zo te zien inmiddels wedstrijdklaar zijn (gave foto, sorry OT maar volg nog steeds en 1 klein WOW'tje mag toch wel?) behoort een weekend duinen/strand of een rondje Veluwe misschien nu ook tot de mogelijkheden?

S_en_Z

Re: Tips om gezonken rug te trainen (+ achterhand)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 14:19

thnx voor je tips maura, lijkt me waanzinnig overigens om dat met je paard te kunnen doen..
met mn vorige paard durfde ik dat niet meer aan.. de eerste 5 jaar durfde ik nieteens op buitenrit
want die was zo vreselijk enthousiast dat hij ging en niet meer stopte tot hij ineens merkte dat hij
het rondje al eens gelopen had, dan was het niet leuk meer... en toen hij steeds stijviger werd durfde
ik dat weer niet aan omdat ik bang was dat zulke dingen te zwaar voor zijn pezen waren :(

( tussen die tijd in heeft hij alleen maar gesport en door de bak heen gerend, met en zonder mij :+ )

Als ik een leuk maatje zou vinden is dat best een optie :j (fijne afwisseling ook)

Diana_Mabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 15:06

S_en_Z

Re: Tips om gezonken rug te trainen (+ achterhand)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 15:56

is goed diana hou ik je aan!