Ene hand kan ik minder mee dan andere hand

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

moelly

Ene hand kan ik minder mee dan andere hand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 08:26

Oké,
De titel is misschien niet helemaal duidelijk, maar het komt er wel op neer.
Ik zal maar meteen beginnen.

Ik rijd momenteel op 2 paarden.
Met de ene ben ik bezig dat ze meet naar mijn hand toegaat, en bij de andere probeer ik wat meer stelling te vragen.
En hier begint mijn probleem al.

Op links is de stelling al zoals ik het hebben wil, maar als ik op rechts een volte open, zoekt ze steun aan de hoefslag.
Ze valt dus enorm naar buiten, met als gevolg dat ik haar wat probeer tegen te houden(zowel met hand als been).
Maar tijdens het 'tegenhouden', want dat is het, merk ik dat ik mijn buitenhand alleen maar aanspan.
Verder kan/doe ik er niks mee, en terwijl ik hem aanspan, heb ik ook het gevoel dat ik haar tegenhoud.
Maar m'n zus zei dat ik vrijwel niks anders dan aanspannen doe met mijn , dan, buitenhand.

Kijk, het moet ook niet zo zijn dat ik alleen maar op mijn handenga rijden, maar ik vind het belangrijk dat er een gelijke druk komt op beide teugels.
Dat kan ik dus nu niet doen merk ik, omdat mijn ene hand dus meer kracht heeft dan mijn andere hand, om het maar even grof te zeggen.

Wie heeft dit ook? En wat kun je eraan doen?
Vind het namelijk een beetje zonde om hiermee m'n paarden te verrijden.

FriesWytske

Re: Ene hand kan ik minder mee dan andere hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 08:39

Les gaan volgen. Wij kunnen vanaf het internet niet zien wat er precies mis gaat.

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 08:44

Dat probleem heb ik ook!Linkerhand kan ik goed gebruiken als buitenhand maar zodra mijn rechterhand buitenhand word.....een ramp.Doe er te weinig mee ondanks dat ik het voel/zie en in mijn hersenen een stemmetje roept "links los , rechterhand overnemen!!!!!"
Ik denk dat je je er gewoon van bewust moet blijven en het moet blijven proberen te veranderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 11:24

Heeft waarschijnlijk met je motoriek te maken. Wellicht heb je in die hand minder kracht. Probeer goed te kijken wat er gebeurd als je iets met die hand doet. Desnoods het jezelf iets anders aanleren, wel in het voordeel van het paard uiteraard.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 12:44

Ik heb financieel niet de mogelijkheid om les te nemen.
Ik zal mezelf eraan proberen te herinneren.

hpfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 20:12

Marleen74 schreef:
Dat probleem heb ik ook!Linkerhand kan ik goed gebruiken als buitenhand maar zodra mijn rechterhand buitenhand word.....een ramp.Doe er te weinig mee ondanks dat ik het voel/zie en in mijn hersenen een stemmetje roept "links los , rechterhand overnemen!!!!!"
Ik denk dat je je er gewoon van bewust moet blijven en het moet blijven proberen te veranderen.

ik had exact hetzelfde, mijn linkerhand gebruikte ik goed waardoor mijn paard op de rechterhand goed liep en dus op de buitenteugel gereden was.
maar als ik linksom ging draaien werd dat mijn binnenhand met als resultaat dat mijn paard dan steeds haar neus naar binnen draaide. met als resultaat een zeer eenzijdig gereden paard.

na veel les en telkens mezelf erop te wijzen is dat stukken verbetert. ik had de truc om een letter te kiezen in de piste (bij mij den de C) en telkens ik daar langskwam dacht ik losser zijn links.
hielp bij mij wel. maar heeft wel een tijdje geduurd hoor, het moet er een beetje inslijten. succes ermee ;)

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 08:14

Probeer andere dagelijkse handelingen ook is met een andere hand te doen.
Drink je altijd met rechts? Drink is met links (en anders om) Veeg je rechtsom? doe is linksom. Gewoon alle dagelijkse dingen met beide handen oefenen, om zo je motoriek wat aan de ene hand slechter is te oefenen :)

Balance2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 09:40

iederen is aan een kant sterker en handiger. Enige wat je kan doen is veel oefenen

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 11:47

Ik heb ook een ontiegelijk vervelende linkerhand :+
Wanneer ik geen les heb probeer ik heel bewust mijn handen naast elkaar te houden, voor stelling iets opzij maar niet naar me toe.
Soms echt even je handen tegen elkaar duwen en je handen niet 'optillen' maar vanuit je schouders ontspannen laten 'hangen'.

Zoiets los je helaas niet 1,2,3 op, duurt vaak wat langer.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 20:59

Ik heb het ook, doordat ik een tennisarm heb aan mijn rechterarm. En laat dat nou net de kant zijn waar hij moeilijk los wil laten en in wil buigen....

Ik moet er extra aan denken mijn binnen en buitenbeen goed te gebruiken, ik merk het gelijk als ik onvoldoende been geef want dan ga ik teveel spanning op mijn arm zetten en gaat mijn paard nog meer vast pakken. Wat ik ook regelmatig doe is een volte mee pakken op alleen mijn benen en zit, met een los teugeltje. Beiden helpen bij mij erg goed om me er meer bewust van te zijn dat ik niet teveel op mijn binnenteugel moet willen rijden.

Elskexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 08:49

ik heb het ook, rechts is alles makkelijk, met links ben ik niet zo snel, dus ook niet met ophoudingen maken..

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 08:54

Maar ik denk eerlijkgezegd dat dat komt, doordat je met de ene hand minder kan.
Dat ze daardoor ook op 1 kant stugger worden zegmaar.