Niet te houden op terug weg

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NeverGiveUp

Niet te houden op terug weg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-11 22:37

Hoihoi,

ik heb de laatste tijd een beetje een probleem, die ik geloof ik al een beetje had, maar nu erger is.

Als ik namelijk, vooral als ik alleen ben, is hij op de terug weg echt hyper de pieper.
Hij is altijd al voorwaarts op buitenrit, maar dan gaat hij gewoon onder het draven lekker strekken, en in galop flink vooruit, maar dan is hij goed te stoppen, hij word altijd vrolijk buiten.

Maar zodra we omdraaien, of richtig huis gaan in de vorm van een rondje, schiet hij vooruit als ik 1 keer mijn been aanleg, en is het echt heeel moeilijk om normaal te stappen, word echt een soort trippel trappel piaffe idee zegmaar :')
Ik heb wel gemerkt dat ik beter kan loslaten in plaats van vasthouden, maar stel nou ik draaf aan, gaat hij zo hard strekken, dat ik niet meer stil kan blijven zitten en ik hem aangalopeer zegmaar met mijn bewegende benen, en dan gaat hij écht hard, gewoon volle galop, en dan moet ik hem echt omtrekken.

Het is erger geworden, maar ik snap niet waarom, want voor de rest wijst niks erop dat hij zooo graag naar huis wil...
Alleen dat hij alleen wel onzeker is buiten, maar met andere paarden doet hij het ook, alleen iets minder.
Als dat het is, hoe maak ik hem wat ´zekerder´ buiten alleen met mij?

Groetjes Jessie

MaaikeMo

Re: Niet te houden op terug weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 07:13

Ik denk gewoon vaak doen.
En als hij zo loopt te trippelen, elke keer consequent terug nemen naar de stap, weer ontspannen, en zo waarschijnlijk 100 x :+

Jij zegt stap, en dat is en blijft stap, hoe vaak hij ook probeert aan te draven.

Ezz93

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 10:29

De terugweg een stuk of 5x alleen stappen, gewoon goed inhouden en alleen stappen. Als hij toch onder je vandaan loopt draai je om dan rijd je 10 meter terug en draait dan weer om richting huis. Als je dit 5 dagen achter elkaar doet is hij waarschijnlijk al rustiger, als je minder vaak achter elkaar naar buiten gaat zal je waarschijnlijk iets vaker achtereen alleen maar moeten stappen op de terugweg (stuk of 10x). Succes!

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 10:46

Het omdraaien zodra het gedribbel begint is een goede tip! Let er wel op dat je dit consequent doet en er dus mee begint als je genoeg tijd hebt. De eerste paar keren dat je dit toepast kunnen veel tijd in beslag nemen, maar op den duur zal je paard leren dat hoe meer hij dramt, hoe langer het duurt voor hij thuis is.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 10:58

In aanvulling: als je eenmaal thuis bent, zet hem dan nog even aan het werk in de bak.
Zo leert hij dat terug gaan niet automatisch betekent 'lekker naar de wei'.

AmandaArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 12:11

Ik ging altijd op de 'heenweg' goed in de draf, en galop. Ik zorg gewoon dat alle stijve oefeningen zijn gedaan bij de tijd dat ik om moet draaien. Ik gebruik de terug weg altijd als de 'cooldown'. Dus, heenweg alle leuke dingen doen, terug weg lekker rustig uitstappen. Dit gaat tijd nemen, maar als je er goed mee omgaat komt het naderhand wel goed. Als je aan de teugel trekt om hem langzamer te laten lopen, maak dan ook zeker dat je hem helemaal los laat als hij het wel goed doet. Somige mensen worden nerveus en blijven doorgaan. Als jij relaxt bent, word hij dat ook. "Bestraf" dan ook alleen de momenten dat hij weer sneller gaat door te draaien, of hem terug te houden. Laat hem dan ook meteen weer los. Zo leert het paard: niet luisteren = oncomfortabel, en langzaam = beloning en comfortabel.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 12:13

Gelijk omdraainen en weer terug lopen.. net zo lang je paard in de gaten heeft dat dit hem geen winst, maar juist extra werk opleverd.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 21:22

Heel erg bedankt voor de tips, ik heb er echt wat aan! :j
Ga het snel uitproberen! :D

loonew

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 21:27

Miss kan je eerst als je je rondje terug gaat op een veldje wat oefeningen doen weet niet of dat kan maar mijn had doet of deed dit ook die kon zoo mooi dressuur lopen ineens wijken etc.perfect om maar weg te kunnen sprinten nu hebben we grazig parkeerplaats daar draaf en galopeer ik eerst en als hij dan normaal kan stappen dan gaan we terug zo.niet doen we het nog maals net zo lang meneer normaal rond loopt

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 21:34

Hoi hoi,

inderdaad omdraaien en het nog een keer doen. Helpt heel goed bij mij.

Het is eigenlijk logisch dat als je druk geeft op de mond, hij vaak juist harder gaat. Dat hebben meerdere paarden, zeker de wat drukkere. Dit komt puur door 'instinct'. Het zal natuurlijk niet erg fijn zijn als je in z'n mond hangt, dat doet pijn, en bij pijn gaat een paard van nature harder. Om bijv. in het wild dat roofdier nog wel van je nek af te kunnen schudden. Daarom is het inderdaad belangrijk dat je oefeningen doet, dus terugrijden, 'hoooooo' roepen en een bocht maken, en opnieuw. Dat soort dingen. Heel veel succes!

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 21:36

Dat is wel een idee ja, we hebben hier vooral polder, maar de laatste keer ben ik op een klein grasveltje (echt klein) wat voltetjes gaan maken, maar zodra ik mijn been aanlegde schoot hij gelijk naar voren, dus ik kreeg heel moeilijk wat buiging, hij wou gewoon gaan. :P

Ik rij dan wel bitloos, maar inderdraad, druk op de neus gaat hij alleen maar meer ''dribbelen''

laura123456

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 16:57

Bij iemand van mijn stal helpt het om als jij wilt stappen en je wilt toch aandraven /galloperen hem tegen te houden , lossen , tegenhouden , lossen als hij dan toch aandraaft/aangallopeerd hem 180 graden te draaien (dus gewoon omkeren ) , dit paard is hierdoor veel rustiger geworden hij weet dus als ik niet rustig naar huis ga , word ik elke keer omgedraaid en duurt het dus veel langer thuis te geraken , misschien helpt het wel :)

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 18:48

Ik heb hetzelfde gehad met mijn paard. Belangrijk is om zelf heel goed te ontspannen, goed uit te ademen (ademhaling niet vastzetten) en niet bezig zijn met dat paard haast heeft om thuis te komen.

Als ik zelf een houding aanneem van: O, jij kan wel haast hebben, maar ik ga heerlijk rustig aan doen en de tijd nemen voor de terugweg, en dan lekker om me heen ga kijken, liedje zingen etc. dan wordt mijn paard ook rustig en bouwt de stress af. Hij is dan wel meer voorwaarts dan op de heenweg, maar is geen stresskanon meer.

Succes ermee en ik hoop dat je wat aan alle tips hebt.

xemmyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 18:51

Zoals al gezegd is, gewoon rustig blijven en rustig nadenken. Vooral niet stressen en let op je ademhaling en benen. Eventueel met een heel rustig paard gaan buitenrijden dat op de terugweg ook gewoon rustig blijft, zodat hij daar een voorbeeld aan kan nemen? Verder zoals je zelf al zei niet teveel spanning op je teugels en probeer hem op zijn gemak te stellen