Paardje wil niet aan de teugel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Martijn255

Paardje wil niet aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-11 19:57

Hey,

Ik heb een klein probleempje.
Mijn vriendin heeft een paardje (vera) en ik rijd daar vaak op. Mijn Vriendin vind alles best wat het paard doet. gaat het in draf is het goed, gaat het stappen is het ook goed. Maar ik wil graag dat zij luistert naar mij. Ik wil draven wanneer ik dat wil en niet wanneer Vera dat wil. Dat doet ze allemaal goed. En het lukt allemaal. Maar mijn vriendin rijd ook niet aan de teugel. Vera kan het wel maar ze wilt het niet. Maar mij lukt het gewoon niet. Er zit geen beweging in. Het lijkt net of ze het expres doet. Moet ik door blijven vragen? Ik heb ook een Thiedeman en wou anders daar morgen mee aan de slag. Moet ik zelf door blijven vragen of toch maar een hulpstuk gebruiken?
Ik rijd veel andere paarden en daar lukt het wel gewoon zonder hulpteugels enzo.

Doe ik toch iets fout?

Sodeletuut

Re: Paardje wil niet aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 20:01

Een paard 'aan de teugel' rijden krijg je niet door 'vragen' of hulpteugels. Aan de teugel, of wel nageeflijkheid, is een resultaat van correct rijden van een paard. Dus een paard wat rechtgericht, voorwaarts neerwaarts en ontspannen loopt. Zoals ik het nu lees, wordt er geen aandacht besteed aan rechtrichten en aanleuning. Dus niet gaan lopen prutsen aan die mond, bereik je niets mee. En al krijg je een knikje in de hals van het paard, dan loopt hij niet aan de teugel. Het moet echt vanuit het lijf van het paard komen, het is een cadeautje wat je krijgt als je je paard goed aan het lopen hebt.

Martijn255

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-11 20:04

Sodeletuut schreef:
Het moet echt vanuit het lijf van het paard komen, het is een cadeautje wat je krijgt als je je paard goed aan het lopen hebt.

Okee Bedankt :)

Ze kijkt ook niet echt veel om naar d'r.
Ze moet meer beweging enzo.
Het paard kan ook niet opeens mooi gaan lopen wat ze eigenlijk totaal niet gewend is.

HilD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 20:12

inderdaad ben het heleaal eens met de reactie hierboven.. ik weet niet of je les hebt denk dat dat het beste is voordat je vanalles gaat ondernemen..paardrijden is niet alleen maar "als mijn paard aan de teugel loopt rijd ik goed"

Martijn255

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-11 20:18

HilD schreef:
paardrijden is niet alleen maar "als mijn paard aan de teugel loopt rijd ik goed"

Ja dat weet ik.
Ik heb ook les.
Maar ik wil weten hoe ik dat moet aanpakken.

Ze luistert niet goed. Ik weet het echt even niet meer.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 20:20

Wat zegt je instructrice er van dan? :)

Martijn255

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-11 20:24

Les op andere paarden bedoel ik :+

Het paard staat niet op een manege ofzo. Staat gewoon in d'r ''tuin'' zeg maar. Ik heb geen les met dat paard. Zij wel. Maar ze is best wel snel bang als een paard iets doet. Dus is ze daar niet echt mee bezig.
En ik wel juist. Ik vind het echt leuk als een paard gewoon zijn best doet. Maar dat doet ze gewoon niet.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 20:28

Oh oké. Het is natuurlijk vanaf hier lastig te beoordelen.. Kan je vriendin niet eens filmen als je rijdt? :)

Martijn255

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-11 20:30

zou kunnen :j Ik ga nu een week naar d'r toe dus tijd genoeg . Ik zal eerst nog even kijken of het me zelf lukt :P

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 20:30

HilD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 20:30

ik weet niet hoe lang je al les hebt, maar ja ik denk niet dat wij even in een kort bericht jou kunnen uitleggen hoe je een paard rechtgericht etc krijgt..je moet niet te snel zeggen dat je paard haar/zijn best niet doet omdat ie niet aan de teugel loopt.. het is juist voor jou de uitdaging om haar daar naar toe te rijden..

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 20:33

roos081 schreef:
zou kunnen :j Ik ga nu een week naar d'r toe dus tijd genoeg . Ik zal eerst nog even kijken of het me zelf lukt :P

Nageeflijkheid is niet iets wat 'lukt' of wat je even in een weekje klaar krijgt. Echt meid, ga niet aan de voorkant zitten. Niet kneden, niet trekken, niet zagen..... Kan de pony vreselijke rugproblemen van krijgen.

HilD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 20:51

je moet niet gaan kijken of het je lukt, je paard gaat dit vanzelf doen als jij haar goed rijd..jij hoort daar vrij weinig voor te doen zolang ze dus niet nageefelijk is moet je nog door trainen...

Martijn255

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-11 20:54

Oke erg Bedankt HilD -:)

HilD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 21:13

weet niet of dat nou sarcastisch bedoeld is;) maar kijk eens op www.paardenbegrijpen.com is denk wel interesant voor je.

Martijn255

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-11 21:39

Tuurlijk is dat niet sarcast. bedoeld. Ik wil hulp. En ik heb dat gekregen. En daar ben ik blij mee. O:)

Manddyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 22:44

roos081 schreef:

Succes!

Gineke
Woonplaats: Vlakbij de Drunense Duinen, de Efteling en mijn pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 22:58

Hoi roos081,

Als t t paard van je vriendin is en je gaat er maar een weekje heen, zit les er waarschijnlijk niet in. Zoals je hierboven al begrepen hebt, duurt het lang voordat je nageefelijk kan rijden en moet je niet aan de teugels gaan zitten prutsen.

Als ze niet te veel met hem doet, zou ik hem nu niet ineens gaan overvragen. Ik denk dat iedere dag een half uurtje, maximaal 40 minuten, wel echt genoeg voor hem is, met twee dagen iets doen, dan weer een rustdag. Je kunt natuurlijk wel lekker veel met hem poetsen en knuffelen en zadel eens invetten enzo.

Zonder dat je hem overvraagt, zijn er natuurlijk wel wat dingen die je kan doen zonder les. Je kunt bijvoorbeeld meer oefenen met wat je nu al doet: zorgen dat hij op jouw commando in stap en en draf gaat en stil staat. Als er niet zo veel met hem gedaan wordt, zou ik de galop voor later bewaren en ook geen kleine figuren met hem rijden. Ik zou wel oefenen met grote voltes en rechte lijnen.

Als dat allemaal lukt, kan je eens gaan kijken of je hem op jouw commando ook harder en zachter kunt laten stappen en draven. Bijvoorbeeld de lange zijdes harder en de korte zijdes langzamer. Harder zal niet zo moeilijk voor hem zijn. Zachter is heel lastig, dus iedere keer een pas of vier vijf langzaam en dan weer sneller.

Als dat lukt en de week is nog niet voorbij, ga je eens bekijken welk tempo je in stap en draf een goed basistempo vindt. Dan ga je proberen om eerst op de hoefslag de hele hoefslag dat basistempo aan te houden. Daarna ga je ook figuren rijden in dat tempo. Om te kijken of hij de hele tijd hetzelfde tempo aanhoudt, kan je een liedje zingen op de maat van zijn passen. Iets simpels, een kinderliedje. Dan merk je sneller of je langzamer of sneller moet zingen. :)

Stap m iedere keer goed in en uit. Geef tussendoor ook even lange teugel.

Als DAT allemaal lukt en je hebt nog dagen over, kan je alles dat hier boven staat gaan proberen aan een lange teugel. Dat is veel moeilijker, voor jou en het paardje, maar wel heel erg knap van jullie als jullie dat kunnen!!

Hij zal het in het begin allemaal moeilijk vinden, dus je moet veel geduld met hem hebben. Als hij langzamer of sneller moet, geef m rustig de tijd om er over na te denken wat nou de bedoeling is. Niet boos op m worden en veel belonen als hij het goed doet. En waar hij zijn hoofd houdt, is nou nog niet belangrijk. Je weet dat je het heel goed gedaan hebt, als hij tijdens het uitstappen met een lange teugel lekker zijn nek wil strekken. En als hij dat al halverwege, als je hem even een lamge teugel geeft, wil doen, is het helemaal fantastisch!

Ik denk dat je zo je week wel vol krijgt!!! Succes! Laat je weten hoe het gaat?

Cavaletto

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 11:03

Ik ben het helemaal eens met Sodeletuut: aan de teugel rijden komt vanuit ontspanning. Begin niet aan Tiedeman en ander tuig wat je paard in een houding dwingt

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 12:23

Er is een centraal topic voor dit ontzettend vaak voorkomend onderwerp: om te voorkomen dat RT dichtgroeit met 'aan de teugel' topics, graag daar je vraag stellen. Er staat ook al ontzettend veel informatie in van anderen.