probleem om springpiste te rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dromertje2

probleem om springpiste te rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-11 13:22

Vandaag nog eens gereden.

Eerst en vooral moet ik zeggen, heb ik gereden met een ander zadel (mijne past niet meer), een dressuurgerichte veelzijdigheidszadel van kiefer (colonel).
Een hele aanpassing omdat dit zadel mijn benen in de goede houding dwingt, maar als je altijd gewoon bent om uw benen naar achter te leggen en met uw hielen benen te geven is dit wel een hele aanpassing, ik kon precies geen benen meer geven

Nu het rijden, het ging niet fatastich (dat is nog zacht uitgedrukt), er had iemand les in de dressuurpiste dus moest wel in de springpiste rijden.
Hoe ontspannen ze is in de dressuurpiste, hoe gespannen is ze in de springpiste.
De springpiste is gelegen aan de straatkant, dus één lengte van de piste ligt er vlak naast.

Ze wou nog niet eens naar daar gaan, achteruit lopen, als ik benen gaf dan ging ze nog meer achteruit en precies een klein beetje omhoog.
Heb ze ene keer naar daar gekregen maar er kwam een fiets (waar ze normaal geen bang van heeft) en pats ze was weg (in volle galop, als ik op mijn eigen zadel gezeten had, lag ik erraf, op dit zadel zit ik vaster).
Maar nu kreeg ik ze helemaal niet naar vanachter, het enigste wat ik kon is in een cirkel rijden.
Heb geprobeert om de cirkel groter te make, en mezelf te ontspannen en "zen" te worden maar dit pakte niet.
Ik weet de theorie wel maar ik ben zo'n schijtluis, zeker als ik alleen ben en nu ook omdat ik dinsdag op vakantie vertrek en geen zin heb om iets te breken.

Nu heb ik afgesproken met een stalgenoot morgen dat zij ook met haar paard in de piste komt rijden en me gaat helpen, want ze moet hier door anders gaat ze dit bv in de binnenpiste ook doen en ik wil het niet laten escaleren.

In de dressuurpiste mag het veulen (dat naast de piste op de wei staat) ernaast rennen, opvliegende vogels,...aleemaal geen probleem. Enkel ene hoek waar ze soms verschiet maar dit is ook al lang geleden.

Iemand tips?

Schoentje

Re: probleem om springpiste te rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 14:11

inderdaad samen met een ander paard zal ze meer op haar gemak zijn. Anders neem haar eens aan de hand mee en stel haar gerust, laat zien dat er niks engs is.
Je kunt haar ook eens in die piste laten rijden door een iets brutalere ruiter, je geeft zelf al aan dat je bang bent en dat voelt je paard.
In alle gevallen rustig blijven en geen spanning opwekken, maar ze moet wel leren die 'enge' kant op te lopen, dus gewoon blijven volhouden op een relaxte manier, neem er de tijd voor.

Succes!

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-11 14:24

aan de hand is er geen probleem. Toen ik over tijd op vakantie ben geweest , heeft mijn lesgeefster op [naam] gereden. Ik had speciaal gevraagt om eens in de springpiste te rijden, dit heeft ze ook gedaan en ze zei wel dat [naam] meer gespannen was in het begin maar dat het daarna geen probleem meer was. Als ze iets probeerde voelde ze het dat het bij haar niet pakte, en bij mij wel.
T is dat ik een schijtluis eerste klas ben

Het is ook dat stoppen en achteruit gang waar ik het van krijg, en hoe meer benen ik geef hoe ambetanter zij word, ik trek niet aan de teugels maar laat ze doorhangen (zo is me dat geleerd) maar het helpt niet

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 17:10

Ligt het niet aan het zadel? Omdat je net met dat andere zadel reed?
Heeft ze een 'trauma' opgelopen in de piste?

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-11 17:27

Aa het zadel ligt het niet, heb ervoor met het ander zadel er ook al gereden (is wel al eventjes geleden) en toen was ze ook zo gespannen.
Een trauma heeft ze niet, ik denk dat ze wat bang is en omdat ik een schijtluis ben die om het minste zelf ga opspannen, dit een wisselwerking is tussen ons beide. Ik voel haar opspannen waardoor ik me opspan en haar er niet durf doorrijden waardoor zij zich helemaal zich opspant en heel haar arsenaal boben haald om toch maar niet naar daar te hoeven.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 18:51

En als je met een oornetje rijdt? Dat gaat het vervelendste geluid een beetje dempen

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-11 12:04

Heb van de voormiddag terug in de springpiste gereden, samen met een stalgenoot die een bomproef paard heeft.
Ik dacht dat [naam] wel zou volgen, verkeerd gedacht dus. Naar links wou ze niet, zij blokkeerd, en ik blokkeer mee met als resultaat dat ik bijna een hele grote plas van heel dichtbij heb gezien en [naam] de springpiste uitstormde.
We hebben dan de andere kant eerst geprobeert en dat ging beter. Ik volgde en elke keer maakte we de cirkel groter en groter.
Daarna de andere kant ook en waar ze zo blokkeerde ging ze nu gewoon door, oef.

Daarna hetzelfde in draf eerst erachter, dan ernaast en dan op kop, ging allemaal goed.
Daarna heb ik alleen gereden en was ze zeer braaf.

Het ligt duidelijk aan mij want bij Evi (lesgeefster) doet ze dit totaal niet, ze zou het daar ook niet moeten proberen denk ik en dat voelt ze.

Als ze zo blokkeerd en achteruit begint te lopen, en te draaien en gewoon weg te willen dan blokkeer ik ook zodat ze helemaal iets heeft van ik ga er niet voorbij.

al bij al ben ik wel content en na mijn vakantie ga ik meer in de springpiste rijden, dus ze is er nog niet vanaf ;) :)