galopwissels

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ilovesandy

galopwissels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-11 12:00

hallo allemaal

ik rij nu ongeveer een maand op mijn verzorgpony
en gaat al best goed nu wil ik meer dressuuroefeningen doen.
ze heeft hiervoor L1 gelopen en kan galopwissels maar ik weet niet welke hulpen ik moet geven.
kan iemand tips geven?

ps:alvast bedankt

Seraphim

Re: galopwissels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 14:27

Als ik jou was zou ik de galopwissels nog even uit je hoofd zetten, begin eerst met een pasje wijken, schouderbinnen etc. Niet zelf gaat prutsen, want dan raakt je pony alleen maar in de war. Als je het echt goed wilt doen, kun je les nemen maar ik weet natuurlijk niet dat mogelijk is :)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 14:29

Wie beweert dat ze die wissels beheerst? Misschien heeft ze een keer bij toeval een wisseltje gesprongen, maar dat wil nog niet zeggen dat ze het kan. Ik ga met Seraphim mee dat je beter eerst kunt beginnen met wat eenvoudiger oefeningen zoals wijken en schoudervoor, maar dan ook nog alleen maar als je dat zelf ook kan en begeleiding hebt...

Anda123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 16:56

Ik moet me toch bij de vorige reacties aansluiten. Ga gewoon lekker rijden met je pony, poetsen, knuffelen, wandelen, longeren, wat dan ook. Ik snap echt wel dat je dolenthousiast bent want: "hij kent de wissels", het is van hieruit niet te beoordelen of dat ook zo is, maar is het nu niet belangrijker om eerst een goede band met je pony op te bouwen ? (je rijdt hem pas een maand).

Hier de wissels uitleggen heeft ook weinig zin, dat is niet te leren uit een tekst die je uit je hoofd leert en gaat uitproberen, daar heb je ter plekke instructie bij nodig van iemand die zelf goed wissels kan rijden en jou rijtechnisch stap voor stap kan begeleiden in het maken van een wissel.

Ik wens je veel plezier met je pony.

Ilovesandy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-11 19:47

een meisje hiervoor reed hem eerst maar ik wijk ook al en hij kan dus wel galopwissels
en ik ga binnekort met hem op les en ben nog een andere pony aant inrijde maarja zal het
in de les wel vragen maar misschien kon ik dan alvast daar oefene!

ps:bedankt voor jullie reacties

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 19:50

Kijk eens naar de verschillende oefeningen die in verschillende klasse bij de dressuur gevraagd worden. In de L1 zit wijken, dan L2 achterwaarts erbij, M1 schouderbinnenwaarts, M2 travers, Z1 appuyeren en Z2 pas wissels. Dat je AL kan wijken is voor mij dus niet doorslag gevend genoeg dat hij dan ook de wissels kan.

Als je naar les gaat, ben ik benieuwd wat je instructeur zal gaan zeggen. Kan me namelijk niet voorstellen dat hij/zij je meteen vrolijk daarmee gaat helpen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 19:51

In het B springen heb je ook al wissels nodig... Uiteraard is het een andere wissel dan de 'dressuurwissel', maar het ís wel een wissel. Maar zoals gezegd, niet aan beginnen als je niet weet hoe. Gewoon lekker les nemen en dan komt dat allemaal vanzelf wel :)

Ilovesandy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-11 19:54

oke bedankt springen is hij nog in de B

deeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 17:11

Ik neem in mijn training met jonge paarden ook wel eens spelenderwijs een wisseltje mee dit is dan geen strakke dressuur wissel maar dat hoeft nog niet op die leeftijd.
Let wel op dat je dit niet te vaak doet want als je straks misschien wedstrijden gaat rijden en in het M contragalop moet doen dan is de kans groot dat hij dan ook wisselt.
Dus afwisseling is helemaal niet verkeerd maar sla de basis niet over en zorg voor goede begeleiding.
succes

Ilovesandy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 10:45

deeva wat voor beenhulpen geef je dan?

ps:bedankt voor je reactie

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 12:53

kleinvosje schreef:
Kijk eens naar de verschillende oefeningen die in verschillende klasse bij de dressuur gevraagd worden. In de L1 zit wijken, dan L2 achterwaarts erbij, M1 schouderbinnenwaarts, M2 travers, Z1 appuyeren en Z2 pas wissels. Dat je AL kan wijken is voor mij dus niet doorslag gevend genoeg dat hij dan ook de wissels kan.

Als je naar les gaat, ben ik benieuwd wat je instructeur zal gaan zeggen. Kan me namelijk niet voorstellen dat hij/zij je meteen vrolijk daarmee gaat helpen...

Ik ga hierin mee. Verder zit er ook een verschil tussen wijken en wijken. Heel veel mensen denken dat ze kunnen wijken omdat het paard naar de zijkant loopt, maar dan kan je het nog echt geen wijken noemen. Zo ook met de wissel, 'hij kan de wissel al' dan vraag ik mij altijd af hoe een paard/pony de wissel dan kan :? Tussen het wijken en de wissel zitten nog zoveel oefeningen die je moet leren, probeer die eerst eens te leren.

Verder is het een pony dus als je ooit wedstrijden gaat rijden dan hoef je de wissel niet eens te laten zien in de Z2 (tenzij je met je pony bij de paarden rijdt omdat je 18 jaar of ouder bent).