Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
tamary schreef:Bitje in, emmertje voer omdoen (met touwtje achter de oren langs zoals altijd) en laten uitzoeken. Bitje had ik even aan een halster vastgemaakt. Hierna nog een paar keer zonder iets eraan in gehad alleen aan een bakstuk en pony laat bitje rustig stil in de mond liggen. Hoogstens dat hij er even wat mee speelt als iets spannend is. Pony neemt bitje ook steeds makkelijk aan, al was uitspugen 1e keer even wachten tot kwartje viel. Geduld hebben en rustig hoofdstel afnemen (dan klappert het ook niet tegen de voortanden aan). Ermee sturen doe ik nog niet.
Vriendelijk hangt ook af van karakter en mondvorm. Hier ivm klein mondje een western bitje (onderlegtrens kan ook), veel engelse bitten zijn te dik, dan krijgt pony de mond niet meer fijn dicht en heb je zeker en terecht protest. Om het bitje voorspelbaarder te maken en het makkelijker te maken om het een plekje in de mond te geven heb ik liever ongebroken of beperkte beweging in het mondstuk.
Dit bitje heb ik nu voor mijn jonge pony:
http://www.kraemer-pferdesport.de/QUALC ... &ci=247595
Touwtje gemaakt tussen de bitringen ivm geen neusriem, maar dat is bij western gebruikelijk.
tamary schreef:Deze pony krijgt voeremmer al bijna jaar elke dag om. Loopt samen met ander op paddock en ik heb geen zin in politieagentje spelen om te voorkomen dat ze elkaars voer opeten. Zo kan dat niet en heb ik geen problemen met voernijd of omgegooide emmers.
Brainless schreef:tamary schreef:Deze pony krijgt voeremmer al bijna jaar elke dag om. Loopt samen met ander op paddock en ik heb geen zin in politieagentje spelen om te voorkomen dat ze elkaars voer opeten. Zo kan dat niet en heb ik geen problemen met voernijd of omgegooide emmers.
Maar eten met een bit is moeilijker dan zonder...dan vinden ze het bit vaak alleen maar vervelender.
Ik leer mijn paarden.. bit in is "werken"/opletten en niet eten.
Relaxed schreef:Nee mijn eigen.Je bedoelt de pony van TS?