verkeerde galop

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

alyssa__001

verkeerde galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-11 16:44

hallo iedereen, ik heb een verzorg (d) pony een zeer mooie lieve haflinger maar het probleem is dat hij het gewoon is om voor een kar te staan, wedstrijden enzo, dus de dressuur lukt langs geen kanten, hij is heel erg hard in zijn mond en naar mijn benen luisterd hij ook niet echt... naar mijn stem af en toe maar hij kent mijn stem nog niet goed maar dat komt wel in orde, waar ik echter wel bang voor heb is dat als hij in galop moet gaan altijd op verkeerd been zit zowel links als rechts en ik weet niet goed hoe ik dat ga moeten veranderen... heb vroeger dressuur en spring wedstrijden gedaan maar dan spreek ik wel over 7 jaar geleden dus ben zelf ook al wel wat verleerd... als iemand tips heeft, altijd welkom ! bedankt alvast.

x_Charlot

Re: verkeerde galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 18:52

Mijn haffie had er ook last van, maar ik heb het opgelost door hem zoveel stelling naar buiten te vragen en dan naar binnen en dan aansporen tot de galop. en me binnenhand hooger dan me buiten, en binnenbeen er veel bij. Zo heeft die van mij het nu geleerd

xx

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 19:02

Overgangen rijden en consequent zijn, die gallop komt dan vanzelf wel!

Zorg eerst maar eens dat hij luisterd naar jou stemcomando's en los laat in zijn lichaam dmv (evt bijgezet) longeren.

Daarnaast is lessen denk ik geen overbodige luxe na 7 jaar

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 19:09

Geen typisch haflingerprobleem, dus ik verplaats dit topic naar RT-P

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 21:36

Zorg er eerst voor dat ie opschiet voor je been, dat hij met andere woorden reageert op jou hulpen. Rijd voldoende overgangen en oefeningen. Om het galopperen beter te laten lukken kan je hem dan in het begin in galop laten vallen ipv in galop aan te springen. Dus je drijft de snelheid op en je rijdt licht op het BINNENbeen. Je gaat vlak voor een wending (hoek) doorzitten en belast je binnenste zitbeenknobbel (door bv meer te steunen op je beugel aan de binnenkant). Je neemt stelling naar BUITEN aan en je drukt aan met je beide kuiten.
In galop laten vallen wordt meestal niet meer gebruikt, maar het kan wel helpen om je paard in de juiste galop te krijgen. Je paard 'verlies' immers zijn evenwicht en is bijna verplicht in galop te gaan en hierbij de juiste galop te kiezen.
Als dit goed lukt, begin dan stilaan met het aanspringen in galop. Dus stelling naar binnen aannemen, binnenbeen op de singel, buitenbeen achter de singel en benen geven.
Als ik jou was zou ik ook lessen nemen. We kunnen je hier wel algemene tips geven, maar een instructrice kan je meer gerichte adviezen geven.